زبان پشتو

معنی کلمه زبان پشتو در لغت نامه دهخدا

زبان پشتو. [ زَ ن ِ پ َ / پ ُ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) لهجه ای در افغانستان و شعبه ای است از زبانهای ایرانی. پشتو یا پختو ( که صورت زبان نیم رسمی افغانستان را دارد ) شامل لهجه های فرعی بسیار از جمله لهجه ونتسی است که از دیگر لهجه ها مجزاست. ( مقدمه برهان قاطع بقلم دکتر معین ص 38 ). رجوع به «پشتو» و «ایران » شود.

معنی کلمه زبان پشتو در فرهنگ فارسی

لهجه ای در افغانستان و شعبه ایست از زبانهای ایرانی

معنی کلمه زبان پشتو در ویکی واژه

از زبان‌های ایرانی شرقی که بیشتر در باختر و جنوب افغانستان و شمال باختری پاکستان رواج دارد. شعبه‌ای از زبان فارسی و مخلوط از واژگان فارسی و عربی و هندی است و با الفبای فارسی نوشته می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه زبان پشتو

در زبان مردم لرستان (لری و لکی) اَربِهیشت، در زبان کردی گولان (به کردی: گوڵان)، در زبان پشتو غویی (به پشتو: غویی)، و در فارسی افغانستان ثَور نامیده می‌شود.
آکادمی پشتو (پشتو: پښتو اکیډمی) یک مؤسسه تنظیم‌کننده زبانی در دانشگاه پیشاور در شهر پیشاور، خیبر پختونخوا، پاکستان که مسئولیت معیارسازی، توسعه و ترویج زبان پشتو را بر عهده دارد. آکادمی پشتون در سال ۱۹۵۵ با پشتیبانی دولت خیبر پختونخوابا مدیریت مولانا عبدالقادر بنیانگذاری شد. این آکادمی یک مؤسسه پژوهشی و انتشاراتی با تمرکز بر توسعه و تحقیقات زبانی پشتو است. آکادمی پشتو همچنین دربارهٔ فرهنگ، ادبیات، تاریخ و هنر پشتون‌ها مطالعه می‌کند.
۹. در سال ۱۳۵۴ ه‍.ش مرکز تحقیقاتی زبان پشتو ایجاد گردید که ارگان نشراتی آن مجله پشتو بود که به زبان‌های یونسکو به چاپ می‌رسید. در ۲ حمل (فروردین) سال ۱۳۴۹ ه‍.ش پس از فرمان شاه آکادمی تأسیس شد.
بر اساس ادعای مؤلف کتاب پته خزانه تاریخ ادبیات پشتو از قرن دوم هجری/هشتم میلادی امیر کرور آغاز شده است. اما به طور کلی پژوهشگران، پشتوشناسان و مورخان اصالت کتاب را رد کرده‌اند و آن جعلی می‌دانند که در دهه چهل میلادی، یعنی کمی قبل از ادعای کشف، جعل شده است. اما آنچه که مورخان و زبان‌شناسان تایید کرده‌اند، این است که نخستین اثر به زبان پشتو در قرن شانزدهم نوشته شده‌ است.