تیفوئید

معنی کلمه تیفوئید در لغت نامه دهخدا

تیفوئید. [ ف ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) حصبه. مطبقه. ( از فرهنگ فارسی معین ). از امراض عفونی و ساری که به سبب وجود میکروب و ایجادزخمهای دگمه ای شکل در روده تشخیص داده میشود. و با تیفوس مشابهت دارد و در جوانان بیشتر مشاهده میشود. وتب این بیماری در سه مرحله متغیر است. مرحله اول که چهار تا پنج روز طول می کشد و سپس حرارت بدن بیمار تا چهل درجه سانتی گراد می رسد و در اینحال در حدود 15 روز باقی می ماند و سپس به تدریج و بطور آرام حرارت پایین می آید و دوره نقاهت آن طولانی است و در دوران بیماری ، بیمار باید غذای مایع بخورد... ( از لاروس ).

معنی کلمه تیفوئید در فرهنگ عمید

= حصبه

معنی کلمه تیفوئید در فرهنگ فارسی

( اسم ) حصبه

جملاتی از کاربرد کلمه تیفوئید

آدرین د گرلاش در سال ۱۹۳۴ در سن ۶۸ سالگی بر اثر تب شبه‌حصبه (پاراتیفوئید) در بروکسل درگذشت.
ادوارد در دوران شاهزادگی‌اش روابطی عاشقانه با زنان مختلف داشت و این موضوع باعث رنجش مادرش ملکه شده بود. او در دوران خدمتش در یکی از ارتش‌های پادشاهی در ایرلند که از ژوئن تا سپتامبر ۱۸۶۱ طول کشید با هنرپیشه‌ای ایرلندی رابطه‌ای کوتاه‌مدت برقرار کرد که ناراحتی عمیق پدرش آلبرت را به همراه داشت. همین موضوع سبب شد تا هنگامی که شاهزاده آلبرت در ۱۴ دسامبر همان سال بر اثر ابتلا به تیفوئید درگذشت، ملکه ویکتوریا نیمی از تقصیر درگذشت همسرش را متوجه ادوارد بداند. همین موضوع عاملی شد تا ویکتوریا پسرش را که در عین‌حال جانشین او نیز بود از شرکت در امور مربوط به مسایل حکومتی کنار بگذارد و ادوارد تا سالیانی پس از رسیدن به سن ۵۰ سالگی از جریان کارهای پارلمان بی‌خبر بود.
مجله‌های ۱۸۴۶ والتر اف. جونز از پترزبورگ، ویرجینیا، توضیح می‌دهد که چگونه او آب جوش را بر پشت بردگان برهنه مبتلا به سینه پهلوی تیفوئیدی در فواصل چهار ساعته می‌ریخت، زیرا او فکر می‌کرد که ممکن است با "تحریک مویرگ هاً بیماری "درمان" شود."
در مدل اکتسابی، یکی از مهم‌ترین علل، عفونت‌های گوش میانی است که اکثراً بعد از بیماری‌های عفونی مخصوصاً سرخجه و تیفوئید به وجود می‌آید، با سنجش شنوایی در کودکان مانند اعمال بازتابی طبیعی که کودک با شنیدن صدا به طرف آن برمی‌گردد و همچنین از طریق بازی با کودک و بالاخره انجام شنوایی سنجی هر گوش به‌طور جداگانه می‌توان به میزان شنوایی یا اختلال آن پی برد.
مشکلات بهداشتی کمتر از مشکلات اقتصادی نبود و بیماری‌های تیفوس و تیفوئید و سل در میان مهاجرین شیوع پیدا کرده بود به طوری که هیئت پزشکی برای قرنطینه بیماران به بندر انزلی فرستاده شد.
پیومسیلینام فقط در برابر باکتری‌های گرم منفی فعال است و در درجه اول در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری تحتانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشورهای نوردیک از دهه ۱۹۷۰ به بعد برای درمان این موارد مورد استفاده قرار گرفته‌است. این دارو به عنوان داروی خط اول درمانی برای درمان تجربی عفونت‌های ادراری حاد پیشنهاد شده‌است. همچنین از این دارو برای درمان تب شبه‌حصبه (پاراتیفوئید) و شیگلوز استفاده شده‌است.