اقلام

معنی کلمه اقلام در لغت نامه دهخدا

اقلام. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ قَلَم. ( ناظم الاطباء ) :
ضرورت است که روزی بسوزد این اوراق
که تاب آتش سعدی نیاورد اقلام.سعدی.رجوع به قلم شود.

معنی کلمه اقلام در فرهنگ عمید

۱. نمونه ها، انواع.
۲. [قدیمی] = قلم

معنی کلمه اقلام در فرهنگ فارسی

جمع قلم
( اسم ) جمع قلم خامه ها کلکها . (اقلا ) لااقل کمینه کمترین : اقلا چند کلمه بگویید . توضیح این کلمه فصیح نیست . زیرا (اقل ) غیر منصرف است و قبول تنوین نمیکند و بجای آن در عربی (لااقل ) و در فارسی (دست کم ) مستعمل است .

معنی کلمه اقلام در دانشنامه آزاد فارسی

اقلام (الاقلام). اَقْلام (اَلْاَقْلام)
مجلۀ فرهنگی با محوریت ادبیات جهانی و ادبیات معاصر عربی. نخستین شمارۀ آن در ۱۹۶۴ منتشر شد. علاوه بر مقالات، متون، ترجمه و کتاب شناسی، شماره هایی ویژه دربارۀ موضوعات گوناگون، ازجمله ادبیات سرزمین های اشغالی، ادبیات صهیونیستی (اسرائیلی)، شعر عربی و تئاتر جهان و چهره های ادبی، مانند فؤاد تِکِرْلی و توفیق یوسف عَوّاد و نجیب محفوظ و جَبْرا ابراهیم جَبْرا، منتشر کرده است. با آغاز جنگ عراق علیه ایران، اختصاص شماره های متعدد به ستایش حزب بعث و صدام حسین، از اعتبار و استقلال این مجله کاست.

معنی کلمه اقلام در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَقْلَامٌ: قلمها
ریشه کلمه:
قلم (۴ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه اقلام

