اوزان

اوزان

معنی کلمه اوزان در لغت نامه دهخدا

اوزان. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِوزن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ).
- اوزان و مقیاسها ؛ اندازه گیری بدوی طول و ظرفیت و وزن احتمالاً از ادوار ماقبل تاریخ معمول بوده. آحاد اولیه مبتنی بر بدن انسان و دانه های گیاهان بوده ( مانند وجب و گندم ). در امپراطوری روم آحاد اوزان ومقیاسها تا حد معتنابهی استاندارد شده ولی پس از سقوط امپراطوری دستخوش تشتت گردید. سلسله های آحاد عمده امروزی عبارتند از سلسله متری و سلسله اوزان و مقیاسهای رایج در بریتانیای کبیر و کشورهای متحده آمریکا. در ایران پیش از سال 1311 هَ. ش. اوزان و مقیاسهای ایران متشتت و کمابیش دارای همان معایب اوزان ومقیاسهای رایج در فرانسه پیش از استعمال سلسله متری بود. بموجب ماده اول قانون اوزان و مقیاسها مصوب 18 دیماه 1311 اوزان و مقیاسهای رسمی مملکت ایران مطابق اصول متری شد و واحد آنها برای طول متر، برای سطح متر مربع، برای حجم متر مکعب و برای وزن کیلوگرم است. اضعاف و اجزای مقیاسهای مذکور مطابق اصول متری خواهد بود بعلاوه در همان قانون بدولت اختیار داده شد که وزنه هایی با مقایسه با اصول متری از قبیل من ( معادل سه کیلوگرم ) و سیر ( معادل 75 گرم ) تهیه نماید. ( دایرةالمعارف فارسی ).

معنی کلمه اوزان در فرهنگ معین

(اَ یا اُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ وزن ، سنگینی ها.

معنی کلمه اوزان در فرهنگ عمید

۱. = وزن
۲. (موسیقی ) [قدیمی] نوعی ساز زهی که بر روی کاسۀ بزرگ آن پوست کشیده می شد.

معنی کلمه اوزان در فرهنگ فارسی

جمع وزن
جمع وزن : ۱ - سنگینیها وزنها . یا اوزان و مقیاسها و مقادیر . سنگ و اندازه و نرخ ۲ - بناها . ۳ - سازی است از ذوات الاوتار که کاسه و سطح آن کشیده و بلند است .

معنی کلمه اوزان در فرهنگ اسم ها

اسم: اوزان (پسر) (ترکی) (هنری) (تلفظ: ozan) (فارسی: اوزان) (انگلیسی: ozan)
معنی: نوازنده

معنی کلمه اوزان در دانشنامه عمومی

اوزان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده است.

