بيل
معنی کلمه بيل در لغت نامه دهخدا

بيل

معنی کلمه بيل در لغت نامه دهخدا

بیل. ( اِ ) آلتی باشد آهنی که باغبانان و امثال ایشان زمین بدان کنند. ( برهان ). آلتی سرپهن که تره کاران بدان کلوخ یکسوی کنند و زمین را بکاوند. ( شرفنامه منیری ). آلتی است آهنی که سر آن پهن باشد بدان زمین را کاوند. ( غیاث ) ( آنندراج ). آلتی آهنین و پهن و دارای دسته ای چوبین که بدان زمین کاوند. ( ناظم الاطباء ). آلتی آهنین با دسته بلند چوبین که بدان گل سازند و خاک بردارند یا زمین باغ وجز آن بگردانند. ( یادداشت مؤلف ) ( منتهی الارب ). انگز. ( برهان ). گراز. بال. فانهم اهل الکوفه یسمون المسحاة بال و بال بالفارسیة بیل ، او کلند. ( از البیان والتبیین ج 1 ص 232 ): بال ؛ بیل آهنی و کلنگ که بدان زمین زراعت را اصلاح کنند. وآر؛ بیلهای گل کنی. هذاة؛ بیل آهنی. ( منتهی الارب ). مسحاة؛ بیل آهنی :
تو برزیگری بیلت آید بکار. ( یادداشت مؤلف ).چون درآمد آن کدیور مرد زفت
بیل هشت و داسگاله برگرفت.رودکی.با دوات و قلم و شعر چکارست ترا
خیز و بردار تش و دستره و بیل و پشنگ.ابوحنیفه اسکافی.بیل نداری گل صحرا مخار
آب نیابی جو دهقان مکار.نظامی.برکنم از زمین دل بیخ امل به بیل غم
خار اجل ز راه جان برنکنم دریغ من.خاقانی.دل بسر بیل غم درخت طرب را
بیخ و بن از باغ اختیاربرافکند.خاقانی.سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل.سعدی.یکی آهنین پنجه در اردبیل
همی بگذرانید پیکان ز پیل.سعدی.- بیل خوردن ؛ کولیده شدن. شیار شدن : این باغ امسال بیل نخورده است. ( یادداشت مؤلف ).
|| پارویی را گویند که کشتی بانان بجهت راندن غراب سازند. ( برهان ). چوبی که کشتی را بدان در آب برانند. ( شرفنامه منیری ). تخته ای باشد بر هیأت بیلی که بر سر چوبی نصب نمایند و کشتی و امثال آن بدان برانند و آن را بیله نیز خوانند. ( فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ سروری ) ( از رشیدی ). چوبی که به یک سر آن قطعه های تخته وصل کنند و کشتی و «غراب » را بدان میرانند. ( غیاث ). تخته ای است به هیأت بیل که بر سر چوبی نصب کنند و کشتی و غراب را برانند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). آلتی مانند پاروب که کشتی و قایق را بدان رانند. ( ناظم الاطباء ). بیل کشتی. خله. فَیَه. مجذاف. مجذف. فَه. مجدف. پاروی کشتی رانی. ( یادداشت مؤلف ). غاروف. مغدف. مقذف. مقذاف. بیل کشتی رانی. ( منتهی الارب ): بلیج السفینة؛ بیله کشتی ( معرب است ). ( منتهی الارب ). مؤلف در یادداشتی نویسد بیل آلتی از آلات ملاحان است یا دنبال کشتی و نمیدانم چیست و آن غیر خله و پارو باشد. آنگاه این دو شعر عسجدی و منوچهری را بشاهد ذکر کرده است :

معنی کلمه بيل در فرهنگ معین

( اِ. ) ابزاری دارای دسته بلند و صفحه ای پهن و قاشق مانند که برای جا به جا کردن خاک و گل به کار می رود.

معنی کلمه بيل در فرهنگ عمید

ابزار آهنی پهن با دستۀ چوبی بلند برای کندن زمین یا برداشتن گل و خاک.

معنی کلمه بيل در فرهنگ فارسی

ابراز آهنی پهن بادسته چوبی بلندبرای کندن زمین
( اسم ) میو. درختی است که از حیث حجم شبیه بخربزه است و در طعم آن عفوصت و قبض است و بوی آن تند است و در هند فراوان روید.
دریاچ. بین . دریاچه ای در غرب سویس در ایالت برن در دامن. کوههای ژوا مشتمل بر سن پیر است که در ۱۷۶۵ م . روسو در آن اقامت داشت .

