بی اساس

معنی کلمه بی اساس در ویکی واژه

infondato

جملاتی از کاربرد کلمه بی اساس

سلیم همچو مسیحا روم به سوی فلک چه کار مانده درین دیر بی اساس مرا؟
در میان قبهٔ این دیر دولابی اساس جرم خور تابنده چون قندیل ترساکرده‌اند
یک آیتم کور، مقاله خبری و معمولاً شایعات بی اساس است که در آن ماجرایی با جزئیات گزارش می‌شود در حالی که هویت افرادی که درگیر آن هستند، نوشته نمی‌شود. اختراع آیتم کور به ویلیام دالتون من (۱۸۲۹ – ۱۹۲۰)، نویسنده موضوعات شهری منتسب است که غالباً از آن برای شانتاژ (نامۀ بی امضا و توهین‌آمیز) استفاده می‌کرد.
علم بنیاد است و طاعت خانۀ بی اساسی کی بود کاشانۀ
از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، افزایش بیماری‌ها و مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.
نفس کلی برای راتب رزق بی اساس خلقته بیدی
دگری اما کشت نکند و حتی یک روز نکوشد و سالی را به غفلت و خواب گذراند. سپس که هنگام خرمن رسد، گوید: امیدوارم که یکصد خروار حاصلم شود. و وی را گویند: این آرزوی بی اساس از کجا آورده ای؟
متأسفانه برخی افراد سودجو با اهداف نامعلوم سعی دارند تا این آبشار را به روستای کرنق از توابع بخش خورش رستم شهرستان خلخال نسبت دهند اما با توجه به نقشه‌های متعدد ثبت شده توسط سازمان آمار ایران در سال‌های ۱۳۹۰٬۱۳۸۵ و ۱۳۹۵، و نظر اتفاق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، مسئولین و مردم خلخال، این آبشار در خاک روستای لرد از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال قرار دارد و نسبت دادن این آبشار به روستای کرنق فاقد سند، بی اساس و کذب است.
یکی در بی اساسی عهد طفلان یکی در بی ثباتی برق خلب
اثر حقیقت واهی نقش مهمی در زمینه فعالیت‎های مختلف ایفا می‎کند. در طول مبارزات انتخاباتی، اطلاعات نادرست در مورد یک نامزد در صورت تکرار در تبلیغات تلویزیونی باعث شود مردم آن اطلاعات غلط را به عنوان حقیقت باور کنند. همچنین تبلیغات و تکرار ادعاهای بی اساس در مورد یک محصول ممکن است منجر به افزایش فروش شود به این دلیل که برخی از بینندگان بر این باورند که این اطلاعات از منبع معتبری به آنها ارائه شده‎است. اثر حقیقت واهی جزء اصلی از اطلاعات رسانه و تبلیغات سیاسی است.