تبلیغات سیاسی
معنی کلمه تبلیغات سیاسی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه تبلیغات سیاسی
حسن محدثی، جامعهشناس و استاد دانشگاه میگوید: «وقتی گزارشهای مربوط به رویدادهای سیاسی را به تبلیغات سیاسی تبدیل میشود، تبلیغات ماهیتی همراه و آکنده با دروغ دارد.» این دروغگویی فقط در اخبار دیده نمیشود، بلکه حتی در مستندها و برنامههای تلویزیونی نیز دیده میشود.
جیمز اوبرگ از خبرگزاری ایبیسی نیوز گفت: تئوریهای توطئه در مدارس کوبا و هر جایی که معلمان کوبایی فرستاده میشوند، تدریس میشود. طبق نظرسنجی که در ده ۱۹۷۰ توسط آژانس اطلاعاتی آمریکا انجام گرفت، بیشتر نظردهندگان در آمریکای لاتین آسیا و آفریقا از فرود بر ماه ناآگاه بودهاند، بسیاری از آنها توسط تبلیغات سیاسی و فکر اینکه ماجرا کلاً داستان علمی-تخیلی بودهاست، ناآگاه ماندهاند، و بسیاری فکر میکنند که روسیه برای اولین بار روی ماه فرود آمدهاست.
احمد مازنی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در یادداشتی نسبت به آنچه تبلیغات سیاسی صدا و سیما برای رئیسی کاندیدای گروه جمنا خواندهبود، اعتراض کرد. محمد شریعتمداری رئیس ستاد روحانی نیز در نامهای در اعتراض به عملکرد رسانه ملی به عبدالعلی علیعسکری نوشت و گفت، رفتار یکسویه رسانه ملی موجب تحریک احساسات ضد ظلم مردم ایران میشود. روحانی در اعتراض به عملکرد صدا و سیما در جمع مردم زنجان گفت: صدا و سیما گرفتار یک باند سیاسی است.
در منطقه اشغالی تحت کنترل ارتش جنوب لبنان، برنامههای رادیویی و تلویزیونی، در جهت پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی «دولت آزاد لبنان» تولید و پخش میشد. همچنین خدمت نظام وظیفه در مناطق تحت کنترل ارتش جنوب لبنان، برای ساکنین این مناطق اجباری بود. در منطقه اشغالی تحت کنترل ارتش جنوب لبنان، «زندان خیام» وجود داشت که نامش به عنوان یکی از شکنجهگاههای مخوف خاورمیانه در تاریخ ثبت شدهاست. اسرائیل با عدم دخالت مستقیم در اداره مناطق تحت اشغال، تمام موارد نقض حقوق بشر در این مناطق را به «دولت آزاد لبنان» نسبت میدهد.
واحد مدیریت سیاسی مرکزی در ارتش در سال ۱۹۲۱ بهمنظور نظارت بر کار کمیسارهای سیاسی و هستههای حزبی در تمام واحدهای ارتش و ایجاد ارتباط سیاسی با کمیته مرکزی حزب انقلابی خلق مغولستان در ارتش تأسیس شد. این یگان به منظور بالا بردن روحیه و جلوگیری از تبلیغات سیاسی دشمن خدمت میکرد. بیش از یک سوم واحدهای ارتش، اعضای حزب و بقیه در اتحادیه جوانان انقلابی مغولستان بودند.
با اختراع ماشین چاپ با نیروی بخار و نیروی برق، تبلیغات سیاسی و اقتصادی رواج یافتند. در طول قرن نوزدهم، سرعت انتقال پیام به مخاطبان شهری افزایش یافت. استفاده از تبلیغات در جنگها، نشاندهندهٔ وجود آگاهی نسبت به اهمیت و قدرت تبلیغات در قرن ۱۹ و ۲۰ بود. تبلیغات به معنای مدرن خود در قرن ۱۹ ظهور کرد و در قرن ۲۰ در لایه لایهٔ زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار گرفت.
در ۱۴ مه ۱۹۳۸ در بازی تیم انگلستان و آلمان در ورزشگاه المپیک برلین، دیپلماتها ادی هَپگود و هم تیمیهایش را مجبور کردند که پیش از آغاز بازی درود نازی سر دهند. در آن زمان آدولف هیتلر در ورزشگاه حضور نداشت. در پایان، تیم انگلستان توانست با نتیجه ۶–۳ آلمان را شکست دهد. هرچند که برای هیتلر تبلیغات سیاسی مهمتر از نتیجه مسابقه بود.
اثر حقیقت واهی در زمینههای مبارزات انتخاباتی، تبلیغات، رسانههای خبری و تبلیغات سیاسی نقش بسیار مهمی دارد.