بایک

معنی کلمه بایک در لغت نامه دهخدا

بایک. ( اِخ ) دهستانی از شهرستان تربت حیدریه در باختر شوسه مشهد به زاهدان مرکب از 10 آبادی. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
بایک. ( اِخ ) مرکز دهستان بایک 150هزارگزی شمال تربت حیدریه. سکنه آن 5149 تن. شغل مردم زراعت و کسب و مالداری. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
بایک. [ ی ِ ] ( ع ص ، اِ ) بائک. شتر فربه. ( آنندراج ). ناقة بائک. ج ، بوک ، بُیَّک. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه بایک در فرهنگ فارسی

نام دهی از شهرستان تربت حیدریه است

جملاتی از کاربرد کلمه بایک

که کرد آنچه کردی تو روز نبرد؟ که بایک سپه جز تو پیکار کرد؟
عقل و علم و هوش را بایکدیگر آمیختن جان و دل را زنده زین جانبخش معجون داشتن
او در اوایل دههٔ ۱۹۷۰ ازدواج کرد و دو سال بعد، هنگام ماهیگیری در دریاچه بایکال غرق شد. تابستان گذشته در چولیمسک آخرین نمایش او بود.
او در ژوئیه ۱۹۳۱ به حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان و در اوت آن سال به اس آ پیوست. در ۱۹۳۳ بایکوت استاد یهودی ادموند لانداو را سازمان دهی کرد. در ۱۹۳۹ در پی اجازه شخصی پیشوا به ورماخت پیوست و در ۱۹۴۳ حین رزم در جبهه شرقی کشته شد.
گر ز بخت و چرخ باشد پادشاهی مستقیم بخت تو با یک دل است و چرخ تو بایک زبان
سنگ بنای ایستگاه فضایی بین‌المللی، بخش «زاریا» نام دارد و ساخت روسیه است. با پرتاب زاریا در روز ۲۹ آبان ۱۳۷۷ (۲۰ نوامبر ۱۹۹۸) توسط موشک پروتون از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین، ایستگاه فضایی عملاً متولد شد.
بازیکن نقش یک مدجای به نام بایک از سیوه و همسرش، آیا را در دست می‌گیرد که تلاش می‌کنند مردمان امپراتوری بطلمیوسی را در یک دوران آشوب‌زده محافظت کنند. فرعون بطلمیوس سیزدهم تلاش می‌کند پادشاهی‌اش را حفظ کند و آن را گسترش دهد. خواهر او، کلئوپاترا با کمک نیروهای وفادار یک کودتای ضد بطلمیوس را برنامه‌ریزی می‌کند. افزون بر این، تهاجم‌های جمهوری روم به رهبری ژولیوس سزار منجر به ترس مردم از حمله رومی‌ها می‌شود. نقش بایک به عنوان مدجای او و آیا را کنار هم میاورد و در کنار هم، «پنهان‌شدگان» را تشکیل می‌دهند که نخستین حشاشین بودند.
بایکدیگر گفتند: او را خبر نکنیم از این حال.
او در پیترسفیلد یه دنیا آمد. او کوچکترین و سومین فرزند خانواده است. به گفته خودش آرزویش برای بازیگر شدن از کودکی آغاز شد؛ زمانی که برای سرگرمی، برای خودش بازی می‌ساخت. پدر و مادرش هردو در زمینه حقوق کار می‌کنند. برادر بزرگترش، کامرون لاوتر تهیه‌کننده فیلم است و خواهر بزرگترش، الی لاوتر نیز در زمینه سیاست‌گذاری عمومی فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۰ او و برادرش برای ساخت فیلم ترس بایکدیگر همکاری کردند.
گشت بدرش جو ماه نو بایک شد جهان پیش پیرزن تاریک
الیزاوتا ایوانونا بایکووا یا الیزابت بایکووا (روسی: Елизаве́та Ива́новна Бы́кова؛ ۴ نوامبر ۱۹۱۳ – ۸ مارس ۱۹۸۹) شطرنج‌باز اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود که دو بار در سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۶ و دوباره از ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ قهرمان شطرنج زنان جهان شد. در سال ۱۹۵۰ استاد بین‌المللی زنان، در سال ۱۹۵۳ استاد بین‌المللی، و در سال ۱۹۷۶ استادبزرگ زنان عناوینی‌است که به او اعطا شد.
باغبانی بباید آن بت را بایکی پاسدار چو بکزن
اولین فضاپیما از این دسته، ‍‍الکترو ال شماره ۱، ۲۰ ژانویه ۲۰۱۱، ساعتِ ۱۵«۲۹ دقیقه به وقت مسکو و از سکوی ۴۵ پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد. در پرتاب این ماهوراه از موشک زنیت استفاده شده بود.
