آب مروارید
معنی کلمه آب مروارید در لغت نامه دهخدا

آب مروارید

معنی کلمه آب مروارید در لغت نامه دهخدا

( آب مروارید ) آب مروارید. [ ب ِ م ُرْ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) نام بیماریی در چشم که از کدورت زجاجیه یا پرده های آن حاصل شود و موجب عمای تام یا ناقص گردد. و آن را آب سپید و آب سفید نیزگویند. و در برهان «تمر» را بدین معنی آورده است.

معنی کلمه آب مروارید در فرهنگ معین

( آب مروارید ) (مُ ) (اِمر. ) نوعی بیماری چشم که بر اثر پیری یا بیماری یا ضربه ، عدسی چشم تیره شود.

معنی کلمه آب مروارید در فرهنگ عمید

( آب مروارید ) از بیماری های چشم که بیشتر در اثر ضربه، مرض قند یا پیری عارض می شود و عدسی چشم یا کپسول آن تیره می شود و سبب نقصان دید یا نابینایی چشم می گردد، آب سفید.

معنی کلمه آب مروارید در فرهنگ فارسی

( آب مروارید ) ( اسم ) بیماریی است که در چشم از کدورت مایع زجاجیه و پرده های حول آن حاصل شود و آنرا آب سفید نیز گویند و موجب نابینایی چشم گردد .
نام بیماری در چشم که از کدورت زجاجیه و یا پرده های آن حاصل شود

معنی کلمه آب مروارید در فرهنگستان زبان و ادب

آب مروارید
{cataract} [پزشکی] بیماری ناشی از کدر شدن عدسی چشم که به تاری دید منجر می شود

معنی کلمه آب مروارید در دانشنامه عمومی

آب مروارید. آب مروارید یا کاتاراکت ( به فرانسوی: cataracte ) ( آب سفید ) نوعی بیماری چشم با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می شود. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با جراحی ظریفی برطرف می شود.
این بیماری به دلایل زیر بروز می کند:
• کهولت سن ( شایع ترین علت )
• ضربه به سر که موجب اختلال در تغذیه عدسی می شود
• اشعه های یونیزه ( اشعه x ) ، اشعه گامای ناشی از تلویزیون های قدیمی
• تماس طولانی با نور آفتاب ( پرتو فرابنفش )
• دیابت
• ضربه به چشم و عدسی
• بیماری های تیروئید
• نقصان های مادرزادی
• سوءتغذیه
• مصرف طولانی مدت بعضی از داروها مثل کورتون ها
عقاید غلطی دربارهٔ آب مروارید رایج است، اما باید گفت که آب مروارید:
• پرده ای روی چشم نیست؛
• بر اثر استفاده بیش از حد از چشم به وجود نمی آید؛
• سرطان نیست؛
• از یک چشم به چشم دیگر سرایت نمی کند؛
• سبب کوری غیرقابل برگشت نمی شود.
• آب آوردن چشم به معنی ایجاد آب مروارید است و ربطی به ریزش اشک ندارد.
از علامت های آب مروارید می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• دو بینی اشیاء
• تار دیدن که معمولاً در نور روشن بیشتر این اتفاق می افتد. معمولاً این حالت برای اولین بار شب ها هنگام دیدن نور ماشین ها به صورت هاله اتفاق می افتد.
• کدر شدن و به رنگ سفید شیری درآمدن مردمک ها
•به نظر محققان استفاده از عینک های آفتابی غیراستاندارد بیشتر از عینک نزدن، به چشم آسیب وارد می کند و یکی دلایل بروز آب مروارید است. بر این اساس عینک های تیره آفتابی سبب بازشدن مردمک چشم می شود و در صورتی که شیشه عینک قادر به جذب اشعه UV نباشد، این اشعه بیش از مواقعی که فرد عینک نمی زند، سبب آسیب به چشم می شود.
مشخص ترین نشانه که می تواند حاکی از تحت تأثیر قرار گرفتن چشم به واسطه آب مروارید باشد، دید ابری یا پدیدار شدن لکه های تیره در میدان دید است. در ابتدا، این شرایط ممکن است متناوب یا نسبتاً جزئی به نظر برسد، اما با گذشت زمان، تیرگی می تواند شرایط وخیم تری پیدا کند و انجام فعالیت های روزانه مانند رانندگی و حضور در محل کار را سخت تر از گذشته سازد. دید ابری ناشی از آب مروارید در صورت درمان نشدن، می تواند موجب تاری و تیرگی هرچه بیشتر دید شود. این شرایط انجام فعالیت هایی مانند رانندگی یا تشخیص چهره دیگران را برای بیمار دشوار می کند.  

