آیس
معنی کلمه آیس در لغت نامه دهخدا

آیس

معنی کلمه آیس در لغت نامه دهخدا

( آیس ) آیس. [ ی ِ ] ( ع ص ) ناامید. نومید. نمید. مأیوس. قانط. قنوط :
بود شخصی عالمی قطبی کریم
اندر آن منزل که آیس شد ندیم.مولوی.چونکه قبضی آیدت ای راهرو
آن صلاح تست آیس دل مشو.مولوی.عسر با یسر است هین آیس مباش
راه داری زین ممات اندر معاش.مولوی.لیک تو آیس مشو هم پیل باش
ور نه پیلی در پی تبدیل باش.مولوی.لیک خورشید عنایت تافته ست
آیسان را از کرم دریافته ست.مولوی.هم بر آن بو می تنند و میروند
هر دمی راجی و آیس میشوند.مولوی.و آن در اصل آئس باشد.
ایس. [ اَ ] ( ع مص ) ناامید شدن. ( منتهی الارب ). نومید شدن و آن مقلوب یأس است. ( آنندراج ). ناامید و مأیوس شدن. ( ناظم الاطباء ). || نرم گردیدن. ( از منتهی الارب ). || ( اِ ) بودن و وجود، خلاف لیس. ( آنندراج ). وجود. مقابل لیس ؛ عدم. ( فرهنگ فارسی معین ). || قهر و غلبه. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه آیس در فرهنگ معین

( آیس ) (یِ ) [ ع . ] (ص فا. ) مأیوس ، ناامید.

معنی کلمه آیس در فرهنگ عمید

( آیس ) مٲیوس، ناامید، نومید.

معنی کلمه آیس در فرهنگ فارسی

( آیس ) ( اسم ) ناامید شونده نومید مایوس . ( بود شیخی عالمی قطبی کریم اندران منزل که آیس شد ندیم . ) جمع : آیسان : ( لیک خورشید عنایت تافته است آیسان را از کرم دریافته است . )
آیس، مایوس، ناامید، نومید
( اسم ) وجود مقابل لیس عدم . پناه دهری . وجود دهری .

معنی کلمه آیس در دانشنامه عمومی

آیس (کمیک). آیس ( به انگلیسی: Ice ) ، با نام اصلی تورا اولافسداتر، یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی سی کامیکس است. این شخصیت توسط کیث گیفن، جان د متیس و کوین مگوایر خلق شده است و برای اولین بار در شمارهٔ ۱۲ لیگ عدالت بین المللی ( آوریل ۱۹۸۸ ) حضور پیدا کرد. آیس ابرقهرمانی دلسوز است که در کنار بهترین دوستش فایر به مبارزه با جرم و جنایت می پردازد. او و فایر در کنار یکدیگر به عنوان یکی از اعضای تیم های نگهبانان جهانی و لیگ عدالت محسوب می شدند.
تورا عضو گروهی از نژاد انسان های جادویی یخی است که در رشته کوه های نروژ زندگی می کنند و پدر او، شاه اولافسداتر رهبر این افراد است. زمانی که مهندسی به نام راد شندینست مردم یخی را کشف کرد، با پدر تورا قرار گذاشت که به او اجازه ترک سرزمین پادشاهی را بدهد. پس از اینکه راد، تورا را به دکتر میست و گروه نگهبانان جهانی معرفی نمود، او به عنوان دومین شخصیت با نام مستعار آیس میدن به این تیم پیوست.
ایس ( به هلندی: Eys ) یک منطقهٔ مسکونی در هلند است که در خولپن - ویتم واقع شده است. ایس ۱٬۷۹۰ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه آیس