پروژهٔ آپولو–سایوز از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان آغاز شد و سایوز ۱۹ حامل سه فضانورد به نام‌های الکسی لئونوف و والری کوباسوف در ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۷۵ ساعت ۸:۲۰ به منطقهٔ زمانی شرقی از این پایگاه فضایی به فضا پرتاب‌شد. چند ساعت بعد، آپولو حامل سه فضانورد به نام‌های توماس استافورد، ونس براند و دیک اسلایتون در ساعت ۱۵:۵۰ از پایگاه فضایی کندی به فضا پرتاب‌شد. دو فضاپیما چند بار در فضا پهلو گرفتند و سایوز ۱۹ در ۲۱ ژوئیه و آپولو در ۲۴ ژوئیه در اقیانوس آرام فرود آمد.
این فیلم پس از انتشار علی رغم بایکوت رسانه های غربی با استقبال قابل قبوبی روبه رو شد. با توجه به این که این فیلم ضدشکنجه و ضد تبعیض مسلمانان است طرفداران خاص خود را دارد.
چون گهر هر چند پهلوی تو چرب افتاده است رنج بایک است رزق رشته از پهلوی تو
اومیددارم ازکرم حقّ که عن قریب بایکدگر بکام دل دوستان رسید
از طائف برفتیم و کوه و شکستگی بود که می‌رفتیم و هر جا حصارکها و دیهک‌ها بود ودرمیان شکستها حصارکی خراب به من نمودند اعراب گفتند این خانه ی لیلی بوده است وقصه ی ایشان عجیب است. واز انجا به حصاری رسیدیم که ان را مطار می‌گفتند و از طائف تا آن جا دوازده فرسنگ بود. و از آن جا به ناحیی رسیدیم که آن را ثریا می‌گفتند آن جا خرمایستان بسیار بود و زراعت می‌کردند با آب چاه و دولاب و در آن ناحیه می‌گفتند که هیچ حاکم و سلطان نباشد و هر جا رئیسی و مهتری باشد به سر خود و مردم دزد و خونی همه روز بایکدیگر جنگ و خصومت کنند. و از طایف تا آن جا بیست و پنج فرسنگ می‌داشتند. از آن جا بگذشتم حصاری بود که آن را جزع می‌گفتند. و در مقدار نیم فرسنگ زمین چهار حصار بود. آنچه بزرگ تر بود که ما آن جا فرود آمدیم آن را حصین بنی نسیر می‌گفتند و درخت های خرما بود اندک و خانه آن شخص که شتر از او گرفته بودیم در این جزع بود، پانزده روز آن جا بماندم. خفیر نبود که مارا بگذراند و عرب آن موضع هر قومی را حدی باشد که علف خوار ایشان بود و کسی بیگانه در آن جا نتواند شدن که هر که را که بی خفیر یابند بگیرند و برهنه کنند. پس از هر قومی خیری باشد تا از آن حد بتوان گذشت، و خفیر بدرقه باشد و قلاوز نیز گویند. اتفاقا سرور آن اعراب که در راه ما بودند که ایشان را بنی سواد می‌گفتند به جزع آمد و ما او را خفیر گرفتیم و او را ابوغانم عبس بن العبیر می‌گفتند با او برفتیم. قومی روی به ما نهادند پنداشتند صیدی یافتند چه ایشان هر بیگانه را که بینند صید خوانند چون رئیس ایشان با ما بود چیزی نگفتند وگرنه آن مرد بودی ما را هلاک کردندی. فی الجمله در میان ایشان یک چندی بماندیم که خفیر نبود که ما را بگذراند و از آن جا خفیری دو بگرفتیم هر یک به ده دینار تا ما را به میان قومی دیگر برد.
آنگاه گوییم: چو گوییم که صانع عالم این قهر بتشکیل این جوهر و برافکندن مر جزوهاء هر قسمتی را از اقسام جسم یکدیگر چنانک مر جزوهاء خاک و آب و هوا را بر یکدیگر افکندست، و باز ببر افکندن مر اقسام کلیات جسم را بیکدیگر، چنانک آب را بر خاک افکندست و هوا را بر آب و آتش را بر هوا و افلاک بایکدیگر؛این فعل بذات خویش کردست یا بفرمودست؟ اگر گوییم، بذات خویش کردست، او راجسم گفته باشیم، و چو خدا جسم نیست، باید گفتن که بفرمودست بدین قهر برین مقهوران. پس آن فرمان را ابداع گوییم و بدیع تر ازین کاری نباشد. لازم آید همی که جوهری بی هیچ علم و خواسته بفرمان کسی چنین شود که شدست.
در روز ۱۸ مارس ۱۹۶۵، فضاپیمای واسخود-۲ با رمز پرواز «الماس» از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد. فرمانده پرواز پاول بلیایف و ناوبر آن آلکسی لئونوف بود. آلکسی در این پرواز یک بسته مداد شمعی با رنگ‌های مختلف نیز به همراه داشت!