خراب شدن

معنی کلمه خراب شدن در لغت نامه دهخدا

خراب شدن. [ خ َ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) ویران شدن منهدم شدن :
باز وقتی که ده خراب شود
کیسه چون کاسه رباب شود.سعدی.عدو که گفت بغوغا که درگذشتن او
جهان خراب شود سهو بود پندارش.سعدی. || فرودآمدن و خوابیدن. افتادن. واریز کردن چون دیوار و امثال آن. بزیر آمدن :
دیوار دل بسنگ تعنت خراب شد
رخت سرای عقل بیغما کنون شود.سعدی. || سخت مست شدن :
بیا بیا که زمانی ز می خراب شویم
مگر رسیم به گنجی در این خراب آباد.حافظ. || ضایع شدن. فاسد شدن. عیب پیدا کردن.
- در جایی خراب شدن ؛ در آنجا بار و بندیل گشودن و ماندن.

معنی کلمه خراب شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) مست و لایعقل گشتن .

معنی کلمه خراب شدن در ویکی واژه

fall

جملاتی از کاربرد کلمه خراب شدن

بهترین درجه حرارت برای تهیه آغوز ترش بین ۸۰ - ۶۰ درجه فارنهایت است. ترش شدن به آهستگی انجام می‌گیرد و دردمای بیش از ۸۰ درجه فارنهایت سریعتر انجام می‌گیرد و در نتیجه میکروبهای نامطلوب می‌توانند سریع رشد کرده و باعث خراب شدن محصول شوند. ظروف حاوی آغوز ترش شده نباید درمعرض تابش مستقیم نور قرار دارد.
هلیوم دومین عنصر فراوان بعد از هیدروژن در کیهان و در منظومه شمسی است و حدود ۱۱٫۳ درصد از کل اتم‌های جهان را تشکیل می‌دهد. حدود ۸۸٫۶ درصد از کل اتم‌های جهان هیدروژن هستند؛ بنابراین، حداقل ۹۹٫۹ درصد از کل اتم‌ها شامل اتم‌های هیدروژن یا هلیوم هستند. در مقابل، هلیوم در زمین بسیار نایاب است. این گاز پس از نیتروژن، اکسیژن، آرگون، دی‌اکسید کربن و نئون ششمین گاز فراوان در جو است که تقریباً ۰٫۰۰۰۵۲۴ درصد هوا را تشکیل می‌دهد. تخمین میزان هلیوم در پوسته زمین غیرممکن است. این گاز هنگام خراب شدن اورانیوم و سایر عناصر رادیواکتیو تولید می‌شود. اما اغلب تقریباً بلافاصله به جو فرار می‌کند
خوچوبا نام ایندیکت شهری پایتخت اویغورهای بود، با قلعه و ارک معتبر، مردمان این شهر از سال ۱۴۵ (۷۶۲ میلادی) در عصر بویغو خان و خراب شدن شهر توسط قرقیز در اواسط قرن نهم میلادی به آئین مانی گرویدند.
آشفتگی در بخش اول قرن بیستم و جنگ جهانی اول بسیاری از مکان‌های تاریخی را در معرض خطر قرار داد. آپوستولاکی که نگران خراب شدن و حفظ آنها بود، به عنوان یکی از اولین اعضای آن به انجمن باستان‌شناسی مسیحی پیوست. او همچنین یکی از اعضای هیئت مدیره مؤسس باشگاه لیسیوم زنان یونانی بود که در سال ۱۹۱۱ توسط فمینیست یونانی کالیروی پارن تأسیس شد و در همان سال در مورد کاخ کنوسوس برای اعضای باشگاه سخنرانی کرد.
خوش آن گروه که شوریده شراب شدند شدند در پی آبادی و خراب شدند
میان شهر همه عاشقان خراب شدند مگر نگار من امروز در خرابات است