تاتلی

معنی کلمه تاتلی در لغت نامه دهخدا

تاتلی. [ ت ِ ] ( اِ ) سفره و دستار خوان را گویند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). دستار خوان باشد. ( فرهنگ جهانگیری ). دستر خوان. ساروق :
چو خوردم تاتلی برداشت از پیش
دعا و شکر نعمت کرد درویش.شیخ جنید خلخالی ( از فرهنگ جهانگیری ).

معنی کلمه تاتلی در فرهنگ معین

(تِ لِ ) (اِ. ) سفره ، خوان .

معنی کلمه تاتلی در فرهنگ عمید

سفره، دستارخوان: چو خوردم تاتلی برداشت از پیش / دعا و شکر نعمت کرد درویش (شیخ جنید: لغت نامه: تاتلی ).

معنی کلمه تاتلی در فرهنگ فارسی

( اسم ) سفره دستار خوان .
سفره و دستار خوان را گویند دستار خوان باشد .

معنی کلمه تاتلی در ویکی واژه

سفره، خوان.

جملاتی از کاربرد کلمه تاتلی

در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۱ میلادی در محلهٔ شیشلی استانبول مورد حمله قرار گرفت که به جمجمهٔ او تیراندازی شد، ولی با جراحی زنده ماند. بر خلاف شایعات بسیار زیاد درباره جراح ابراهیم تاتلیسس جراح و نجات دهنده او دکتر ایلهان ایلماجی بود .
چون زکار خویشتن پرداختم تاتلی بگرفته سویش تاختم
وی نوازندگی را از سن ۱۳ سالگی و با سازی که پدربزرگش به او داد، فرا گرفت. در سن ۱۴ سالگی در برنامه‌ای با ابراهیم تاتلیسس به روی صحنه رفت و از آن پس یا هنرمندان فراوانی همکاری نموده‌است. دوغان در نوازندگی قانون، شیوهٔ خاصی برای استفاده از «پرده‌گردان» برای خود ابداع نموده و در نتیجه، سبک ویژه‌ای در نوازندگی این ساز دارد.
حدود ۵۰ سال بعد، این آکادمی به استاتلیچ بیلدستل تغییر نام داد و مدیریت آن به آلبرت میدنبر سپرده شد. همچنین در آن حدود۲۰۰۰۰ تصویر از ساختمان‌های مختلف آلمان و دیگر کشورهای گردآوری شد.
اصطلاح آوانگارد اوکراینی در رابطه با نقاشی‌ها و مجسمه‌سازی‌های دوران سانسورهای شوروی و در راستای گفتگوهایی که دربارهٔ نمایشگاه رؤیایی تاتلین می‌شد، بسیار مورد استفاده بود. این نمایشگاه که توسط مورخ هنر پاریسی، آندری ناکوف در لندن، ۱۹۷۳ جمع آوری شده بود، آثار هنرمندان اوکراینی نظیر واسیل یرمیلوف و الکساندر بوگومازوف را به نمایش گذاشت. اولین نمایشگاه بین‌المللی آوانگارد در اوکراین، که شامل هنرمندان فرانسوی، ایتالیایی، اوکراینی و روسی بود، در اودسا و کیف در سالن ایزدبسکی ارائه شد. این قطعات بعداً در سن پترزبورگ و ریگا به نمایش گذاشته شد. جلد «سالن ایزدبسکی ۲» (۱۹۱۰–۱۱م) حاوی آثاری انتزاعی از واسیلی کاندینسکی نیز بود.
ای دریغا گرسنه ماند آن ولی وین خورشها ماند اندر تاتلی
او برای نخستین بار با عدالت دوراک ازدواج کرد که حاصل آن یک پسر به نام احمد تاتلی و دو دختر به نام‌های گولشن و گولدن هستند. ابراهیم در سال ۱۹۷۹ با پریحان ساواش ازدواج کرد، حاصل این زندگی ۴ ساله، دختری به نام ملک زبیده است. تاتلیسس در سال ۱۹۸۳ با دریا تونا ازدواج کرد که حاصل آن یک پسر به نام ابراهیم یا ایدو است. ابراهیم در سال ۲۰۱۱ با عایشه‌گل ییلدیز ازدواج کرد که حاصل آن الیف آدا است. این دو در سال ۲۰۱۳ از هم جدا شدند. او در سال ۲۰۲۱ در برنامه ایبو شو از ازدواج خود با گلچین کاراکایا خبرداد.
او با ترانه‌های ترکی خود در ترکیه، آسیای میانه و کشورهای خاورمیانه مثل جمهوری آذربایجان، ایران، افغانستان، عراق و سوریه مشهور است.همچنین تاتلیسس با ترانه‌های ترکی‌اش مشهور شده، ولی گهگاه به عربی و کردی نیز ترانه‌هایی خوانده‌است. وی افزون بر این، یک تاجر، رستوران‌دار، سازندهٔ شوهای موسیقی تلویزیونی و فعال در زمینهٔ گردشگری است و یک فرستندهٔ رادیویی خصوصی به نام «تاتلیسس» (به‌معنای «شیرین صدا») دارد. وی در پروژه‌های ساخت‌وساز در کردستان عراق نیز درگیر بوده‌است. وی اکنون در شهر ازمیر زندگی می‌کند و رستوران تاتلیسس را در این شهر تأسیس کرده‌است.
در هنگام حملۀ ترکیه به عفرین در اداره خودمختار شمال و شرق سوریه در سال ۲۰۱۸، گروهی از خوانندگان و ورزشکاران ترکیه طی سفری تبلیغاتی رجب طیب اردوغان را همراهی کردند. ابراهیم تاتلیسس نیز به همراه آژدا پکان و سیبل جان، از جمله خوانندگانی بودند که با حضور در کنار اردوغان و خلوصی آکار در یک پاسگاه مرزی در استان حاتای در مرز ترکیه و سوریه به حمایت از حملۀ ارتش ترکیه و نیروهای تحت‌الحمایۀ آن به منطقه عفرین در سوریه پرداختند. حمایت وی از ارتش ترکیه سبب شد تا سفر وی به کردستان عراق در سال ۲۰۲۳ با اعتراضاتی همراه شود.