آيد
معنی کلمه آيد در لغت نامه دهخدا

آيد

معنی کلمه آيد در لغت نامه دهخدا

اید. [ اَ ] ( ع اِمص ) قوت و نیرو. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). نیرو. ( دهار ).
اید. [ اَی ْ ی ِ] ( ع ص ) قوی و توانا. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). مرد سخت قوت. ( مهذب الاسماء ). || ( ع مص ) توانا و قوی گردیدن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). قوی شدن. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ).
اید. [ اَ ] ( ع اِ ) غول. ( دزی ج 1 ص 46 ).

معنی کلمه آيد در فرهنگ فارسی

ضمیر شخصی متصل سوم شخص جمع : رفته اید گفتید خورید .
غول

معنی کلمه آيد در دانشنامه عمومی

اید ( به لاتین: Eide ) یک شهرستان نروژ در نروژ است که در مور او رومسدال واقع شده است.
اید ۱۵۲٫۱۶ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۴۷۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آيد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَیْدٍ: دستها- قدرت
معنی أَثَاماً: سزا-مجازات - کیفر سخت
معنی أَثْخَنتُمُوهُمْ: بسیار آنها را کشتید- برآنها غلبه کردید - آنان را از قدرت و توان انداختید (کلمه اثخان به معنای بسیار کشتن ، و غلبه و قهر بر دشمن است . کلمه ثِخَن به معنی غلظت و بی رحمی است و اثخان کسی به معنی بازداشتن و مانع حرکت وجنبش او شدن است مثلاً با کشتن او . د...
معنی أَثَرِ: اثر-جای پا
معنی أَثَرْنَ: زیر ورو کردند-برپا نمودند
معنی أَثَرِی: در پی من
معنی أَثْقَالاًَ: بارهای سنگین
معنی أَثْقَالَکُمْ: بارهای سنگینتان
معنی أَثْقَالَهَا: بارهای سنگینش
معنی أَثْقَالَهُمْ: بارهای سنگینشان
معنی أَثْقَلَت: آن زن سنگین شد
معنی أَثْلٍ: نام گیاهی بی میوه(طرفاء)
معنی أَثُمَّ: آیا بعد از
معنی أَثْمَرَ: میوه داد
تکرار در قرآن: ۱۱(بار)
نیرو. قوّه. یاد کن بنده ما داود را که نیرومند بود، در المیزان فرموده: نیرومند بود در تسبیح خدا و در حکومت و در علم جنگ که جالوت را کشت چنانکه در سوره بقره است. آسمان را از نیرو ساختیم. ناگفته نماند: کلمه‏ای که بعد از فعل «بنی» با باء همراه باشد مراد از آن مصالح ساختمانی است نظیر این حدیث «تَلْک غُرَفٌ بَناها اللّه بِالدُّرَّ وَالْیاقوت»(تفسیر برهان ذیل آیه 30 از سوره زمر) و نظیر این جمله که یکی از خلفا در حین ورود به شام و دیدن کاخ معاویه گفت: «ما عَلِمَتُ‏ اَنَّ اَحَداً بَنی بِالآجرالا فرعون» کشّاف ج 2 ص 477. در این دو جمله ملاحظه می‏شود که «بالدّر- بالآجر»بعد از فعل «بَنی» آمده و با باءِاند و مراد از آنها مصالح ساختمانی است یعنی آن بنا با دُّر و آجر ساخته شده است، در آیه فوق نیز چون (باید) بعد از فعل (بنی) آمده و باءِ است می‏توان گفت که: خدا آسمان را از نیرو ساخته است و مصالح و مادّه اوّلیّه‏ی آن نیرو است، نیرو پس از تکاثف به صورت مادّه در می‏آید، دانشمندان ثابت کرده‏اند که: مادّه جز نیروی منبسط نیست و هر دو با هم خویشاوند هستند. و این از حقائق قرآن مجید است. او را به لشگریانی که ندیدید نیرومند کرد. در قاموس آمده «آدَ یزئِیدُ ایداً : اِشّتزدَو قوی».

جملاتی از کاربرد کلمه آيد

نکته سوم اينکه "صاحب علم جمعی" خود عالمی معرفی می شود که آرایی مبتنی بر توجه و عنايت در اخبار و احاديث داشته و تنها ناقل صرف تعاليم امام عصر نبوده است. از مجموع نوشته های آقای حلبی بر می آيد که ميرزا مهدی اصفهانی، با نوشته ها و تعاليم "صاحب علم جمعی" دسترسی داشته و اين طبعاً تنها نمی تواند حاصل مکاشفه و ارتباط مکاشفه ای ادعا شده ميان ميرزا و "صاحب علم جمعی" باشد.
ماجراي دختري را روايت مي‌کند که براي گريز از ازدواج اجباري از شهرستان به تهران مي‌آيد...