سانتی متر

سانتی متر

معنی کلمه سانتی متر در لغت نامه دهخدا

سانتی متر. [ م ِ ] ( فرانسوی ، اِ مرکب ) صدیک متر. یک صدم متر. رجوع به واحد طول شود.

معنی کلمه سانتی متر در فرهنگ معین

(مِ ) [ فر. ] (اِ. ) واحد اندازه گیری طول معادل یک صدم متر.

معنی کلمه سانتی متر در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری طول، معادل یک صدم متر.

معنی کلمه سانتی متر در فرهنگ فارسی

صدیک متر
( اسم ) سک صدم متر . یا در ثانیه . واحد سرعت در دستگاه اسکالر است و آن سرعت متحرکی است که در حرکت نواخت در هر ثانیه یک سانتیمتر نقل مکان دهد .

معنی کلمه سانتی متر در دانشنامه عمومی

سانتی متر یا سانتیمتر ( به فرانسوی: Centimètre ) که به صورت کوتاه cm نوشته می شود، یک یکای طول است که برابر با ۰٫۰۱ متر یا حدوداً ۰٫۳۹۳۷ اینچ است. هر سانتی متر برابر است با ۱۰ میلی متر.

معنی کلمه سانتی متر در ویکی واژه

واحد اندازه گیری طول معادل یک صدم م

جملاتی از کاربرد کلمه سانتی متر

لجن‌ماهیان بر خلاف اردک‌ماهی‌ها همگی کوچک هستند و به ندرت به طول ۲۰ سانتی متر می‌رسند. این ماهیان پوزهٔ کند و دم گرد دارند. با این حال شکارچیان انتظاری حریص و درنده‌ای هستند که از بی‌مهرگان تغذیه می‌کنند. آن‌ها بیشتر در استخرها، دریاچه‌ها و مرداب‌های پر از گیاه هرز جایی که دمای آب ممکن است بسیار گرم شود و میزان اکسیژن کم است دیده می‌شود.
این ماهی در ۵ سالگی ۷۰ سانتی متر طول و ۲-۳ کیلوگرم وزن دارد حداکثر طول و وزن بدن در این ماهی در سن ۱۵ سالگی به اندازه ۱۵۰ سانتی‌متر و ۵ کیلوگرم مشاهده می‌شود.
اگرچه مکانیسم های دقیق درگیر در ایجاد هیدروتوراکس کبدی به طور کامل شناخته نشده است، اما احتمالاً از عبور آسیت از حفره صفاقی به حفره پلور از طریق نقص های کوچک دیافراگم ناشی می شود. این عیوب معمولاً کمتر از 1 سانتی متر هستند (و ممکن است میکروسکوپی باشند) و عموماً در قسمت تاندونی دیافراگم قرار دارند. هیدروتوراکس کبدی زمانی آشکار می شود که ظرفیت جذب فضای پلور بیشتر شود. مکانیسم های پاتولوژیک پشت تشکیل آسیت به تفصیل در جای دیگری مورد بحث قرار گرفته است
ساختمانی که بر روی قبر ساخته شده با طلا و کروم تزئین شده و ابعاد آن ۱٫۸۰ * ۲٫۲۰ متر و دارای ارتفاع ۲٫۵ متر است. نمای ساختمان از بیرون از آجر ۵ سانتی متری اصفهانی ساخته شده است. از نمای متفاوتی برای معماری داخلی استفاده شده است. کف و ۱/۵ متر از دیواره‌ها با سنگ مرمر سبز و بقیه تا سقف با آجر ۳ سانتی متری اصفهان با ملاط کاشی فیروزه تزئین شده است. سقف‌ها و ایوان‌ها نیز از آجرها و کاشی‌های سنتی به صورت گره‌ای ساخته شده‌اند.
حداکثر اندازه ثبت شده برای این گونه پرنده ۵۵–۶۳ سانتی‌متر طول بدن و ۸۳–۹۵ سانتی مترهم طول بال‌ها در هنگام پرواز است. وزن این پرنده ۷۹۰–۱٬۵۰۰ گرم است.
فلز لیتیوم به عنوان سبک ترین فلز حال حاضر دنیا شناخته می شود. چگالی فلز لیتیوم به طور تقریبی برابر با ۰.۵۳ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. به همین دلیل زمانی که آلیاژ منیزیم لیتیوم را تولید نمایید، فلز نهایی آلیاژ به طور چشمگیری با وزن ابتدایی فلز منیزیم متفاوت می باشد.
زادگاه این گیاه برزیل است. درختچه‌ای ظریف یا بوته‌ای پُرپشت با حداکثر رشد تا ۲ متر و پهنای ۳۰ سانتی متر است.
باله‌های زوج در قسمت خارجی دارای رنگ سیاه و سفید می‌باشند. در سن ۳-۵ سالگی طول این ماهی برابر با ۳۰-۴۰ و وزن آن به ۱ کیلو گرم می‌رسد. طول این ماهی به ندرت به ۴۵ سانتی متر می‌رسد. رشد این ماهیان بر حسب شرایط محلی متفاوت است ولی به‌طور کلی کوجک می‌مانند.
درختچه ای است که تا 1/5 متر ارتفاع پیدا می کند، برگهایش 7/5 سانت و گل زنگوله مانند آن 5 سانتی متر درازا دارد.
به‌گفتهٔ وزارت دفاع ایران، موشک ابومهدی حدود ۳ برابر موشک‌های کروز ضدکشتی پیشین ایران، مانند «موشک رعد» و «موشک قدیر»، بُرد دارد. موشک ابومهدی از لحاظ ظاهری، شباهت زیادی به موشک هویزه دارد. ابومهدی به موتور توربوجت از خانواده «طلوع» مجهز است و بالک‌های آن مستطیلی‌شکل و جمع‌شونده هستند. به گفته مقامات ایرانی، این موشک مجهز به سامانه ناوبری و هدایتی و همچنین یک رادار آشیانه‌یاب فعال در دماغه خود است. سر جنگی این موشک می‌تواند 410 کیلوگرم مواد منفجره را حمل کند. طول این موشک 6 متر و قطر آن 55 سانتی متر است. وزن مجموع این موشک 1650 کیلوگرم و ارتفاع پروازی آن را زیر 50 متر دانسته اند. دقت برخورد این موشک 3 متر و طول بال‌های آن 310 سانتی متر است.