شاهینیان

شاهینیان

معنی کلمه شاهینیان در فرهنگستان زبان و ادب

{Falconidae} [زیست شناسی- علوم جانوری] تیره ای از راستۀ شاهین سانان با جثۀ کوچک تا متوسط و پاهای قوی و منقار انحنا دار که شکارگر و روزفعال است

معنی کلمه شاهینیان در دانشنامه عمومی

شاهینیان ( به لاتین: Falconinae ) زیرخانواده ای از پرندگان شکاری شاهینان است که شامل ۴۴ گونه در سه سرده است. این زیرخانواده شامل Microhierax ( شاهینک ها ) ، Polihierax ( شاهین های کوتوله ) و Falco ( شاهین ها ) است. داده های مولکولی از سال ۲۰۱۵ در گروه بندی این سرده ها پشتیبانی می شوند، به طوری که Polihierax نسبت به Falco پیراتبار است. زیرخانوادهٔ شاهینیان و آرایه خواهر آنها، کاراکارایان Polyborinae، حدود ۳۰٫۲ میلیون سال پیش در عصر الیگوسن از Herpetotherinae جدا شدند. شاهینیان حدود ۲۰ میلیون سال پیش در عصر میوسن از کاراکارایان جدا شدند.

معنی کلمه شاهینیان در ویکی واژه

تیره‌ای از راستۀ شاهین‏سانان با جثۀ کوچک تا متوسط و پاهای قوی و منقار انحنا‌دار که شکارگر و روزفعال است.

جملاتی از کاربرد کلمه شاهینیان

آرتور شاهینیان (به ارمنی: Արթուր Շահինյան؛ زادهٔ ۸ ژانویهٔ ۱۹۸۷) یک کشتی‌گیر فرنگی‌کار اهل ارمنستان است.
شاهینیان در وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که در مسابقه اول رومن ژرنووتسکی از اسرائیل را شکست داد اما در مسابقه بعد به ژان بلنیوک از اوکراین باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در مراحل شانس مجدد ایویداس استانکویچیوس از لیتوانی و حسین نوری از ایران را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رسید. وی در این دیدار اسلام عباس‌اف از آذربایجان را شکست داد و مدال برنز وزن ۸۷ کیلوگرم را بدست آورد.
آرتاشس شاهینیان (ارمنی: Արտաշես Լիպարիտի Շահինյան؛ ۱۹ دسامبر ۱۹۰۶ – ۱۴ مهٔ ۱۹۷۸) ریاضی‌دان اهل ارمنستان بود.