ازدیاد

معنی کلمه ازدیاد در لغت نامه دهخدا

ازدیاد. [ اِ ] ( ع مص ) افزون کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). زیاده کردن. فزایش. افزایش. افزودن. فزودن. || افزون شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( منتهی الارب ). زیاده شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).
- ازدیاد ترشح ؛ افزونی ترابیدن.
- ازدیاد ترشح شیر ؛ بسیاری ترابیدن شیر.
- ازدیاد تنمیه ؛ فزونی بالش و گوالش.
- ازدیاد تنمیه بافته زنبوری ؛ بیماری ای است در چشم.
- ازدیاد تنمیه غده ٔوزی ؛ بزرگ شدن پرستات.
- ازدیاد خون حیض ؛ کثرةالطمث.
- ازدیاد قوت ؛ فزونی غیرعادی نیرو.

معنی کلمه ازدیاد در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . )زیاد کردن ، افزودن . ۲ - (مص ل . ) افزون شدن .

معنی کلمه ازدیاد در فرهنگ عمید

زیاد شدن، افزون شدن، افزونی، افزایش.

معنی کلمه ازدیاد در فرهنگ فارسی

زیادشدن، افزون شدن ، افزون کردن، افزودن ، افزونی، افزایش
۱ - ( مصدر ) افزون کردن زیاده کردن افزودن . ۲ - ( مصدر ) افزون شدن زیاده شدن . یا ازدواجات نموس . افزون شدن جمعیت زیاد شدن مردم افزون گردیدن میزان زایمان و تولید مثل .

معنی کلمه ازدیاد در ویکی واژه

زیاد کردن، افزودن.
افزون شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه ازدیاد

