امرداد

معنی کلمه امرداد در لغت نامه دهخدا

امرداد. [ اَ م ُ ] ( اِ ) در اوستا امرتات است جزء اخیر آن که تات باشد پسوند است که جداگانه مورد استعمال ندارد همین جزء در خرداد نیز دیده می شود. پاره دیگر این واژه از دو جزء ساخته شده نخست از «اَ» که از ادوات نفی است یعنی نه از برای این جزء در فارسی «نا» یا «بی »آورده می شود. جزء دوم ، مرت یا مرت است یعنی مردنی و درگذشتنی و نیست شدنی و نابودگردیدنی. بنابراین امرداد یعنی بی مرگ و آسیب ندیدنی یا جاودانی و باید امرداد با ادات نفی «اَ» باشد نه مرداد که معنی برخلاف آن را می دهد. امرداد در دین زردشتی امشاسپندی است که نماینده بی مرگی و جاودانی یا مظهر ذات زوال ناپذیر اهورا مزداست. در جهان خاکی نگهبانی گیاهها و رستنیها به او سپرده شده است. ( از فرهنگ ایران باستان پور داود ص 59 ). و رجوع به مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی تألیف دکتر معین و امشاسپندان شود. || ماه پنجم از ماههای شمسی. رجوع به مرداد شود.

معنی کلمه امرداد در فرهنگ معین

(اَ مُ یا مِ ) ۱ - ( اِ. )مرداد. ۲ - (ص . ) بی - مرگی ، نام یکی از هفت امشاسپندان ، نماد جاویدانی اهورامزدا. نام هفتمین روز از هر ماه شمسی و نیز نام ماه پنجم از هر سال خورشیدی .

معنی کلمه امرداد در فرهنگ عمید

۱. از امشاسپندان در آیین زردشتی، مرداد.
۲. روز هفتم از هر ماه خورشیدی.
۳. ماه پنجم از سال خورشیدی، مرداد.

معنی کلمه امرداد در فرهنگ فارسی

یکی از امشاسپدان مظهر جاویدانی اهور مزدا و در جهان مینوی بخشایش ایزدی جزای کار های نیکو کار انست وی موکل بروز هفتم هر ماه شمسی ( امرداد روز ) ماه پنجم هر سال شمسی ( امرداد ماه ) است .
نام یکی ازامشاسپندان در آیین زرتشتی، ونام روزهفتم ازهرماه خورشیدی، وماه پنجم ازسال خورشیدی، مرداد
مرداد

معنی کلمه امرداد در دانشنامه آزاد فارسی

اَمُرداد
(در اوستا: اَمِرَه تاتَه، در پهلوی: اَمُرداد یا اَمُردات، در فارسی: اَمُرداد و مرداد، به معنای جاودانگی و بی مرگی) هفتمین روز از هر ماه در تقویم اوستایی و ماه پنجم در تقویم ایرانی. نگهبانی نباتات با اوست. در اوستای متأخر امشاسپند بانویی است که همیشه همراه امشاسپند بانوی خرداد، نگهبان آب، می آید. امرداد در جهان مینوی امشاسپند کمال و دوام است. ایزدان رشن، اشتاد و زامیاد از یاران و همکاران امرداد هستند.

معنی کلمه امرداد در ویکی واژه

نام ماه پنجم از هر سال خورشیدی، یکی از ماههای فصل تابستان، مرداد ماه.
(قدیم): هفتمین روز از هر دوازده ماه خورشیدی.
نام یک قبیله مشهور و باستانی و متمدن ایران که احتمالا دفینه‌های تپه مارلیک از آن ایشان بود.
صفت اهورامزدا در اوستا و ایران باستان
نام یکی از امشاسپندان و فرشتگان
(اسم مفرد): بیمرگی، نامیرا، چیزی یا کسی که نمی‌میرد؛ جاویدان، نماد جاویدانی اهورامزدا.

