اعتناء

معنی کلمه اعتناء در لغت نامه دهخدا

اعتناء. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) رنج دیدن بجهت کسی و تیمارداشتن. ( از منتهی الارب ). غمخواری کردن و تیمار داشتن و اهتمام و مهربانی. ( از کشف و کنز و منتخب بنقل از غیاث اللغات ). اهتمام. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ). تیمار داشتن. ( زمخشری ) ( تاج المصادر بیهقی ). رنج دیدن بجهت کسی و تیمار داشتن. ( ناظم الاطباء ). رنج دیدن و تیمار داشتن. ( آنندراج ). اهتمام و فکر و اندیشه در کاری. ( ناظم الاطباء ). اهتمام در کاری. رنج دیدن در کاری. رنج دیدن برای... ( یادداشت بخط مؤلف ). || فرودآمدن کارها بر کسی ، یقال : اعتنت به امور. ( منتهی الارب ). فرودآمدن کارهای چند بر کسی. ( ناظم الاطباء ). فرودآمدن بر کسی کارها. ( آنندراج ).

معنی کلمه اعتناء در فرهنگ معین

( اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) اهتمام ورزیدن به کاری . ۲ - (مص ل . ) توجه داشتن به کسی یا کاری .

معنی کلمه اعتناء در ویکی واژه

اهتمام ورزیدن به کا
توجه داشتن به کسی یا کا

جملاتی از کاربرد کلمه اعتناء

و طریقه خلاصی از آن، این است که پیوسته آیات و اخباری که در مذمت آن رسیده در پیش نظر خود داشته باشی و بدانی که دروغ گفتن، باعث هلاکت ابدی و عذاب اخروی است پس از آن، ملاحظه نمایی که هر دورغگویی در نظرها ساقط، و در دیده ها خوار و بی اعتبار، و احدی اعتناء به سخن او نمی کند، و پست و ذلیل و خوار می گردد.
«قدر آن مرحوم متأسفانه چنان‌که باید شناخته نشد. مرحوم عباس اقبال و حبیب یغمایی به نوشته‌های او به چشم اعتناء می‌نگریستند و مقالاتش را با احترام چاپ می‌کردند. من سعادت آن داشتم که ۶ الی ۷ بار در اراک به دیدارش نایل شوم.
شاید مهم‌ترین بازی آرمان در نقش استاد چشمه‌ساز در فیلم چشمه (آربی اوانسیان) باشد که حاصل همکاری این دو هنرمندِ توانمند، فیلمی درخور اعتناء و به‌یادماندنی است.
شورای نگهبان در گزارشی تفصیلی به پاسخ به انتقادات وارد شده به نحوه برگزاری انتخابات پرداخته و چنین نتیجه گرفته که «بخش عمده‌ای از موارد اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضاً تخلفات مختصری بوده که وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیرقابل اعتناء است.»
به علت فرهنگ سیاسی-اجتماعی ضد سیاه‌پوست آن زمان و به همین‌گونه کنشگرایی مقابله‌ای بردلی علیه بی‌عدالتی نژادی، در دادگاه ناحیه‌ای پذیرفته نشد. قاضی جان ارکینگ گفت؛ که مبنای رد بردلی این بود که وی برابر با «اصول اولیه» قانون نیست و فاقد «ویژگی‌های اخلاقی و ذهنی» است. با وجودی‌که بردلی برای پذیرش تلاش‌های زیادی انجام داد اما هرگز اجازه نیافت تا در این حوزهٔ قضائی به‌طور قانونی وکالت نماید. اما بردلی بی‌اعتناء بود و تا سال ۱۸۷۵ در ایالت جورجیا بدون جواز وکالت نمود. او سرانجام به بوفورت کارولینای جنوبی نقل مکان نمود و در آنجا به وکالت و خدمت به موکلین جورجیایی خود ادامه داد.