سال قمری

معنی کلمه سال قمری در لغت نامه دهخدا

سال قمری. [ ل ِ ق َ م َ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) اما سال اصطلاحی آن است که بنهادن مردمان که دوازده بار چند ماه طبیعی است و اندازه وی سیصد و پنجاه و چهار روز است و پنجیک روز شش یک او جمله کرده و این یازده تیربود اگر شباروزی سی تیر بود و این سال قمری خوانند . ( التفهیم ص 221 ). رجوع به سال طبیعی و سال شود.

معنی کلمه سال قمری در فرهنگ فارسی

اما سال اصطلاحی آنستکه بنهادن مردمان که دوازده بار چند ماه طبیعی است

معنی کلمه سال قمری در فرهنگستان زبان و ادب

{lunar year} [نجوم] سالی شامل 12 ماه قمری، برابر با 354/3671 روز

معنی کلمه سال قمری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] گاه شماری هجری قمری، گاه شماری بر اساس چرخش ماه است که توسط مسلمانان و نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی به عنوان سالنمای مذهبی استفاده می شود. از این سالنما در بسیاری از آیین های اسلامی از قبیل روزه؛ حج؛ تعیین ماه های حرام؛ ایام ولادت و شهادتاهل بیت استفاده می شود.
سال قمری دارای دوازده ماه است که به ترتیب عبارت اند از:محرم؛ صفر؛ ربیع الاول؛ ربیع الثانی (یا ربیع الاخر)؛ جمادی الاول؛ جمادی الثانی (یا جمادی الآخر)؛ رجب؛ شعبان؛ رمضان؛ شوال؛ ذیقعده و ذیحجه.
ماه های حرام
چهار ماه از این ماه ها به ماه های حرام مشهور است که عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم.همچنین به ماه های شوال، ذیقعده و ذیحجه ماههای حج می گویند.
مبدا سال قمری
مبدا سال قمری، هجرترسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم به مدینه است.
تعداد ایام
...
[ویکی اهل البیت] سال قمری شامل دوازده ماه قمری است که هر ماه قمر ی جدید بار رویت هلال ماه نو شروع می شود، و هرگز از 30 شبانه روز تجاوز نمی کند و از 29 روز هم کمتر نمی باشد. برای تعداد روزهای ماه توالی منظمی وجود ندارد؛ ازینرو ممکن است که حداکثر سه ماه متوالی 29 روزه و نیز حداکثر سه ماه متوالی سی روزه محسوب شوند، گرچه رخ دادن چهار ماه متوالی سی روزه نیز غیرممکن نیست (عبداللهی، 1365 ش، ص 30). اما در محاسباتی که ستاره شناسان برای به دست آوردن برابر روزها با گاه شماری شمسی و استخراج تقویمهای سالانه انجام می داده اند، ماهها به طور متوالی 30 روزه و 29 روزه محاسبه شده اند (نک: نصیرالدین طوسی، زیج ایلخانی، گ 14 ر؛ رویانی لاهیجی، گ 10ر؛ عبداللهی، 1365ش، ص 31). همچنین برای اعمال کبیسه در این گاه شماری، طبق قاعده ای در یک دوره سی ساله، یازده سال کبیسه محاسبه و برابر آن یک روز به ماه ذی الحجه اضافه می شده است . بسیاری از ستاره شناسان (از جمله نصیرالدین طوسی؛ رویانی لاهیجی، همانجاها)، آرایه این سالهای یازده گانه کبیسه را با اختلاف نظر در مورد پانزدهمین و شانزدهمین سال ذکر کرده اند

معنی کلمه سال قمری در ویکی واژه

سالی شامل ۱۲ ماه قمری، برابر با ۳۵۴/۳۶7۱ روز.

جملاتی از کاربرد کلمه سال قمری

ماه‌ها در گاه‌شماری آتیکی به افتخار نام خدایان و جشنواره‌ها نامگذاری شده‌اند و از این لحاظ با گاه‌شماری‌های بین‌النهرین—که متقدم بر تمامی گاه‌شماری‌های یونانی بودند—تفاوتی فاحش دارند. به عنوان مثال در گاه‌شماری سومری یا بابلی نام ماه‌ها مولود از عمده فعالیت زراعی که در آن ماه انجام می‌گرفت بود. بسیاری از جشنواره‌های آتن رابطهٔ نزدیکی با مراحل مختلف زراعت داشتند نظیر جشنواره‌های کشت و برداشت. این امر احتمالاً از جمله دلایل لزوم همگام نگه داشتن سال قمری با شمسی بوده‌است هرچند که این هدف کاملاً محقق نمی‌شد. با این همه، هدف و وظیفهٔ اصلی گاه‌شماری آتیکی، تعیین موسم فعالیت‌ها و مراحل مختلف زراعت نبود.
مهم‌ترین سند تاریخی دربارهٔ تولد و مرگ رازی کتاب فهرست کتب رازی نوشتهٔ ابوریحان بیرونی است. در این کتاب، تولد رازی در ماه شعبان ۲۵۱ (قمری) هجری قمری (سپتامبر ۸۶۵ میلادی) (۲۴۴ خورشیدی) و مرگ او در پنجم شعبان ۳۱۳ هجری قمری (۳۱ اکتبر ۹۲۵ میلادی) (۳۰۴ خورشیدی) ثبت شده است. ضمناً در این رساله ابوریحان علاوه بر آن‌که صریحاً تاریخ تولد و وفات رازی را متذکر شده، مدت عمر او را به سال قمری ۶۲ سال و پنج روز و به خورشیدی شصت سال و دو ماه و یک روز به‌طور دقیق آورده است.
مرشد عام اخوان توسط این شورا انتخاب می‌شود و پس از پایان دوره مأموریت خود، تا پایان عمر همچنان عضو شورای مشورتی باقی خواهد ماند، مگر آنکه در نتیجه اهمال در انجام وظایف خود بر کنار شود. مرشد عام جماعت از میان اعضای انجمن که حداقل پانزده سال سابقه عضویت داشته باشد و سن او نیز از چهل سال قمری کمتر نباشد، انتخاب می‌شود. اعضای جماعت پس از انتخاب مرشد عام باید با او بیعت کنند. مرشد عام نباید در کارهای تجاری یا مشاغل دیگر جز کارهای علمی و ادبی مشغول باشد. دوره مسئولیت او شش سال است و انتخاب مجدد او تنها برای یک دوره بلا مانع است.