اروپایی

معنی کلمه اروپایی در فرهنگ معین

(اُ ) (ص نسب . ) منسوب به اروپا، از مردم اروپا (یکی از قاره های پنجگانه کرة زمین ). ،~ مآب کسی که از آداب و رسوم و رفتار و طرز زندگی اروپاییان تقلید می کند.

معنی کلمه اروپایی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اروپا ۱ - هر چیز که در اروپا سازند و از اروپا آورند : اجناس اروپایی . ۲ - اهل اروپا مردم اروپا . یا زبانهای اروپایی . زبانهایی که در اروپا متداول است مانند : انگلیسی فرانسوی آلمانی ایتالیایی اسپانیایی پرتقالی سوئدی نروژی دانمارکی هلندی و غیره.

معنی کلمه اروپایی در دانشنامه آزاد فارسی

اُروپایی (European)
بومیان و ساکنان قارۀ اروپا و نوادگانشان. اروپا قاره ای چندفرهنگی است و، اگرچه اکثر زبان های موجود در آن به خانوادۀ زبان های هندواروپایی تعلق دارند، مردمی اورالی زبان (همچون مجارها) و آلتایی زبان (همچون ترک ها) و باسک زبان نیز در این قاره مشاهده می شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه اروپایی

ای بت شرق بنه پا به اروپا تا پای به زمین خشکد بت‌های اروپایی را
اقتصاد لهستان دومین اقتصاد بزرگ اروپای مرکزی است، در اروپا از جایگاه ششم برخوردار است و بزرگترین در میان کشورهای اروپایی تازه استقلال یافته از شوروی سابق است.
این اروپایی‌پرست است از چه روی کام خواهید از اروپایی‌پرست
دومین دوره از روند استعمارگری در سطح جهان در قرن‌های ۱۵ و ۱۶ اتفاق افتاد. مستعمره‌های ایتالیایی به دوره‌ای از تاریخ استعمار که مرکز آن مدیترانه بود پایان داد، و از آن پس تاریخ استعمار بر محور اقیانوس‌های اطلس-هند، و سپس اقیانوس آرام گشته‌است. از این دوره‌است که نفوذ اروپا در دنیای غیر اروپایی گسترش می‌یابد. کشف قارهٔ آمریکا دولت‌های بزرگ اروپایی (اسپانیا، پرتغال، فرانسه، انگلستان، هلند) را برانگیخت که به تصرف سرزمین‌های تازه یافتهٔ آن قاره بپردازند و این سرآغاز استعمار جدید و تشکیل امپراتوری نو است.
او در سال ۲۰۱۱ از مجموعه سازمان ملل متحد کناره گرفت. پس از آن به مدت دو سال با شورای اروپایی برای پناهجویان و تبعیدیان همراه بود و سفرهایی به مجارستان، مالت، تونس و لیبی داشت. پس از آن نیز او در زمینه مسایل پناهجویان و پیامدهای بهار عربی فعالیت کرد. او برای تهیه گزارشی از وضع سیاسی تونس در سال ۲۰۱۵ سفری به این کشور داشت که با تعدادی از زنان برجسته از اعضای هیئت چهارگانه گفتگوی ملی تونس مصاحبه داشت که این مجموعه پس از آن برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۵ شد.
استات اویل همچنین مسئولیت اداره فنی بخش عمده‌ای از لوله‌های صادارت گاز و واحدهای فرآوری گاز و تأسیسات سیستم انتقال گاز نروژ را نیز بر عهده دارد. در حدود ۳۰ سال از انتقال گاز طبیعی نروژ به بازارهای اروپایی می‌گذرد. انتقال گاز از طریق خطوط لوله و پایانه‌های موجود در انگلستان، آلمان، بلژیک و فرانسه صورت می‌گیرد.
استان ورونژ در کمربند مرکزی قسمت اروپایی روسیه قرار گرفته‌است، در یک محل استراتژیک بسیار ثمربخش، لینک‌های حمل و نقل به سایت که به منطقه‌های صنعتی روسیه می‌رود. در شعاع (۱۲ ساعت رانندگی ۸۰کیلومتر در ساعت) ۹۶۰ کیلومتر در طرف‌های ورونژ بالغ بر۵۰ درصد از جمعیت روسیه و ۴۰ درصد در اوکراین مشغول زندگی هستند.
اروپایی بدان گردن فرازی نداند راه و رسم بچّه بازی
در سال ۱۸–۲۰۱۷، طبق آمار اعلام‌شده، آینتراخت فرانکفورت بیستمین باشگاه پرطرفدار در اروپا بود که در نوع خود قابل توجه بود؛ زیرا از تیم‌های بزرگ اروپایی مثل پاریس سن-ژرمن، اتلتیکو مادرید و اینترمیلان هوادار بیشتر داشت.
حقّ تعیین سرنوشت موضوعی کلیدی است. حفاظت از اقلیت‌های قومی در کشورهای اروپایی در بالاترین سطح است.
هالیوود پیوسته سلطه خود را بر عالم خیال حفظ کرده و بر فیلم‌های اروپایی، بریتانیایی و هندی - که البته تماشاگران خود را داشته‌اند – سایه افکنده‌است.
در سال ۱۸۷۶، ناآرامی‌های جدی در امپراتوری عثمانی آغاز شد. برای چندین سال، استان‌های اروپایی بالکان علیه امپراتوری شورش کرده بودند. پس از هرزگوین، نوبت بلغارستان در آوریل ۱۸۷۶ رسید. در نتیجه این مشکلات و ورشکستگی امپراتوری عثمانی در مقابل طلبکاران، سلطان عبدالعزیز در ۳۰ مه ۱۸۷۶ از سلطنت کناره‌گیری کرد. جانشین و برادرزاده او، مراد پنجم، سه ماه بعد به دلیل جنون بازداشت شد. برادرش عبدالحمید دوم جایگزین او شد، که از طریق سرکوب خونین شورش بلغارستان در آوریل ۱۸۷۶، روسیه را به اعلان جنگ علیه ترکیه در ۲۴ آوریل ۱۸۷۷ سوق داد (جنگ روسیه و ترکیه ۱۸۷۷–۱۸۷۸).
تاریخِ مستعمراتیِ ایالات متحده بیانگر دورهٔ زمانی ساکن شدنِ اروپاییان و آغازِ استعمار آمریکا تا شکل گیری ایالات متحده یکپارچه است. در قرن شانزدهم، انگلستان، فرانسه، اسپانیا و هلند برنامه‌های استعماریِ خود را به‌طور عمده در شمالِ شرقِ آمریکا به اجرا در آوردند.