با خود

معنی کلمه با خود در فرهنگ معین

(خُ ) (ص . ) با خویشتن ، هوشیار.

معنی کلمه با خود در فرهنگ فارسی

( اسم صفت ) ۱ - با خویشتن. ۲ - هوشیار مقابل بیخود . باخود بودن .۱ - بهوش بودن آگاه بودن مقابل بیخود بودن. ۲ - بخود توجه داشتن . ۳ - دارای انانیت بودن انیت داشتن منی ورزیدن .

معنی کلمه با خود در ویکی واژه

با خویشتن، هوشیار.

جملاتی از کاربرد کلمه با خود

نصیب خویش را از خویش جوید همیشه راز خود با خود بگوید
شب چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. بعد از بازداشت وی، مأموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه او و سایر اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود برده‌اند.
در عجوزه چیست که ایشان را نبود که ترا زان نقشها با خود ربود
بردی دل از کنارم و من خوش دلم که دوش گفتم غم تو با خود و دل در میان نبود
او وارد سرزمینی به نام از می‌شود که همنام اوست او در آن جا با دختری به نام تئودورا (میلا کونیس) رو به رو می‌شود و تئودرا به او می‌گوید در پیش‌بینی آمده که تردستی که نامش هم نام این سرزمین است اینجا را نجات داده و پادشاه آن می‌شود و اسکار به او قول می‌دهد تا او را در آینده ملکه این سرزمین کند تئودرا او را با خود نزد خواهرش اوانورا (ریچل وایس) می‌برد، اوانورا به او می‌گوید تردست بدجنسی وجود دارد که باعث تباهی شده او پدر خودش را که قبلاً پادشاه اینجا بوده کشته و به اسکار می‌گوید تنها راه اینکه این سرزمین متحد شود کشتن جادوگر بدجنس است که گلیندا نام دارد.
با خود، از بیخودی، تو را بینم گر تو با من نه‌ای چرا بینم؟
منزوی بودم و با خود، که ز ناگاه خیالت در ضمیر آمد و بی‌خود به سر کوچه دویدم
رسانم با خودت هم بیشکی من که تا گردیم هر دو دیگ یک من
خیال عارض و بالای تو تا بسته‌ام با خود ز باغ خاطرم گل می‌دمد شمشاد می‌خیزد
دشمن خود تویی، چو در نگری با خودت کارزار باید کرد
از سر عجب هر زمان با خود عهد بندی که عهد ما شکنی
بعدها احزاب پشتون و هزاره در ارزگان وارد شدند و ادارهٔ منطقه را به‌دست گرفتند و تا سال ۱۳۶۷ خورشیدی، روابط نسبتاً عادی میان آنان برقرار بود. در سال ۱۳۶۹ خورشیدی جنگی میان پشتون‌ها و هزاره‌ها در منطقه رخ داد که معروف به جنگ ارزگان سال ۱۳۶۹خ است. در سال ۱۳۷۳خ گروه طالبان پس از پیشروی در دیگر مناطق افغانستان به آسانی مناطق پشتون‌نشین ارزگان را تصرف نموده و آن‌ها را با خود همگام ساختند. آنگاه با احزاب هزاره وارد مذاکره شدند و به مرور زمان مناطق هزاره‌نشین را نیز به تصرف خود درآوردند.
عرب‌ها که از طریق مصری‌ها با تریاک به عنوان یک داروی مسکن دردها آشنا شده بودند، تولید و تجارت آن را به شکل یک صنعت بزرگ سامان دادند. با گسترش حکومت خلفای اسلامی بازرگانان عرب، تریاک را که کالایی با ارزش بسیار، حجم کم و در شرایط معمولی فاسد نشدنی بود، با خود به سراسر جهان بردند.
حالی است عجب که با تو یک لحظه بدان نه با خود و نه با دگری نتوان دید
تظاهرات گستردهٔ اجتماعی در تونس، با خودسوزی یک جوان تونسی به نام محمد بوعزیزی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ شروع شد و پس از چندی به شورش مردمی انجامید. این جوان تونسی در اعتراض به این که پلیس مانع شده بود، وی بدون جواز سبزی و میوه بفروشد، خود را در خیابان آتش زد و متعاقباً در بیمارستان درگذشت. این حادثه باعث شروع هفته‌ها تظاهرات خشونت‌آمیز خیابانی در سراسر تونس، در اعتراض به بیکاری، فساد و گرانی مواد غذایی شد و به تغییر رژیم و فرار رئیس‌جمهوری تونس انجامید.
به‌نقل از تاریخ فخری، دلیلِ حبسِ نهایی موسی کاظم این بود که چند تن از خویشاوندانش که به او حسادت می‌کردند، خبرهای دروغ نزد هارون می‌آوردند مبنی بر اینکه مردم، موسی کاظم را امام دانسته، حَقِّ خُمسِ خود را به او پرداخت می‌کنند، و اینکه موسی کاظم قصدِ قیام دارد. این گزارش‌ها آن‌قدر تکرار شد که خلیفه را نگران کرد. در آن سال، هارون به سفرِ حَجّ رفت. در مسیرِ سفر، وقتی به مدینه رسید، موسی کاظم را دستگیر کرد و با خود به بغداد آورد و در زندانی تحت حراستِ سِنْدی بنِ شاهِک در حبس قرار داد.
ماتیس جمع‌آوری تندیس‌های آفریقایی را آغاز کرد (درن و ولامینگ هم به این تندیس‌ها علاقه‌مند بودند) و این کارهای دستی بومی را از سفر به الجزایر در سال ۱۹۰۶ با خود به فرانسه برد هرچند تأثیرشان بر او کمتر از کوبیسم بود. در سال ۱۹۰۶ او «شادی زندگی» (فیلادلفیا، بنیاد بارنز) را به نمایش گذاشت که نشان دهنده یک تغییر بنیادی در جهتی جدا از تفکیک گری سیناک و در جهت سبک سزان با رنگ آمیزی دَدگرا بود.
در جوانی سموئیل فلیسطی‌ها به اسرائیل ضربه سختی در ابن عذر زدند. آنها مقدار زیادی از زمین را تصاحب کردند و تابوت عهد را با خود بردند. الی از شنیدن خبر دزدیده شدن تابوت عهد و کشته شدن پسرانش درگذشت. فلیسطی‌ها هفت ماه تابوت عهد را در اختیار داشتند؛ ولیکن به دلیل بلاهایی که به آنها نازل شد تصمیم گرفتند تابوت را به اسرائیل بازگردانند.
آقامحمدخان همچنین جواهرات و دارایی‌های سلسله زند که از زمان کریم‌خان از «جمیع ممالک روس و زوم جمع نموده و در عمارت مبارکات نصب فرموده بودند» را نیز با خود به تهران برد. خان قاجار ضمناً دستور داد تا خانواده‌های سران شیراز و اعضای سلسله زند را نیز یکجا جمع کنند تا او به عنوان گروگان با خود به تهران ببرد. اعضای خانواده حاج ابراهیم نیز در میان گروگان‌ها قرار داشتند.
گفتنی است داشناکسوتیون از کِری (وفات۱۹۱۶) درخواست کرده بود تا تعدادی رزمندهٔ ارمنی، حدوداً ۲۵ نفر، با خود از قفقاز به ایران بیاورد و فرماندهی آن‌ها را هم خود به عهده گیرد.