آسامی

معنی کلمه آسامی در لغت نامه دهخدا

اسامی. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ اسماء. جج ِ اسم. ( غیاث اللغات ). نامها : حاضران گفتند تفصیل اسامی ایشان بازگوی. ( کلیله و دمنه ).
اسامی ساکنان کوی او دریک ورق دیدم
در آن دیباچه دولت حدیث ما نمیگنجد.امیرحسن دهلوی.
اسامی. [ اُ می ی ] ( ص نسبی ) منسوب به أسامةبن زید حب رسول ( ص ). ( انساب سمعانی ).

معنی کلمه آسامی در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ اسم ، نام ها، اسم ها.

معنی کلمه آسامی در فرهنگ عمید

= اسم

معنی کلمه آسامی در فرهنگ فارسی

نامها، جمع اسم
( اسم ) جمع اسم نامها اسمها
اسامه بن زید حب رسول

معنی کلمه آسامی در ویکی واژه

منسوب به آسام؛ ناحیه‌ای در شمال شرقی هندوستان.
زبانی از شاخه هندوایرانی، که در ایالت آسام رایج است.

جملاتی از کاربرد کلمه آسامی

بر خلاف بسیاری از شخصیت‌های دنیای افسانه کورا، آسامی قادر نیست یکی از عناصر آب، خاک، آتش یا باد را «افزارش» یا به صورت دورجنبی مهار کند. او تنها فرزند هیروشی ساتو صنعتگر ثروتمند است که «ساتومبیل» را اختراع کرد و دفتر مرکزی شرکت او، صنایع آینده، در شهر جمهوری قرار دارد. آسامی یک مهندس آموزش دیده، خلبان و راننده ماهر و مبارز غیرمسلح ماهر است.
از نگر ویژگی‌های زبان‌شناسی آسامی با زبان بنگالی مشابهت و نزدیکی تمام دارد، بنابراین به سبب مجاورت با تبت و برمه واژه‌های بسیاری از زبان‌های این مناطق در واژگان آن راه یافته‌است. آثار مکتوب به این زبان بیشتر سرودها و نوشته‌های دینی است، بورانجیهای آهومها نیز از سده ۱۸م (۱۲ق) به این زبان نوشته می‌شد. امروز زبان آسامی در مدارس ابتدایی و متوسطه وسیله تعلیم است، و در چند دانشگاه این ایالت علوم جدید به این زبان و نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.
طاق نوشیروان گجراتی جای چنگیز ملک آسامی
در توکیو شیگه‌هارو آئویاما که همسرش را از دست داده است با فرزندش، پسری ۱۷ ساله زندگی می‌کند. هفت سال پس از درگذشت همسر وی پسرش، شیگه‌هیکو، به او پیشنهاد می‌دهد که دوباره ازدواج کند و شیگه‌هارو با دوستش یاسوهیسا یوشیکاوا که تهیه‌کننده است ملاقات می‌کند و قصدش را با او در میان می‌گذارد. شیگه‌هارو با نزدیک شدن به زنانی که برای ملاقات در دسترس هستند مشکل دارد و یاسوهیسا تصمیم می‌گیرد که یک تست بازیگری ساختگی ترتیب دهد تا شیگه‌هارو از دخترها برای انتخاب بازیگر نقش اصلی فیلمی تست بگیرد. در میان آن‌ها توجه شیگه‌هارو به دختری جذاب به نام آسامی یامازاکی جلب می‌شود و بر خلاف توصیهٔ یاسوهیسا وی با این دختر قرار ملاقات می‌گذارد و مجذوب وی می‌شود...
نیمی از مردم این ایالت به زبان آسامی سخن می‌گویند. زبان‌های آسامی و بودو زبان‌های رسمی آسام هستند. بنگالی در دره برک رسمی است.
آسامی با انتشارش مورد استقبال قرار گرفت. بسیاری از منتقدان از این که نتیجه گذشته او یک علاقه عاشقانه برای ماکو بود راضی بودند و احساس کردند که این رابطه ارزش احیای مجدد را ندارد. با این حال، استقبال از رابطه او با کورا بیشتر مثبت بود.
(به آسامی: অসম، تلفظ: اُسُم و اُخُم) یکی از ایالات کشور هند، واقع در تکهٔ شمال شرقی آن کشور، میان برمه و بنگلادش و در دامنه‌های هیمالیای شرقی است. مرکز آسام شهر دیسپور و بزرگ‌ترین شهر آن گوواهاتی است. ایالت آسام ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
زبان‌های آسامی (۴۶٫۸٪ از جمعیت) و بنگالی (۲۸٫۲٪) دارای بیشترین گویشوران زبان مادری در این ایالت در سال ۲۰۱۱ بودند. زبان‌های اقلیت کوچکتر به ترتیب بورو (۴٫۵٪)، هندی (۳٫۲٪)، سادری (۲٫۳٪)، میسینگ (۲٪) و نپالی (۱٫۹٪) بودند.
آثار مکتوب به زبان آسامی بیشتر سرودها و نوشته‌های دینی است، بورانجیهای آهومها نیز از سده ۱۸ میلادی، به این زبان نوشته می‌شد.