قوله تعالی: «اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثی‌» پس از آنک منکران بعث گفتند: «أَ إِذا کُنَّا تُراباً أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ» خبر داد جلّ جلاله از کمال قدرت و شواهد فطرت خویش در آفرینش اوّل در رحم مادر و اظهار صنع خود در تقلّب احوال بنده تا بر ایشان حجّت باشد که آن خداوند که قادر است بر آفریدن بنده در رحم مادر بر آن صفت قادر است که او را پس از فنا باز آفریند و بر وی دشوار ناید. «اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثی‌» من العدد و الذکر و الانثی و الصورة و الشّکل و السّعادة و الشّقاوة، «وَ ما تَغِیضُ الْأَرْحامُ» غاض هم لازم است و هم متعدّی، اگر لازم نهی این ماء مصدر است یعنی و غیض الارحام و ازدیادها، و اگر متعدّی بود تقدیر آنست که: و ما تغیضه الارحام ای تنقصه من الجنین و هو غیر المخلّق فتلده سقطا و ما تزداد علی الغیض فتلده تامّا، و گفته‌اند که این نقصان مدّت حمل است که فرزند بشش ماه آید، «وَ ما تَزْدادُ» آنست که بنه ماه بر گذرد و بیفزاید تا بدو سال بمذهب بو حنیفه و تا بچهار سال بمذهب شافعی. قال حماد بن سلمه: انّما سمّی هرم بن حیّان هرما لانّه بقی فی بطن امّه اربع سنین. و قیل انّ الضحاک بقی فی بطن امّه سنتین. و انّ محمد بن عجلان بقی فی بطن امّه ثلث سنین فشقّ عنه بطن امه و اخرج و قد نبتت اسنانه، و گفته‌اند «ما تَغِیضُ الْأَرْحامُ» حیض است بوقت حمل که زن حامل چون حیض بیند نقصان در غذاء فرزند آید و در مدّت حمل بیفزاید که هر روزی را که حیض بیند روزی در طهر بیفزاید تا نه ماه طهر بیند بتمامی، اگر در مدت حمل پنج روز مثلا حیض بیند فرزند بنه ماه و پنج روز آید. قال مجاهد: اذا هراقت المرأة الدّم و هی حامل انتقص الولد و اذا لم تهرق الدّم عظم الولد و تمّ. و فی هذه الآیة دلیل علی انّ الحامل تحیض و الیه ذهب الشّافعی، «وَ کُلُّ شَیْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» ای تقدیر من غیض الارحام و ازدیادها و طول الجنین و عرضه و حیاته و موته و رزقه و اجله. و قیل علم کلّ شی‌ء فقدّره تقدیرا.
الکتروتنگش خاصیت همه مواد دی الکتریک است و در اثر جابجایی یون در شبکه کریستالی پس از قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی خارجی ایجاد می‌شود. یون‌های مثبت در جهت میدان جابه‌جا می‌شوند، در حالی که یون‌های منفی در جهت مخالف جابه‌جا می‌شوند. این جابجایی در سراسر مواد حجیم تجمع می‌یابد و منجر به یک کرنش کلی (ازدیاد طول) در جهت میدان می‌شود. ضخامت در جهت‌های متعامد که با نسبت پواسون مشخص می‌شود کاهش می‌یابد. تمام مواد عایق متشکل از بیش از یک نوع اتم به دلیل اختلاف الکترونگاتیوی اتم‌ها تا حدی یونی خواهند بود و در نتیجه انقباض الکتریکی از خود نشان می‌دهند.
داده کاوی به‌طور معمول در دو حوزه خصوصی و عمومی افزایش پیدا کرده‌است. سازمان‌ها داده کاوی را به عنوان ابزاری برای بازدید اطلاعات مشتریان کاهش تقلب و اتلاف و کمک به تحقیقات پزشکی استفاده می‌کنند. با اینهمه ازدیاد داده کاوی به طبع بعضی از پیاده‌سازی و پیامد اشتباه را هم دارد. این‌ها شامل نگرانی‌هایی در مورد کیفیت داده‌ای که تحلیل می‌گردد، توانایی کار گروهی پایگاه‌های داده و نرم‌افزارها بین ارگان‌ها و تخطی‌های بالقوه به حریم شخصی می‌باشد. همچنین ملاحظاتی در مورد محدودیت‌هایی در داده کاوی در ارگان‌ها که کارشان تأثیر بر امنیت دارد، نادیده گرفته می‌شود.
پس بوقتی که برادرخویش هلاکوخان را بمرز ایران میفرستاد اقوام او شر قسمت خود را از هزاره و صده بیرون کردند و جمی غفیر از این قوم بدین ملک رسیده در ممالک آذربایجان که تخت گاه هلاکوخان بودند توطن گرفتند و رفته رفته بزرگان نامدار و امیران باوقار از ایشان پیدا شد و خیل ایشان را چندان ازدیاد و انتشار پدید آمد که در فارس و عراق و خراسان جای جسته بهر جا تمکن گرفتند پایه تمکین یافتند و چون در حضرت ملوک بصدق نیت سلوک میکردند، گروهی از ایشان در زمان صفویه و سایر ازمان بپایه امارت رسیده بعضی اوقات در تمامت آذربایجان صاحب امر و فرمان بوده اند و سال هاست که ولایت ارومی و سلدوس مسکن ایل و الوس ایشان است و همواره بیگلر بیگیان جلیل الشان داشته، رایت جلال میافراشته اند، تا درین عهد فرخنده مهد، لوای اعتلای این قوم باوج کمال رسیده بعزت قرب و دولت پیوند بارگاه بلند و آستان ارجمند خدیو روی زمین و خسرو دنیا و دین ابدالله عیشه و اید جیشه ممتاز گشتند و سه شاه زاده با وقار که باغ دولت را بهارند و کاخ شوکت را نگار، از بطن بنات افشار در وجود آمد.