معنی کلمه بيل در دانشنامه عمومی

بیل ( به انگلیسی: Shovel ) یک ابزار دستی است. می تواند یکپارچه باشد؛ اما معمولاً از دو قطعه ساخته می شود؛ یعنی یک صفحه فولادی ( بیل ) و یک دسته چوبی که قابل تعویض است. معمولاً صفحه بیل، دارای یک گلویی، برای سوار کردن دسته است. قطعه دسته معمولاً عمر کوتاهتری دارد و تعویض می شود. دسته بیل ها معمولاً بلندتر از ۱٫۵۰ متر و بیشتر از جنس چوب هستند. بیل بیشتر در کارساختمانسازی و باغبانی بکار می رود. از بیل برای کندن زمین یا برداشتن گِل، خاک، کود و … سود می برند. بسته به کاربرد، بیلها در انواع مختلفی تولید می شوند.
بیل در سایزهای مختلف و برای کاربردهای مختلف تولید می شود. از اینرو دسته بندی آن نیز می تواند بر اساس سایز و کاربرد آن باشد. بیل ها را از نظر کاربرد می توان به چهار نوع زیر تقسیم بندی کرد:
• بیل ساده: این بیل عمومی ترین و رایج ترین نوع بیل است که در سه سایز و با نمره های ۲، ۲٫۵ و ۳ تولید و در بازار عرضه می شود.
• بیل گردن بلند: این بیل دارای گلوی بلند بوده و بیشتر برای کشاورزی و باغبانی کاربرد دارد.
• بیل پارویی: این بیل دارای تیغه صاف بوده و از نظر ظاهری شبیه پارو است.
• بیلچه: گونه کوچک تر بیل را بیلچه می گویند و بیشتر برای کاشت گل استفاده می شود.
بیل (افسانه شناسی). بیل ( /ˈbeɪl/ ؛ از اکدی bēlu ) ، به مفهوم «خداوند» یا «استاد»، بیش از آنکه نام باشد، عنوانی است که به خدایان گوناگون، در کیش های میان رودانی از اکد، آشور و بابل اطلاق می شده است. شکل زنانه بیل، بلیت به معنای بانو و زن است. این واژه در در یونانی به شکل Belos و در لاتین به شکل Belus خوانده می شود. از نگاه زبانی Bel یک واژه سامی شرقی است که با بعل از زبان های سامی شمال غربی با همان معنی همبسته است.
مترجمان نخستین اکدی بر این باور بودند که ایدوگرام خدایی که در زبان سومری، انلیل خوانده می شود، به شکل Bel در اکدی خوانده شود. همبستگی نگاه دانشگاهیان این فرضیه را نادرست می داند، اما از Bel به معنای Enlil در برگردان ها و بحث های قدیمی استفاده شده است.
بیل به ویژه برای خدای بابلی مردوک مورد استفاده قرار گرفته و هنگامی که در نوشته های آشوری و بابلی نو یا در کتیبه هایی در نوشته های میان رودان ذکری از آن شده، می توان آن را معمولاً به معنای مردوک و نه هیچ خدای دیگری در نظر گرفت.
خدایی به نام بیل خدای اصلی پالمیرا در دوران پیش از هلنیسم بود که در کنار خدایان آگلیبول و یاریبول پرستیده می شد. نام اصلی او بول بود، بعد از زبان سامی شمال غربی بعل ( که معمولاً برای خدای حداد گفته می شد ) ، تا زمانی که فرقه بیل - مردوگ در پالمیرا گسترش یافت و تا سال ۲۱۳ پیش از میلاد، بول به بیل تغییر یافت. معبد بیل به این خدا اختصاص یافته بود که توسط داعش تخریب شد.
بیل (شهر). شهربیل در بخش بیل در ایالت برن در کشور سوئیس واقع شده است که ۴۹٬۳۰۰ نفر جمعیت دارد.
بیل (کرواسی). بیل ( به لاتین: Bale ) یک منطقهٔ مسکونی در کرواسی است که در شهرستان ایستریا واقع شده است. بیل ۸۱٫۶۵ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۱۲۷ نفر جمعیت دارد و ۱۴۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه بيل در فرهنگ معین
معنی کلمه بيل در فرهنگ عمید
معنی کلمه بيل در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بيل در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بيل در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه بيل

معنی کلمه بيل در ویکی واژه

بیل
(فنی): ابزار کفه‌دار دسته بلند برای کشاورزی، خاکبرداری و مانند آنها.
ابزاری دارای دسته بلند و صفحه‌ای پهن و قاشق مانند که برای جا بجا کردن خاک و گِل بکار می‌رود.
بیل به زبان معیار باستان کلمه‌ای خالص بوده و احتمالا به معنی دانستن، بفهم، بدان یادبگیر و مانند آنها بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه بيل

احمد نبیل (عربی: أحمد نبيل؛ زادهٔ ۲۴ دسامبر ۱۹۹۱) یک ورزشکار اهل مصر است.
احمد نبیل کوکا (عربی: احمد نبيل كوكا؛ زادهٔ ۴ ژوئیهٔ ۲۰۰۱) بازیکن فوتبال اهل مصر است که در حال حاضر برای باشگاه فوتبال الاهلی بازی می‌کند.
در رقابت‌های گزینشی المپیک که در صوفیه بلغارستان برگزار شد، آدام سایتی اف در وزن۷۴ کیلوگرم موفق شد به مقام قهرمانی دست پیدا کند. در این وزن ۱۳ کشتی گیر حضور داشتند که سایتی اف در دور اول (۰-۱) و (۱-۲) بر الکساندر بيلوستر كوفسكى از اوکراین پیروز شد. و بعد (۱-۳) و (۲-۴) مقابل سورن مارکوسیان از ارمنستان به برتری رسید و در نیمه نهایی هم (۱-۲) و (۰-۲) گابورهاتوش از مجارستان را برد و به مرحله نهایی راه پیدا کرد در دیدار نهایی سایتی اف (۱-۴) و (۰-۴) بر کی ریل ترزیف از کشور میزبان و نفر سوم المپیک ۲۰۰۸ چین غلبه کرد و اول شد.