اقبال سپهرست در الفاظ تو مدغم ارزاق جهان است در اقلام تو مضمر
باورهای تحریف شده‌ای در مورد آن اقلام یا داشتن دلبستگی هیجانی به آن‌ها باشد. افراد مبتلا رفتار خود را
و عن جابر قال: جاء سراقة بن مالک بن جعثم فقال: یا رسول اللَّه! بیّن لنا دیننا کانّا خلقنا الآن فیم العمل الیوم فیما جفّت به الاقلام و جرت به المقادیر، او فیما یستقبل. قال: «بل فیما جفّت به الاقلام و جرت به المقادیر».
در این اختلال بیمار می‌ترسد اگر اقلامی را دور بریزد بعداً به آن احتیاج پیدا کند و این ترس ممکن است ناشی از
دوش سلمان به قلم، شرح دل خود، می‌داد آتش اندر ورق و دود، بر اقلام افتاد
اکثر محققین، ابن مقله را اولین مبتکر و پدیدآورنده خوشنویسی اسلامی به مثابه یک هنر می‌دانند. پس از او افرادی چون محمد بن سمسانی و محمد بن اسعد شیوه او را فرا گرفتند. سپس ابوالحسن علی بن هلال معروف به ابن بواب، این شیوه را از آن دو آموخت و یک قرن پس از ابن مقله آن‌ها را تکمیل کرد و تمام خطوطی که او پدیدآورده بود را تکامل بخشید. سپس در قرن هفتم هجری یاقوت مستعصمی (درگذشته به سال ۶۹۸ هجری قمری) خطاط صاحب‌نام در خط ابن بواب تحقیق و تتبع کرد. یاقوت در روش خوشنویسی اقلام ششگانه تغییراتی داد و در زیباتر کردن آن‌ها مؤثر بود. او در در روش تراشیدن قلم و قط زدن استادان پیشین تجدیدنظر کرد. و به ویژه خط ثلث را به کمال نهایی رسانید.
خداوندا ، همی خواهم که انقاس مدیحت را شود مژگان من اقلام و گردد دیدگان اختر
ز بنان تو خرد را عجب آید که همی معجز و سِحْر مرکب کند اندر اقلام
کافه‌ها غالباً کرواسان را برای صبحانه سرو می‌کنند. صبحانه غالباً یک وعده غذایی سریع است که شامل نان و لبنیات، همراه با چای و گاهی مربا است. رایج‌ترین اقلام صبحانه لبنه و خامه (کیشتا، ساخته شده از شیر گاو) است.
همچنین کارت سخت‌افزاری ویدئویی محبوب پرو وان محصولی از شرکت پیناکل آلمان از پراستفاده و رایج‌ترین اقلام وابسته و هماهنگ با این نرم‌افزار حرفه‌ایست.
ز بس احکام ناشایسته ز اقلامشان جاری زمین از خون ناحق سرخ شد چون لاله حمرا
تا گه محشر به توقیعات در دیوان شاه کرده اقلام تو هفت اقلیم پر درّ خوشاب
مزین است بنامت صحایف و اقلام موشح است بذکرت دفاتر و اوراج
اعتقاد بر این است که تسلیحات و اقلام مقدسه همه انبیا از جمله پیامبر اسلام مسلسل به ائمه رسیده‌است. جعفر صادق، امام ششم شیعیان، در کتاب کافی می‌گوید: «سلاح رسول خدا نزد من است».
عرض افقی (تعداد کل اقلام) موجود در پایگاه داده است.
برخی از شیوه‌های کیمیاگری در طول زندگی نیوتن در انگلستان ممنوع شدند و مشمول مجازات‌هایی شدند. نخست به دلیلِ کلاهبرداری‌هایی که در این را صورت می‌گرفت و دوم به دلیل ترس از کاهشِ ارزشِ طلا در انگلستان. در برخی موارد، مجازات کیمیاگریِ غیرمجاز، حلق‌آویزکردنِ مجرم بر روی داربستِ طلاکاری‌شده و مزین به قلوه‌سنگ و سایر اقلامِ نامشخص بود. کیمیاگری ناقل ایده‌های بدعت‌آمیز محسوب می‌شد و همچنین جعلِ پول با روش‌های کیمیا آسان بود؛ بنابراین کیمیاگری، خطرناک تلقی می‌شد.
فراورده‌های کشاورزی در این ولایت عبارت از گندم، جو، جواری (ذرت)، برنج، پنبه و میوه‌های انگور، انار، توت، زردآلود، خربوزه و تربوز است و زعفران از اقلام مهم تجارتی در این ولایت محسوب می‌شود. بیشتر مردم کاپیسا کشاورز و مالدار (دامدار) هستند و حیوانات اهلی از قبیل گاو، گوسفند و بز را نگهداری می‌نمایند.
قالوا: یا رسول اللَّه! أ فلا نتّکل علی کتابنا و ندع العمل؟ قال: «اعملوا فکلّ میسّر لما خلق له امّا من کان من اهل السّعادة، فسییسّر لعمل السّعادة و امّا من کان من اهل الشّقاوة فسییسّر لعمل الشّقوة». ثمّ قرأ: فَأَمَّا مَنْ أَعْطی‌ وَ اتَّقی‌ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی‌ الی قوله: «لِلْعُسْری‌» و عن عمران بن حصین قال: قام شابّان الی رسول اللَّه (ص) فقالا: یا رسول اللَّه أ رأیت ما یعمل النّاس فیه أ فی امر قد جرت به المقادیر و جنّت به الاقلام ام فی امر نستأنفه؟ قال: «بلی فی امر قد جرت به المقادیر و جفّت به الاقلام». قالا: ففیم العمل یا رسول اللَّه؟ قال: اعملوا فکلّ میسّر لما خلق له. قالا: الآن نجدّ و نعمل.
قسیم عدل ابوالقاسم که از اقلام و اَ‌علامش به‌دیوان در قضا زاید به میدان در قَدَر خیزد
بسیاری از اقلام تولید شده توسط یتیمان و بیوه‌ها در سراسر جهان فروخته شد.