اکثر اتحادهای مدنی در منطقه متروپولیتن سانتیاگو (۴۴ درصد) و پس از آن منطقه والپارایزو (۱۴ درصد) ثبت شدند. با در نظر گرفتن جمعیت، منطقه ای که بیشترین تعداد پیوندهای مدنی را دارد، منطقه آنتوفاگاستا (۷٫۶ در هر ۱۰۰۰۰ نفر) است، در حالی که کمترین آن منطقه آرائوکانیا (۲٫۰ در هر ۱۰۰۰۰ نفر) است. منطقه متروپولیتن همچنین بیشترین سهم پیوندهای مدنی همجنس را در مقایسه با پیوندهای جنس مخالف (۲۷٪) دارد و پس از آن منطقه ا هیگینز (۲۲٪) و والپارایسو (۲۰٪) قرار دارند. از سوی دیگر، آیسن کمترین سهم را در پیوندهای همجنس (۸٪) دارد و پس از آن لوس ریوس (۱۱٪)، کوکیمبو (۱۲٪) و ماژلان (۱۲٪) قرار دارند.
چون صبر گزید آیس، آمد فرجش زود چون خلق حسن کرد، نگار حسن آمد
آیسین در سال ۱۹۴۹ توسط کیشیرو تویودا راه‌اندازی شد. این کورپوریشن در سال ۲۰۰۷ در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۳۴۷ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار داشت.
بود شیخی عالمی قطبی کریم اندر آن منزل که آیس شد ندیم
نیروهای آلمانی در افغانستان می‌گویند در جریان درگیری با شورشیان طالبان در شمال افغانستان، پنج سرباز افغان را به اشتباه کشته‌اند.سربازان آلمانی که بخشی از نیروهای ناتو در افغانستان (آیساف) را تشکیل می‌دهند می‌گویند شب گذشته هنگامی که سرنشینان دو خودروی غیرنظامی که به آنان نزدیک می‌شد دستور ایست را نادیده گرفتند، آنها دست به تیراندازی به سوی خودروها زدند.بی‌بی‌سی فارسی
«حَتَّی إِذا فَتَحْنا عَلَیْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِیدٍ» قال ابن عباس: یعنی القتل یوم بدر، و قیل هو الموت، و قیل هو العذاب فی القیامة، «إِذا هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ» آیسون من کلّ خیر.
چهار: آثار تراژدی‌نویسان سده پنجم قبل از میلاد از قبیل آثار آیسخولوس، سوفوکلس و اوریپیدس متأثر از مآخذ پیشین و آنچه پیندار نیز از آن متأثر شده و بیانگر نگرش آنان دربارهٔ سرشت خدایان و جهان بود. برخی از این روایت‌ها همراه اسطوره سبب‌شناسی و بیانگر مراسم آیینی خاصی است در آثار این شاعران بسیاری از اسطوره‌ها تلخیص و در بیان نگرش آنان به کار رفته‌است.
هم بر آن بو می‌تنند و می‌روند هر دمی راجی و آیس می‌شوند
می‌رود اندر بیابان دراز گاه لنگان آیس و گاهی بتاز
دربا تلاطم آیسنه‌، صحرا غبارخیز از عافیت چه خشک و چه تر دست شسته‌اند
این‌پیدا (‌است‌) که‌آذرپاد را فرزند تنی‌زاد نبود، و از آن پس آیستان «‌نیاز و دعا» به یزدان کرد، دیر برنیامد که اذرپاد را فرزندی ببود، هرآینه درست خیمی زرتشت سپینمان را زرتشت نام نهاد، وکفت که برخیز پسرم تا(‌ت‌) فرهنگ برآموزم‌.
انجمن حسابرسی و کنترل سامانه‌های اطلاعاتی که به اختصار آیساکا نامیده می‌شود[پانویس ۱] یکی از تأثیرگذارترین تشکل‌های حرفه‌ای و استانداردگذار در زمینه حسابرسی و کنترل سامانه‌های اطلاعاتی و راهبری فناوری اطلاعات در آمریکا و جهان است؛ که بیش از ۴۵ سال از تشکیل آن می‌گذرد. آیساکا یکی از اعضای وابسته فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) نیز است.
لیک تو آیس مشو هم پیل باش ور نه پیلی در پی تبدیل باش
آیسین (به ژاپنی: アイシン精機株式会社) شرکت قطعه‌سازی ژاپنی است، که یک شرکت تابعه از تویوتا به‌شمار می‌آید و در زمینه پژوهش، تولید و توسعه سامانه‌ها و قطعات خودرو اعم‌از موتورهای درون‌سوز، سامانه‌های ترمز، جعبه‌دنده‌های خودکار، پمپ‌های حرارتی، سلول‌های خورشیدی رنگ‌حساس خودروی برقی دوگانه، مبدل گشتاور و میل گاردان فعالیت می‌نماید.
آیسای، آیچی از شهرهای استان آیچی ژاپن است که جمعیت آن در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ ۶۵٬۴۸۱نفر بوده‌است.
جمله غمازان ازو آیس شوند سوی ما آیند و افزایند پند
لیک خورشید عنایت تافته‌ست آیسان را از کرم در یافته‌ست
مدرسه توپخانه که در اکتبر ۲۰۱۰ افتتاح شد، از سال ۲۰۱۱ هنوز تحت نظارت آیساف در آموزش و پشتیبانی ارزیابی می‌شد.
کنار نیوکمپ، پالائو بلوگرانا قرار دارد، ورزشگاهی که محل انجام بازیهای داخل سالن است، و نیز در مجاورت آن «آیس رینک» قرار دارد که محل انجام بازیهای هاکی روی یخ و پاتیناژ است.
سنایی عضو تیم باشگاهی آیس‌باکس ایران مال و مدافع تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران است. وی در مسابقات هاکی روی یخ بانوان قهرمانی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۳ به مدال تیمی نقره دست یافت.