گر ازدیاد محبانت آرزوست‌، بکوش که امتحان‌شده را دیگر امتحان نکنی
متن فوق نشان دهنده این موضوع است که اجتماع آمادگی کامل را برای پذیرش این مسئله که آموزش باید متمرکز باشد و احتیاج به جای متمرکز جهت آموزش و تحصیل لازم و ضروری است و نبود آن در جامعه آن روز احساس می‌شود؛ تعدد مکتب‌های فلسفی و مذهبی و ضرورت تعلیمات کلاسیک و بلند مدت منجر به گستر تعلیم و تربیت و ازدیاد طلاب گردید و ضرورت ایجاد فضاهای خاص برای این منظور که هم بحث و جدل و غوغای طلاب مزاحم عابدین نشود و هم آمد و شد عوام باعث ایجاد اختلال در تدریس نگردد (همان: ۹۴)
تناقص صبری بازدیاد ملالکم فیالیتنی افننی کصبری ملالکم
در سال ۲۰۱۳ جمعیت جهان به ۷ میلیارد تن رسید و انتظار می‌رود که این رقم برای سال ۲۰۲۵، یک میلیارد دیگر نیز افزایش داشته باشد. بسته به اینکه از چه روشی برای برآورد افزایش جمعیت بشر استفاده کنیم، ازدیاد جمعیت در انسان شاید در حال رخ دادن است یا می‌تواند هم نباشد.
چنانچه ذکر شد، اختلال جاروبی را می‌توان روی بخش وسیعی از طیف فرکانس تنظیم نمود تا مانند اختلال نقطه‌ای، دارای خصوصیت اخلال زیاد، دارای خصوصیت قدرت زیاد، و هم مانند اخلال (نویز) رگباری، دارای خصوصیت پوشش باند وسیعی از فرکانس باشد. البته دقت داریم ازدیاد قدرت، در هر لحظه، تنها در باند باریکی از فرکانس ظهور می‌یابد.
جالب است بدانید که مقدار ازدیاد طول ۴۵ درصد افزایش بیشتری نشان می‌دهد؛ بنابراین، استحکام و شکل‌پذیری آلیاژ هر دو با کاهش دما از ۳۰۰ کلوین به ۷۷ کلوین افزایش می‌یابد.
۹- از سویی دیگر تکثر و ازدیادِ پسوند نام «نحوی» از قرن ۳ تا قرن ۶ بر دانشمندان زبانشناس آنچنان زیاد است که امکان خطا در روایت‌های تاریخی را محتمل می‌کند. برای نمونه در همین قرن در فسا دو نحوی شناخته شده هستند یکی ابو محمد عبدالله بن جعفر بن درستویه بن المرزبان الفارسی الفسوی النحوی که به اختصار ابن درستویه خوانده می‌شود تاریخ تولد ۲۵۸ هجری و وفات ۳۴۷ و دیگری ابوعلی حسن بن احمد بن عبدالغفار بن محمد بن سلیمان بن آبان نحوی فارسی که به ایشان نیز ابن درستویه گفته‌اند! ولادت ۲۸۸ و وفات ۳۷۷ نوشته‌اند.
ز آب مر آب را هم افزونی است قوّت و ازدیاد و موزونی است
چون مه پی فزایش غمگین مشو ز کاهش زیرا ز بعد کاهش چون مه در ازدیادی
تا پذید تخت صاحبدولتی دادی بباد ازدیاد دولت آل زیاد
در ازدیاد وجد و اشتداد شوق بر مشرب اهل عرفان و ذوق و اشارت به مراتب عالیه‌ی زبده و برگزیده‌ی ناس حضرت ابوالفضل العباس سلام اللّه علیه بر سبیل اجمال گوید:
وی از پاییز ۱۳۴۹ تا ۱۳۹۷ به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و حوزهٔ او یکی از پر رونق‌ترین دروس حوزهٔ علمیه قم بود و در شاخه اصول در حوزه به وحید در اصول شهره است. اما از سال ۱۳۹۷ به علت کسالت و ازدیاد سن اکثر تدریس‌های او لغو گردیده‌است.
برای اکثر اهداف، شکل پذیری به جای استحکام کششی معیار مهمتری برای سنجش کیفیت آهن فرفورژه است. در آزمایش کشش، بهترین آهن‌ها می‌توانند قبل از شکست، ازدیاد طول قابل‌توجهی را متحمل شوند. آهن فرفورژه با کشش بالاتر شکننده است.
به خیال که عهد جوانی بود و هنگام کامرانی، فراغت داشتیم، امنیت بود و راحت میکردیم. در حالتی که ازدیاد آن حال ها همه تن نشاط بود و جان همه انبساط. باز بخاطرم افتاد که اکنون از گذشته بجز افسوس وتاسف حاصل و سود ندارم، نوبت جوانی رفته وقت پیری رسیده، امنیت و راحت هیچ نمانده، فرصت و فراغت بکلی از دست رفته.
آبشار مارگون به دلیل بن‌بست بودن و واقع شدن در دره پرشیب، دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودروست که در هنگام ازدیاد گردشگران به ویژه در روزهای تعطیل فصل تابستان، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران و روستاییان پدید می‌آید.
قوم دیگر را یقین در ازدیاد زین عجب والله اعلم بالرشاد