اکثریت نسبی

معنی کلمه اکثریت نسبی در فرهنگستان زبان و ادب

{plurality, plural majority, plurality vote} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] وضعیتی در یک انتخابات با بیش از دو نامزد که یکی از نامزدها آرای بیشتری نسبت به دیگران کسب می کند؛ اما تعداد آرای او به نصف به علاوۀ یک نمی رسد

معنی کلمه اکثریت نسبی در ویکی واژه

وضعیتی در یک انتخابات با بیش از دو نامزد که یکی از نامزدها آرای بیشتری نسبت به دیگران کسب می‏کند؛ اما تعداد آرای او به نصف به‌علاوۀ یک نمی‏رسد.

جملاتی از کاربرد کلمه اکثریت نسبی

ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم به نام لیست امید ائتلافی وابسته به اصلاح‌طلبان ایران است که برای انتخابات دهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۵–۱۳۹۴) و انتخابات پنجمین دورهٔ مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۴) فهرست انتخاباتی ارائه کردند. این لیست توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ارائه شد. محمدرضا عارف رمز پیروزی لیست امید را یکپارچگی و وحدت بین قوای اصلاح طلب و حامیان دولت در این دور از انتخابات عنوان کرد. لیست امید در دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم با کسب ۱۲۴ کرسی غیرمشترک با لیست اصولگرایان اکثریت نسبی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به دست‌آورد.
او روحانی بود و تحصیلات قدیم در حدود سطح داشت. او برای رسیدن به کرسی نمایندگی موافقت اکثریت نسبی مردم سبزوار را به دست آورده بود.