تصلب

معنی کلمه تصلب در لغت نامه دهخدا

تصلب. [ ت َ ص َل ْ ل ُ ] ( ع مص ) سختی کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || سخت و محکم شدن. ( آنندراج ). سخت شدن. ( از اقرب الموارد ).
- تصلب شرایین ؛ سخت شدن شریانها که نوعی بیماری است.

معنی کلمه تصلب در فرهنگ معین

(تَ صَ لُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) سخت شدن .

معنی کلمه تصلب در فرهنگ عمید

سخت شدن، سفت شدن.
* تصلب شرائین: (پزشکی ) سفت و ستبر شدن دیوارۀ سرخ رگ ها و تنگ شدن راه جریان خون که ممکن است باعث فشارخون شود و بیشتر مربوط به پیری و سالخوردگی است.

معنی کلمه تصلب در فرهنگ فارسی

سخت شدن، سفت شدن
۱ - ( مصدر ) سخت شدن سفت شدن . ۲ - ( اسم ) سختی سفتی : تصلب شرایین .

معنی کلمه تصلب در فرهنگستان زبان و ادب

[ارتاپزشکی] ← سختاک

معنی کلمه تصلب در دانشنامه آزاد فارسی

تَصَلُّب (sclerosis)
سخت شدن غیر طبیعی بافت های بدن، مخصوصاً در دستگاه عصبی یا دیوارۀ سرخ رگ ها. نیز ← اسکلروز_متعدد؛ تصلب_شرایین

معنی کلمه تصلب در ویکی واژه

سخت شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تصلب

با آن‌که تاریخ استفاده از پنبهٔ کوهی و بیماری‌های ناشی از آن تقریباً هم‌زمان و متقارن بوده‌است اما اولین مورد بیماری «آزبستوسیس» که عامل آن الیاف پنبهٔ کوهی است یکصد سال پیش در انگلستان شناسایی شد. بیمار مردی بود که چهارده سال روی ماشین پنبه‌زنی کار کرده بود و در ۳۴ سالگی در بیمارستان درگذشت. در کالبدگشایی، تصلب بافت‌های شُش وی کاملاً آشکار بود، علاوه بر آن الیاف پنبهٔ کوهی درون شش‌ها قابل رویت بودند.
همه کشورهای فوق در زمان سقوط کمونیسم به مشکلات اقتصادی بزرگی دچار بودند. نظام قدیمی و بسیار متمرکز اقتصاد سوسیالیستی به نظامی خشک و متصلب تبدیل شده بود. اگرچه این سیستم، سرمایه و نیروی کار را برای صنعتی‌سازی بسیج کرده بود، اما قادر نبود همپای اقتصاد جدید حرکت کند. نقص مزمن این نظام اقتصادی بروز کمبود بود، زیرا یک سیستم متمرکز توزیع، نمی‌تواند میان عرضه و تقاضا برای میلیون‌ها کالاها و خدمتی که در یک اقتصاد جدید به تولید می‌رسیدند تعادل برقرار کند. این نظام اقتصادی همچنین نمی‌توانست کارایی یا کیفیت تولید را بهبود بخشد، چرا که تمرکز خود را بر تولید ناخالص معطوف ساخته بود و استفاده افراطی از تمامی مواد اولیه را تشویق می‌کرد.
کاهنده فشارخون، کاهنده چربی خون، کاهنده تصلب شرائین، پیشگیری از ترومبوز
آتروما تجمع مواد رسوبی در لایه داخلی (اینتیما) سرخرگ‌های متوسط و بزرگ است. بخش عمده‌ای از آتروماها از ماکروفاژها، چربی‌ها (مانند کلسترول) و کلسیم تشکیل شده‌است. مجرای درون رگ با ضخیم شدن لایه انتیما تنگ می‌شود. پلاکهای آترومی در تصلب شرایین دیده می‌شوند.
موارد مصرف : کاهنده فشارخون، کاهنده چربی خون، کاهنده تصلب شرائین، پیشگیری از ترومبوز
تصلب شرایین که علت اصلی بروز بیماری‌های ایسکمی دهنده رگ‌های قلب و مغز به‌شمار می‌رود، از زمان‌های بسیار قدیم شناخته شده بوده‌است. قدیمی‌ترین ضایعه آترواسکلروز که مشخصات آن از نظر آسیب‌شناسی شرح داده شده در اجساد مومیایی شده مصر باستان با قدمت بیش از سه هزار سال قبل از میلاد پیدا شد. این گرفتاری یک روند التهابی مزمن است که در طی آن فرایندهای ایمنی با عوامل خطرساز متابولیک واکنش نموده و موجب شروع، گسترش و فعال شدن این ضایعه در رگ‌های بزرگ و متوسط می‌گردند. لخته‌ای که به دنبال شکاف خوردن ضایعه آترواسکلروتیک یا به دنبال کنده شدن سلول‌های اندوتلیوم در محل ضایعه در رگ گرفتار پدید می‌آید می‌تواند موجب آنفارکتوس بافتی (میوکارد و مغز) شود.
تصلب شرایین یکی از دلایل عمده مرگ و میر در بزرگسالان در جوامع پیشرفته و نیز کشورهای با میزان بالای استرس است، برای مثال در ایران، بتنهایی سالانه حدود سیصد هزار مرگ قلبی مرتبط دربردارد.
چاقی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که ضد روانپریشی مصرف میکنند خطر ابتلای آنها به تصلب شرائین و دیگر مشکلات قلبی را افزایش میدهد.البته این مشکلات قطعاً به فاکتور های دیگری از قبیل تغذیه یا سبک زندگی فرد نیز بستگی دارد.[۴]
حلمش به کوه اگر فکند سایه چون فلک ایمن کند تصلب جرم از تخلخلش
سنگ اساس تو ز تصلب جبل مثل سقف رواق تو ز ترفع سما نما
خلاصه علل ممکنه ناشنوایی زیاد و گوناگون هستند. سن، ضربه‌های مختلف، عفونتهای مزمن همراه با اختلالات تعادل، در محیط زندگی، که با آزمایش‌های متعدد می‌توان به نتیجه کامل رسید. ناشنوایی یک جانبه نزد کودک را از یادگارهای اُتیت می‌توان تشخیص داد. ناشنوایی دو جانبه فرد مسن را تصلب شرائین می‌توان تصور کرد یا اختلال گردش خون در سطح پیچال (لابیرنت) که کار متخصص است. خیلی از ناشنوایی‌ها را می‌توان مراقبت کرد. جراحی نوین قادر به اعمال مفیدی است و همچنین با پروتزهای خیلی ظریف میتوام بیمار را از ناشنوایی مطلق نجات داد.