آدار

آدار

معنی کلمه آدار در لغت نامه دهخدا

ادار. [ ] ( اِ ) ماه دوازدهم سال ملی و هم ماه ششم سال دولتی عبرانیانست. در چهاردهم و پانزدهم همین ماه عید مقدس پوریم است ( کتاب استر 3:7 و 8:12 و 9:21 ). و تقریباً با ماه مارس فرنگی مطابق باشد و چون سال قمری باسال شمسی یازده روز تفاوت دارد لهذا یهود هر سه سال یک دفعه سال را سیزده ماه قرار داده اند و ماه سیزدهم را وادار یا ادار دوم گویند. ( قاموس کتاب مقدس ).
ادار. [ ]( اِخ ) نام شهریست در 120 هزارگزی شمال شرقی احمدآباد گجرات دارای 10000 تن سکنه و ناحیتی است نیمه مستقل و تمام آن ناحیت 220000 سکنه دارد. ( قاموس الاعلام ).

معنی کلمه آدار در فرهنگ فارسی

نام شهری در شمال شرقی احمد آباد گجرات

معنی کلمه آدار در فرهنگ اسم ها

اسم: آدار (پسر) (ترکی) (تلفظ: adar) (فارسی: آدار) (انگلیسی: adar)
معنی: جدا کننده، تحلیل گر، دلیر، شجاع

معنی کلمه آدار در دانشنامه عمومی

ادار (آوج). ادار یک روستا در ایران است که در دهستان حصار ولیعصر واقع شده است. ادار ۳۸۸ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آدار در ویکی واژه

(گاه‌شماری): آذار. امروزه در تقویم یهودی به صورت آدار نوشته می‌شود. آدار در زبان بهاری به دو بخش آ - دار قابل تجزیه است و زمانی مسموع می‌شود که بخواهند با تعجب به دار که آن هم معنی چوبه‌دار یا جای تنگ است، اشاره کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه آدار

بنا بر نوشته هرودوت، کوروش او را بسیار دوست می‌داشت و هنگامی که او درگذشت دستور داد تا تمام اتباع شاهنشاشی برای او عزاداری بزرگی برپا کنند. این گزارش در سالنامه نبونید آمده است که وقتی همسر پادشاه فوت کرد، در بابل از ۲۷ آدار تا ۳ نیسان(۲۱-۲۶ مارس سال ۵۳۸) عزاداری عمومی برپا شد. بسیار محتمل است که مرگ کاساندان باعث آن عزاداری باشد.
آذار یا آدار (به عبری: אֲדָר)، (عربی: آذار) ششمین ماه از سال کشوری و دوازدهمین ماه از سال دینی در تقویم عبری است. این ماه در زمستان است و ۲۹ روز دارد. در سال کبیسه این ماه ۳۰ روز جلوتر رخ می‌دهد و آدار الف یا آدار ریشون (آدار نخستین) یا آدار ۱ خوانده می‌شود و ماه پس از آن آدار ب یا آدار شنی(دوم) یا آدار ۲. آدار یک و دو در هنگام فوریه و مارس در تقویم گریگوری واقع می‌شوند.
گویند رستخیز به آدار در بود بل رستخیز لاله و گل باشد آذری