آغ

معنی کلمه آغ در لغت نامه دهخدا

اغ. [ اُ ] ( اِ صوت ) صدائی که در حین استفراغ از گلو برآید. ( فرهنگ نظام ): صدای اغ بچه را شنیدم ، دویدم بیرون شانه هایش را گرفتم مبادابر زمین افتد. ( فرهنگ نظام ). و رجوع به اغ اغ شود.
- اُغ زدن ؛ درحال استفراغ و قی از گلو صدا دادن. و مشتقات مصدر مذکور تمام استعمال می شوند: فلان دارد اغ می زند. ( از فرهنگ نظام ).

معنی کلمه آغ در فرهنگ فارسی

صدائی که در حال استفراغ و قی از گلو بر آید .

معنی کلمه آغ در ویکی واژه

سفید، رنگ سفید.
پوست سفید، انسان سفید.
آغ کردن، نفرین کردن، آه ناله کردن پشت سر کسی معمولا پدر یا مادر پشت سر فرزند نااهل.

جملاتی از کاربرد کلمه آغ

فرانتینوس می‌گوید که ژولیوس سزار از کبوتر به عنوان پیک در فتح گل (کشور باستانی فرانسه) استفاده می‌کرد. یونانیان نام‌های برندگان بازی‌های المپیک را به این روش به شهرهای مختلف می‌فرستادند. تا پیش از آمدن تلگراف، این روش از ارتباطات میان تجار و سرمایه‌دارها رایج بود. دولت هلند در آغاز سده ۱۹ با کمک پرنده‌هایی که از بغداد می‌آورد، از این سامانه در جاوه و سوماترا استفاده می‌کرد. رویتر در سال ۱۸۴۹ از پیک‌های کبوتری برای اطلاع از قیمت سهام کالاها میان آخن (شهری در آلمان) و بروکسل استفاده می‌کرد، شیوه‌ای که تا آمدن تلگراف رایج بود.
زآغوش کسان نباشد انصاف از عشق کسی دگر زدن لاف
در ژوئن ۲۰۱۷ و با آغاز بحران روابط سیاسی ۲۰۱۷ قطر با دیگر کشورهای عربی، چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، مرز هوایی به روی این هواپیمایی را بستند. به این ترتیب قطر از بازار مسافران هوایی این کشورها محروم شده و مجبور به استفاده از مسیرهای طولانی‌تر شد. اما در مقابل، ایران مرز هوایی خود را به روی آن باز کرد.
چنان هوش او را زایام دید کز آغاز هر کار انجام دید
اغرام (به عربی: آغرام) یک شهرداری در الجزایر است که در استان بجایه واقع شده‌است. اغرام ۵۰٫۱۱ کیلومتر مربع مساحت و ۱۶٬۸۷۸ نفر جمعیت دارد.
بیماری قویدل با سردرد آغاز شد و از آنجا که پزشکان پس از بررسی بالینی گوناگون نتوانستند تشخیص قطعی دهند عازم کانادا شد. پس از مدتی در بیمارستان سن‌مارکز درمان قویدل آغاز و عمل جراحی وی انجام شد. پس از بررسی بالینی بیماری سارکوم (نوعی از سرطان) تشخیص داده شد. او دلیل اصلی بیماری خود را استفاده از داروهای بدنسازی به خصوص پپتیدها می‌دانست و با تشکیل کمپینی در تلاش بود که جوانان کشورش همچون او دچار این اشتباه نشده و جان خود را بواسطه مصرف این مواد به خطر نیندازند. قویدل در ۴ اسفند ۱۴۰۰ پس از تحمل سه سال بیماری سارکوم در شهر تورنتو کانادا درگذشت.
طبع جهان خو ز ستم باز کرد قاعدۀ مردمی آغاز کرد
ابراهیم قاسمپور، فرزند سوم و بزرگ‌ترین فرزند پسر خانواده قاسمپور است. فوتبال را از محدودهٔ سالهای ۵۰–۱۳۴۹ و از زمینهای خاکی حوالی محل زندگی اش آغاز کرد و سپس در دبیرستان، آن را پیگیری نمود. نام دبیرستانی که در آن تحصیل می‌کرد ابن سینا بود و نخستین مشوق اش دبیر ورزش " رسالت پناه " نام داشت که او را برای تیم منتخب دبیرستان ابن سینا برگزید و در سال دوم دوره دبیرستان، موفق به کسب عنوان سوم مسابقات آموزشگاه‌های آبادان شد.
تلاش‌های ناموفق یک سیستم جدید از قبل از سال ۱۸۲۶آغاز شد. سلطان سلیم سوم ارتش نظام-جدید را در اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده تشکیل داد. این اولین تلاش جدی برای تبدیل نیروهای نظامی عثمانی به یک ارتش مدرن بود. با این حال، نظام-جدید، عمر کوتاهی داشت و پس از کناره‌گیری سلیم در ۱۸۰۷ منحل شد.
آغا شاهد علی دومین فینالیست جایزه کتاب ملی در سال ۲۰۰۱ بود.
ز شمع‌ کشته داغی هم اگر یابی غنیمت دان نگاه حیرت انجامم تماشا داشت آغازم
ز بس بی‌کسی ناله آغاز کرد چنین جنگ اندوه را ساز کرد
ابوعبدالله حسین بن محمد معروف به کُله و عَمید از کاتبان اهل قم بود که مدتی هم ساکن قزوین بوده‌است. او از مشاغل پایین رده آغاز کرد و در سال ۳۲۱ هجری به وزارت وشمگیر زیاری در ری رسید. یحتمل او تا سال ۳۲۳ هجری در دیوان مرداویج زیاری در اصفهان به وزارت رسیده بود.
نگارینا میان بندد به خدمت زهره پیش من اگر گیرم تو را روزی به آغوش و کنار اندر
وزان کس که ماند همی نام بد از آغاز بد بود و فرجام بد
بیضاوی در تفسیرش در آغاز هر سوره ابتدا نام سوره و سپس مکی یا مدنی بودن آن و شمار آیات هر سوره را ذکر می‌کند. همچنین اختلاف در شماره آیات یک سوره می‌پردازد. وی تنها در پنج مورد شامل فاتحه الکتاب، توبه، یس، محمد و ملک نام‌های دیگر سوره‌ها را بیان می‌کند.
فرش قرمز فیلم در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ در شهر لس آنجلس برگزار و اکران گستردهٔ آن از ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ آغاز شد. با وجود اینکه بودجهٔ فیلم تنها ۳۵ میلیون دلار بود، آن، در مجموع ۷۰۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد. این فیلم، پرفروش‌ترین فیلم ترسناک تاریخ سینماست. همچنین بعد از فیلم‌های جوکر، ددپول ۲، ددپول و ماتریکس: بارگذاری مجدد پنجمین فیلم پرفروش درجه «آر» تاریخ سینماست. فیلم نقدهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کرد و در زمینه‌های کارگردانی، شخصیت‌پردازی، موسیقی، فیلم‌برداری و عملکرد تیم بازیگری ستایش شد. منتقدان فیلم آن را یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های استیون کینگ و یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما توصیف کردند.
مخمور می شوقم و انجام شکست است مجنون ره عشقم و آغاز جنون است
هر کمندی نکند صید مرا چون منصور صید چون دار به آغوش توان کرد مرا
میان خاک شادی کرده آغاز خبر نایافته ز انجام و آغاز