معنی کلمه اوزان در ویکی واژه

جِ وزن ؛ سنگینی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه اوزان

اوزانیکا در در ژانویه ۱۹۷۸ توسط ناسا برای برنامهٔ فضایی ناسا انتخاب شد و بعد از یکسال تمرین برگزیده شد.
صدام برای جلب‌نظر گروه‌های دینی محافظه‌کار جامعهٔ عراق مصرانه می‌خواست خود را مسلمانی مؤمن نشان دهد. برای همین، بعضی از عناصر شریعت اسلام را به قانون عراق بازگرداند. برای نمونه، در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱) حکم اعدام همجنس‌گرایان، متجاوزان و فاحشگان را به قوانین عراق بازگرداند و عبارت «الله اکبر» را با دست‌خط خود به پرچم عراق افزود.
درهمان روزی که یزدان چرخ را فرمود خلق کرد قامت را دوتا تا بوسد اوزانوی تو
خاک در چشم قلاوزان زنی کاروان را هالک و گمره کنی
تا که شعر آسان نماید از رهِ گشت عطا هم معانی گشت جمع و هم به اوزان در رسید
خانواده سزین یک دختر به نام نیهان و یک پسر به نام اوزان دارند
و حسبان مصدر است همچون رجحان و نقصان، و روا باشد که جمع حساب بود همچون شهاب و شهبان و رکاب و رکبان. یقول: و جعل الشمس و القمر بحساب لا یجاوزانه فیما یدوران فی حساب حتی ینتهیا الی اقصی منازلهما لتعلموا عدد السنین و الحساب. «ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ» العزیز فی ملکه بصنع ما اراد، العلیم بما قدر من خلقه.
وی در المپیک تابستانی ۲۰۰۸ مدال طلا را در دستهٔ ۱۰۵ کیلوگرم با زدن رکوردهای ۲۰۰ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۳۶ کیلوگرم در دوضرب و ۴۳۶ کیلوگرم در مجموع به ثبت رساند و با زدن این وزنه‌ها رکورد یک‌ضرب و مجموع را به‌دست‌آورد.پس از تغییر اوزان وزنه‌برداری توسط فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، این رکوردها از جدول رکوردهای رسمی مسابقات کنار گذاشته شده‌اند. او قرار بود در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ به رقابت بپردازد اما در تمرینات از ناحیهٔ پا مجروح شد و به رقابت‌ها نرسید.
در عمل، تعیین وزن مولکولی، کاملاً به سادگی آن چیزی که در قبلاً اشاره شد، نیست. اول باید دانست که مقدار جرم هر یون شتاب داده شده در یک طیف‌سنج جرمی، جرم حقیقی آن است و نه وزن مولکولی آن که اوزان اتمی شیمیایی را بکار می‌برد. مقیاس شیمیایی اوزان اتمی بر پایه میانگین اوزان تمامی ایزوتوپ‌های یک عنصر است. طیف‌سنج جرمی، توانایی تشخیص بین جرم ذرات حامل معمولترین ایزوتوپ‌های عناصر و ذرات حاصل ایزوتوپ‌های سنگین‌تر را دارد. در نتیجه، اجرامی که برای یون‌های مولکولی مشاهده می‌شوند، اجرام مولکولهایی هستند که در آن‌ها هر اتم به‌صورت معمولترین (فراوانترین) ایزوتوپ خود وجود دارد.
تا همی نزدیک ذوق ارکان و اوزان بحور از سبب گردد مرکب از وتد وز فاصله
در بزم تو، ریش گردن زهره اوزان گه لطفت توست خیناگر
ابن قاضی با تحقیق در مورد جهاد با متجاوزان اروپایی که خود بارها در آن شرکت داشت به شهرت رسید و تا پایان عمر به این کار ادامه داد. به سپاه سلطان محمد الشیخ مهدی که می خواست شهر اسیله را از دست پرتغالی ها پس بگیرد پیوست.
لازالت نظام الملک فی ظلال جلاله و مد علی الخافقین ظل نواله مشتمل بر اصول و فروع بحور و دوایر سته که اوزان نوزده گانه است و تفکیک بحور آن و تعریف اقسام و حدود قوافی صحیح و معیوب و اسامی آن و انفراع صنایع و بدایع که متقدمین در کتب جمع کرده اند و متاخرین جسته جسته باز نموده اند با نوادر صنایع که فکر بکر این غرقه بحر جانگدازی اهلی شیرازی اختراع کرده امید که در آنحضرت بسمع قبول مسموع افتد و بعین رضا ملحوظ گردد.
«عاشیق»، در آذربایجان (هم در ایران و هم در جمهوری آذربایجان)، شاعر و نوازنده‌ای است که همراه با ساز آواز خود را اجرا می‌کند. عاشیق‌ها از دوران قبل از اسلام در بین مردمان ترک‌تبار وجود داشته‌اند. عنوان قدیمی عاشیق‌ها «اوزان» است. علاوه بر قهوه‌خانه‌ها، عاشیق‌ها در عروسی و دیگر مراسم نیز اجرا می‌کنند. از داستان‌های حماسی که عاشیق‌ها نقل می‌کنند، می‌توان به کوراوغلو، و از داستان‌های عاشقانه می‌توان به اصلی و کرم اشاره کرد.
دکترین (یا فلسفه) استفاده از زور می‌تواند توسط افسران مجری قانون و نیروی نظامی در وظیفه نگهبانی به کار گرفته شود. هدف از چنین دکترین‌هایی ایجاد تعادل بین نیازهای امنیتی با نگرانی‌های اخلاقی برای حقوق و رفاه متجاوزان یا مظنونین است. جراحات وارده به غیرنظامیان معمولاً به این شکل توجیه می‌شود که عمل، جهت دفاع از خود بوده و در صورت مرگ افراد، قتل قابل توجیه در نظر گرفته می‌شود.
بشرق و غرب چون او پرهنر نیست چه علمست آنکه اوزان بهره ور نیست
داستان‌های منظوم حماسی مردمان ترک، قبل از ابداع خط به وجود آمدند و سینه به سینه انتقال یافتند. مردمان ترک اصطلاحات مختلفی را برای نامیدن داستان‌های حماسی و قهرمانی و راویان آن‌ها استفاده می‌کنند. اغوزها سرایندهٔ داستان حماسی را اوزان می‌خواندند که اوزانچی، یانشاق، وارساق و دده نیز عنوان می‌شد. تقریباً در قرن نهم اوزان جای خود را به عاشیق سپرد. عاشیق‌ها از دوران قبل از اسلام در بین مردمان ترک وجود داشتند.
برخلاف باور همگانی، تجاوز در خارج از خانه‌ها بسیار نادر است. بر اساس نتایج یک تحقیق بیش از دو سوم همه موارد مربوط به تجاوز در منزل شخصی رخ می‌دهد. (در دو سوم موارد قربانی مهاجم را می‌شناسد). بر اساس نتایج این تحقیق ۳۱ درصد تجاوزها در خانه‌های متجاوزان، ۲۷ درصد در خانه‌های قربانیان، و ۱۰ درصد در خانه‌های مشترک قربانیان و متجاوزان اتفاق می‌افتند. علاوه بر خانه‌ها، ۷ درصد تجاوزها در مهمانی، ۷ درصد در وسایل نقلیه، ۴ درصد بیرون از خانه و ۲ درصد در بارها، روی می‌دهند.
بجز جانان نخواهد ماند پیدا که اوزانم ز بود خویش یکتا
چون محمد شفیع گردد او عاصیان را جهاند اوزان جو