ارزشگذاری

ارزشگذاری

معنی کلمه ارزشگذاری در دانشنامه عمومی

ارزش گذاری ( به انگلیسی: Valuation ) در دانش مالی، فرایند تعیین کردن ارزش جاری یک دارایی یا شرکت است.
معمولاً روش های متنوعی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، بعضی ها از این روش ها به صورت ذهنی انجام می شوند و برخی دیگر عینی هستند و از طریق روش های آماری و اقتصادسنجی به نتیجه می رسند.
برای مثال برای تحلیل ارزش گذاری یک شرکت توجه کردن به مدیریت شرکت، سهام سرمایه، دارایی های نامشهود، ترکیب ساختار سرمایه ای شرکت ( بدهی، اوراق قرضه و حقوق صاحبان سهام ) دورنمای درآمد آتی شرکت و ارزش بازار دارایی های شرکت مورد توجه می باشد.
قضاوت در رابطه با مدیریت شرکت بیشتر روش ارزش گذاری ذهنی می باشد، در حالی که محاسبه ارزش ذاتی شرکت بر مبنای درآمد آتی آن، روش ارزش گذاری عینی می باشد.
ارزش گذاری کسب و کارها و دارایی ها می تواند به روش های مختلفی صورت پذیرد، از جمله روش های مبتنی بر درآمد، روش های مبتنی بر هزینه، روش های مبتنی بر بازار و همچنین روش های ترکیبی و پیشرفته.

جملاتی از کاربرد کلمه ارزشگذاری

اگرچه ارزش‌گذاری اختیار معامله حداقل از قرن نوزدهم مورد مطالعه قرار گرفته‌است اما در رویکرد معاصر از سال۱۹۷۳ از طریق مدل بلک-شولز ارزشگذاری می‌شود.
در گروه سوم، سن زن و مرد در شروع رابطه جنسی نزدیک به یکدیگر بود. با این حال دو زیر گروه وجود داشت. در کشورهای غیر لاتین، کاتولیک‌ها (لهستان و لیتوانی ذکر شده‌اند)، سن شروع رابطه جنسی بیشتر بود، که نشان می‌دهد در این جوامع ازدواج و باکره بودن زن و مرد پیش از ازدواج به عنوان ارزش در جامعه شناخته می‌شود. همان الگوی ازدواج دیرهنگام و ارزشگذاری متقابل باکره بودن در سنگاپور و سریلانکا دیده شد. این مطالعه چین و ویتنام را نیز در این گروه قرار داده‌است، اگرچه داده‌ای از این دو کشور در دسترس نیست.