روح سرمایه‌داری

معنی کلمه روح سرمایه‌داری در فرهنگستان زبان و ادب

{spirit of capitalism} [جامعه شناسی] اصطلاحی رایج در ابتدای قرن بیستم مبنی بر اینکه آرا و ارزش ها و رفتارها شالودۀ کارکردهای نظام سرمایه داری را تشکیل می دهد

معنی کلمه روح سرمایه‌داری در ویکی واژه

اصطلاحی رایج در ابتدای قرن بیستم مبنی بر اینکه آرا و ارزش‌ها و رفتارها شالودۀ کارکردهای نظام سرمایه‌داری را تشکیل می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه روح سرمایه‌داری

اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری (به‌طور خلاصه: اخلاق پروتستانی) نوشتهٔ ماکس وبر یکی از مهم‌ترین متن‌های کلاسیک جامعه‌شناسی است. اخلاق کاری پروتستان شاید معروف‌ترین سنخ آرمانی وبر باشد زیرا به بهترین وجه تعهد وی به روشی را نشان می‌دهد که به ادغام تحلیل علّی با مفهوم ذهنی انسان، حساس است. این اثر ابتدا به‌صورت یک مقالهٔ دو قسمتی در آرشیو علوم اجتماعی و سیاست اجتماعی که وبر از سردبیرانش بود منتشر شد و بلافاصله بحث‌های زیادی را در محافل دانشگاهی برانگیخت. انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی این کتاب را مهم‌ترین اثر جامعه‌شناختی سده بیستم میلادی دانسته‌است.
این عبارت ابتدا در سال ۱۹۰۵ میلادی و توسط ماکس وبر در کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری ابداع شد. وبر اظهار داشت که اخلاق و ارزش‌های پروتستانی، همراه با آموزه‌های کالونیستی بر باور و عمل به ریاضت‌طلبی و قضا و قدر تأکید داشت و موجب ظهور و گسترش سرمایه‌داری شد. در مخالفت با وبر، مورخانی مانند فرنان برودل و هیو تروور-روپر اظهار می‌دارند که اخلاق کاری پروتستانی سرمایه‌داری را ایجاد نکرد و سرمایه‌داری در جوامع کاتولیک پیش از اصلاحات توسعه یافت.