جملاتی از کاربرد کلمه امرداد

سیدرضا فیروزآبادی (۱۲۵۴ فیروزآباد شهر ری - ۱۴ امرداد ۱۳۴۴) سیاستمدار، روحانی و نیکوکار ایرانی، چهار دوره نماینده مجلس شورای ملی و بنیان‌گذار بیمارستان فیروزآبادی شهر ری بود.
دکتر ملکی در انتخابات دوره پانزدهم مجلس شورای ملی که در مراغه از ۳۱ تیر تا ششم امرداد ۱۳۲۶ برگزار شد، با کسب ۱۸۹۳۹ رأی از مجموع ۳۱۰۳۹ رأی که به صندوق‌ها ریخته شد به مجلس راه یافت. در دوره هفدهم نیز که با نخست‌وزیری دکتر مصدق همزمان بود، نماینده تبریز و از حامیان مصدق بود. از همین رو پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با اینکه برادرش مسعود در هیئت دولت زاهدی عضو بود، دیگر نتوانست به مجلس راه یابد.
در مورخه ۲۷ امرداد، آرش کیخسروی وکیل ایران‌خواه و شجاع در اعتراض به کنوانسیون دریاچه کاسپین که خلاف منافع ایران تنظیم شده بود؛ مقابل مجلس بازداشت شد؛ اکنون یک ماه از بازداشت این وکیل وطن‌پرست می‌گذرد.
امرداد روز، دار و درخت نشان‌.
احمدشاه در سال ۱۲۹۷ خورشیدی و به دنبال پایان جنگ جهانی نخست، مصام‌السلطنه بختیاری را از نخست‌وزیری فروگرفت و در ۱۶ امرداد ۱۲۹۷ وثوق‌الدوله را به ریاست الوزرایی برگزید.
از پس شهریور اسپندارمد خرداد دان پس امرداد است کش بی مرگی آمد سرنوشت
واژه آمل، حرف «آ» در زبان ایرانیان قدیم کاربرد «ضد» داشته و «مُل» به معنی مرگ و «آمل» ترکیبی از ضد مرگ مانند امرداد و مرداد است. آمل به معنی بی مرگ است یعنی تو را مرگ مباد.
شهاب الدوله در اواخر سال ۱۳۲۹ قمری به عنوان حاکم یزد برگزیده شد. در کابینه دوم مستوفی‌الممالک که در اول اسفند ۱۲۹۳ به مجلس معرفی شد، وزیر پست و تلگراف و فوائد عامه بود اما عمر این دولت به بیست روز هم نکشید. تابستان سال بعد که مستوفی الممالک بار دیگر نخست وزیر شد، شهاب الدوله را در ۲۷ امرداد به عنوان وزیر تجارت و فوائد عامه به مجلس معرفی کرد.
ایزدان سروش، نریوسنگ، بهرام و ایزد آذر از یاران او هستند. آنانی که دوست و یار اردیبهشت هستند بهترین پاداش‌ها را دریافت می‌کنند. از میان دیوان، دیو ایندرا (دیو خشم) دشمن اردیبهشت امشاسپند است. هر شب که اهریمن و دیوان و دروجان از دوزخ به زمین بتازند چون خورشید فروشود، هرمزد، بهمن، اردیبهشت، شهریور، خرداد، امرداد، مهر، سوش، رشن و… آماده کارزار با او می‌شوند. همچنین بهمن و اردیبهشت امشاسپند جنبه روحانی-فرمانروایی، شهریور امشاسپند جنبه رزم آوری و امرداد و خرداد امشاسپند جنبه تولیدی دارند.
در شانزدهم امرداد ۱۳۱۷ احمد متین دفتری وزیر عدلیه لایحه سلب مصونیت ابوالقاسم اعتصام‌زاده را به تصویب مجلس رساند و در توجیه پیگرد قضائی اعتصام‌زاده گفت که او مرتکب صدور چندین فقره چک بلامحل شده‌است. اعتصام‌زاده تا مهر ۱۳۲۰ در زندان بود و پس از آزادی دیگر به عرصه سیاسی و مطبوعاتی بازنگشت و به کارهای تحقیقی و پژوهشی پرداخت.
مرداد سال بعد، سردار سپه، سمیعی را از وزارت عدلیه برداشت. پس از آنکه رضاشاه به سلطنت رسید و در زمستان ۱۳۰۴ حکومت نظامی پایتخت را لغو کرد، سمیعی را حاکم تهران کرد تا یازدهم خرداد ۱۳۰۶ که او در کابینه مخبرالسلطنه هدایت عهده‌دار وزارت داخله شد. با ترمیم کابینه نیز همچنان وزیر داخله ماند تا در ۱۳۰۸ به استانداری آذربایجان رفت. اقدام مهم او در دوران وزارت داخله، اجباری کردن اخذ شناسنامه در ایران بود که با به تصویب رساندن قانون سجل احوال در ۲۰ امرداد ۱۳۰۷ در مجلس شورای ملی، آغاز شد. صدور شناسنامه در ایران از سال ۱۲۹۹ آغاز شده اما اجباری نبود و خودداری از دریافت آن، مجازاتی نداشت.
شمار امشاسپندان معمولاً در دین زرتشت هفت بوده‌است که با تقدس عظیم عدد هفت در آسیای مرکزی و گروه‌های هفتگانه خدایان و دیوان همسانی دارد. (بهمن، اردیبهشت، شهریور، سپندار مذ، خرداد، امرداد
باز اسپندار مذ خرداد امرداد آمده هفتمین دی بادر است و هشتمین آذر بود