معنی کلمه آب مروارید در دانشنامه آزاد فارسی

آب مروارید. آبِ مروارید (cataract)
نوعی بیماری چشمی. در این بیماری، عدسی چشم یا پوشش (کپسول) آن کدر و باعث نابینایی فرد می شود. در ابتدا، بین رشته های عدسی مایعی جمع می شود که بعداً به جای آن آلبومینرسوب می کند. توده های آلبومین به یکدیگر متصل می شوند و اجسام مدوری ایجاد می کنند که رشته های عدسی را می شکنند. مواد کدر ناشی از تخریب عدسی در قسمت هایی از عدسی یا پوشش آن انباشته می شود. تخمین زده می شود این بیماری عاملکوری بیش از ۲۵میلیون نفر در جهان است. این بیماری تقریباً همیشه هر دو چشم را مبتلا می سازد و معمولاً در یک چشم شدیدتر است. در بیشتر موارد، برای درمان بیماری عدسی مصنوعی را جایگزین عدسی کدر می کنند.

معنی کلمه آب مروارید در ویکی واژه

آب‌مروارید
(پزشکی): هرگونه کدر شدگی عدسی چشم که ممکن است باعث کاهش بینایی شود.
حوزه: [پزشکی]: بیماری ناشی از کدر شدن عدسی چشم که به تاری دید منجر می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آب مروارید

این مریضی دارای اختلال اتوزومل همرا با عقب ماندهگی رشد داخل رحیمی، میکروسفالی، ناهنجاری‌های چشم (چشم‌های کوچک) آب مروارید، گوشهای غیر طبعی، هایپوتونیا خم شدن لگن و زانوها می‌باشد.
آب مروارید آورده است چشم جوهری ورنه من لعل و گهر بسیار دارم دیدنی
یکی از نشانه‌های ابتلا به آب مروارید دید گل آلود است. این شرایط به دلیل تراکم پروتئینی که در اطراف عدسی چشم جمع می‌شود، شکل می‌گیرد و دید را به تدریج قهوه‌ای‌تر یا حتی زرد رنگ می‌کند و از قدرت بینایی می‌کاهد. آب مروارید در صورت درمان نشدن می‌تواند چنان در بینایی اختلال ایجاد کند که بیمار احساس استفاده از عینک آفتابی را دارد، در حالی که این گونه نیست. اگرچه این شرایط در طول روز ممکن است مشکل آفرین نباشد، اما هنگام شب بسیار خطرناک است.
گوهرم را چون به سنگ بی تمیزی نشکند آب مروارید در چشم حسود آورده ام
آب مروارید آورده است چشم جوهری گوهر بی قیمت ما تا به بازار آمده است
آنتولوس ورزش‌های بدنی را تجویز می کرد و بر روی فصد، بادکش، و زالو انداختن، و مواد خون‌بند مطالعه نمود و دستورهای جراحی استادانه‌ای ازقبیل شکافتن نای، عمل آب مروارید و عمل‌های پلاستیک عرضه داشت. او همچنین بر روی درمان‌شناسی آنِوریسمهای واقعی و سانحه‌ای نیز کار کرد.
باغ بوقلمون لباس و شاخ بوقلمون نمای آب مروارید گون و ابر مروارید بار
عمار موصلی، اولین بار در قرن نهم میلادی از سرنگ شیشه ای برای بیرون کشیدن آب مروارید از چشم بیماران استفاده کرد.
اسپیرولینا کم‌چربی و بدون کالری است، اسیدهای آمینه آن سهم مهمی در مبارزه با بیماری‌هایی مانند دیابت و کم خونی و جلوگیری از اثرات ناتوان‌کننده آلودگی هوا بر بدن دارد. از آنجا که این ماده حاوی عناصر آنتی‌اکسیدانی است، تصور می‌شود سلول‌های رادیکال آن برای مبارزه با پیری و همچنین مشکلات سلامتی مانند سرطان، آرتروز و آب مروارید است. علاوه بر این، اسید گاما-لینولنیک موجود در اسپیرولینا رسوبات چربی را حل می‌کند، به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش کلسترول بد کمک می‌کند.
مرا چو نرگس جدّ تو در خیال آید ز چشم من بچکد همچو آب مروارید
تنبلی چشم معمولاً در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف می‌شود. در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند؛ ولی زمانی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند.
آب مروارید روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.
مباش طالب مال و جمال کس کاینجا ز خون کنند عروس وز آب مروارید
- کاتاراکت (آب مروارید) و گلوکوم (آب سیاه) در چشم ها: این دو عارضه در صورت مصرف مداوم کورتون ها برای مدت بیش از یک سال بروز میدهد.
ز سوز سینه که در آفتاب می‌گیرد ز آب دیده او دیده آب مروارید
باغ بوقلمون لباس و راغ بوقلمون نمای آب مروارید رنگ و ابر مروارید بار
برای پیشگیری از ابتلا به آب مروارید چه می توان کرد؟ مجله سلامت لنداسپا
پدیدارشدن هاله‌ها یا حلقه‌های باریک نور در اطراف منابع نور (معمولاً در شب) یکی از نشانه‌های مشکلات بینایی مرتبط با آب مروارید است. به گزارش عصر ایران، تیرگی عدسی چشم اغلب به پراش نور عبوری از چشم منجر می‌شود. نتیجه این شرایط پدیداری هاله‌ها در اطراف منبع نور است که می‌تواند بسیار منحرف‌کننده و زمینه ساز شکل‌گیری خطر باشد.