آبدزدک

معنی کلمه آبدزدک در لغت نامه دهخدا

( آب دزدک ) آب دزدک. [ دُ دَ ] ( اِ مرکب ) نی یا چوبی کاواک که در درون آن چوب دیگر تعبیه کنند و از دهان آن آب افکنند. و عربی آن مضخه و ذرّاقه و زرّاقه و سرّاقه است. و به فارسی آب انداز نیز گویند. || قسمی حشره چندِ زنبوری سرخ که در زیر خاک باشد و ریشه نبات خورد و آن را تباه کند و حوض و امثال آن را سوراخ کند، و در بعض ولایات آن را زمین سنبه گویند. پشیل. || ( اصطلاح طب ) آلتی از شیشه که بر سر آن سوزنی مجوّف است و بدان در تن آدمی و جانوران دواهای مایع کنند. و این عمل را تزریق نامند.

معنی کلمه آبدزدک در فرهنگ معین

( آب دزدک ) (دُ دَ ) (اِمر. ) ۱ - سرنگ . ۲ - جانوری است قهوه ای رنگ با پای دندانه دار و تیز که زمین را سوراخ می کند و به ریشة گیاهان آسیب می رساند، خوراکش کرم ها و حشرات می باشد، بال های کوچکی هم دارد که می تواند کمی پرواز کند.

معنی کلمه آبدزدک در فرهنگ عمید

( آبدزدک ) ۱. (زیست شناسی ) حشره ای قهوه ای رنگ با بال های کوچک و پاهای تیز که به وسیلۀ آن سوراخ هایی در زیرزمین حفر می کند و به ریشۀ گیا هان آسیب می رساند. شب ها بیرون می آید و خوراکش حشرات ریز و کرم های زیر خاک است، خاک سنبه، زمین سنبه.
۲. (پزشکی ) [منسوخ] تلمبۀ کوچک شیشه ای یا لاستیکی که مایعات را به خود می کشد و برای داخل کردن داروی مایع به بدن به کار می رود، سرنگ.

معنی کلمه آبدزدک در فرهنگ فارسی

( آب دزدک ) نی یا چوبی کاواک که در درون آن چوب دیگر تعبیه کنند و از دهان آن آب افکنند

معنی کلمه آبدزدک در دانشنامه آزاد فارسی

آبدزدک. آبدُزْدَک (mole cricket)
آبدُزْدَک
حشرۀ حفاریبه رنگ قهوه ای تیره و با طول تقریبی ۳۵ تا ۵۰ میلی متر. بدن این حشره با موهای نرم پوشیده شده است. بیش از ۵۰ گونه آبدزدک شناسایی شده است. این حشرات غالباً از کرم ها و حشرات تغذیه می کنند. آبدزدک ها به ویژه برای حفاری سازش یافته اند. اولین جفت پاهای آن ها بزرگ، پهن، و برای حفاری اره ای شده است. چشم ها تحلیل رفته اند و تخم ریز، یا اندام تخم گذار، بقایاییاست. برخی گونه ها بال هایی دارند که از آن ها برای پرواز در شب استفاده می کنند. سایر گونه ها بال هایی بقایایی دارند یا فاقد بال اند. گاهی ممکن است به محصولات کشاورزی حمله کنند، مثلاً آبدزدک پوئرتو ریکوScapteriscus vicinus آفتی جدی است. آبدزدک ها در خانوادۀ آبدزدک ها، راستۀراست بالان، ردۀحشرات، شاخۀبندپایانقرار دارند. Gryllotalpa gryllotalpa گونه ای است که بندرت در بریتانیا یافت می شود، هرچند در اروپا فراوان است. ماده ها تخمشان را در لانه هایی که ده تا پانزده سانتی متر زیرزمین قرار دارد می گذرانند. به دنبال آن پنج مرحلۀ لاروی وجود دارد که قبل از بلوغ جانور دو سال طول می کشد. آبدزدک های نر از درون نقبشان برای جلب ماده ها آواز می خوانند. در گونۀ Gryllotalpa gryllotalpa مراقبت والدینی از تخم ها و نوزادان دیده می شود.

معنی کلمه آبدزدک در ویکی واژه

آب‌دزدک
(جانوری): حشره‌ای است قهوه‌ای رنگ با پاهای دندانه‌دار و تیز که زمین را سوراخ می‌کند و به ریشة گیاهان آسیب می‌رساند، خوراکش کرم‌ها و حشرات می‌باشد، بال‌های کوچکی هم دارد که می‌تواند کمی پرواز کند.
سرنگ

جملاتی از کاربرد کلمه آبدزدک

کوزه‌داران (۲۳۰۰ گونه)سالپ‌سانانکرمینگانآبدزدکان ژرف‌زی
روش دیگر در سمپاشی‌های شیمیایی استفاده از سموم طعمه‌ای برای آبدزدک است که به صورت آماده در بازار موجود می‌باشند مانند متالدهید. البته شما خود قادر به تولید این سموم هستید به این صورت که یک حشره‌کش ترجیحاً پودری را با سبوس گندم مخلوط کرده. در این روش ابتدا زمین را غرقاب می‌کنند و سپس طعمه را به صورت بذر پاش به زمین می‌دهند.
آبدزدک‌های دریایی شکارگر هرمافرودیت‌هایی هستند که هم تخمک و هم اسپرم تولید می‌کنند که به درون آب می‌روند. اگر هیچ آبدزدک دریایی دیگری در این نزدیکی وجود نداشته باشد، می‌توانند تخم‌ها را بارور کنند.
این حشره با جویدن و قطع ریشه و طوقهٔ گیاه به مرگ گیاه می‌انجامد و همچنین با حرکت خود در داخل خاک باعث ایجاد کانال‌هایی در زمین می‌شود. آبدزدک که شب‌ها از گیاهان تغذیه می‌کند، باعث ایجاد خسارات زیادی به همهٔ بوته‌های صفی‌جات، گیاهان زینتی و چمن‌ها می‌شود. علت نامگذاری این آفت به نام آبدزدک این است که این آفت با حرکت بر روی زمین‌های شخم‌خورده و نرم باعث ایجاد حفره‌هایی در کرت‌بندی‌ها می‌شود و این به فرار آب از کرت‌ها می‌انجامد.
در این روش از فرمالین ۵٪ استفاده می‌شود به این صورت که آن‌ها را در ظرف‌های ریخته و در داخل گودال‌هایی به اندازهٔ ظرف قرار می‌دهند پس از یک شبانه روز آبدزدک به تله می‌افتد.
در روش‌های شیمیایی باید توجه کرد که باید ابتدا از طریق آبیاری غرقابی آبدزدک را مجبور به ترک لانهٔ خود کرده و سپس با یک سم آفت‌کش آن‌ها را از بین برد.