دارمستتر

معنی کلمه دارمستتر در لغت نامه دهخدا

دارمستتر. [ م ِ ت ِ ت ِ ] ( اِخ ) ( جیمز ) نویسنده و محقق معروف. وی از پدر و مادری یهودی در یکی از نواحی آلزاس بدنیا آمد. تولد او در سال 1849 م. بود و نام خانوادگی او از موطن اصلی این خانواده یعنی دارمشتات گرفته شده است. جیمز تحصیلات خود را در پاریس بپایان رساند و در سال 1875 م. کتابی در باره اساطیر زند اوستا منتشر کرد. و سپس در سال 1877 م. معلم این رشته گردید و مطالعات خود را ادامه داد. در 1883 م. کتاب دیگری درباره ایران نوشت و ده سال پس از آن ترجمه کاملی از زند اوستا را با تفسیر و توضیح کافی منتشر کرد. این کتاب در سه جلد بین 1892 و 1893 م.انتشار یافته است. در سال 1885 م. جیمز دارمستتر استاد کلژدوفرانس گردید و برای جمعآوری و ترجمه ترانه های محلی و نگارش رساله ای درباره زبان و فرهنگ افغانستان به آن سامان فرستاده شد. و در بازگشت رساله ای دراین باره انتشار داد و همچنان در مطالعه و تحقیق بود تا در 19 اکتبر سال 1894 م. بسن 45 سالگی درگذشت. جیمز دارمستتر با زنی بنام آ. ماری. ف. روبینسن ازدواج کرد و تا پایان زندگی با او میزیست. ( اقتباس از دایرةالمعارف بریتانیا ).

معنی کلمه دارمستتر در فرهنگ فارسی

جمس ایرانشناس فرانسوی ( و. ۱۸۴۹ - ف. ۱۸۹۴ م . ) مولف تتبعات ایرانی در دو جلد در مباحث لغوی و دستوری زبانهای ایرانی زند اوستا در سه جلد مبانی شعر پارسی مهدی و غیره .

معنی کلمه دارمستتر در ویکی واژه

زبان‌شناس لاتینی که فرضیاتی راجع به اصطلاحات باوری و بویژه باخدی دارد. J. Darmesteter, The Sacred Books of the East, by F. Max Müller, V. IV 2 Oxford, 1995, XLIX

جملاتی از کاربرد کلمه دارمستتر

برجسته‌ترین کار بلوشه فهرست برداری و ترجمهٔ برخی نسخه‌های خطی کتابخانهٔ ملی پاریس بود. بلوشه در کاربر روی ایران باستان با جیمز دارمستتر همکاری می‌نمود. به همین سان با محمد قزوینی هم همکاری و نامه‌نگاری داشت. او رساله‌های بسیاری را دربارهٔ ایران نوشت. همچنین او نوشته‌هایی دربارهٔ تاریخ چین، آسیای میانه، متن‌های عربی، ترکیه و نیز دربارهٔ آیین‌ها دارد. همچنین پاره‌ای از نوشته‌های او دربارهٔ نگارگری در خاورزمین است.
ادبیات معاصر افغانستان به‌طور عمیق در میراث غنی ادبیات شفاهی و ادبیات نوشتاری سنتی ریشه دارد. مردمان بومی افغانستان که در داخل افغانستان یا خارج از کشور زندگی می‌کنند، معمولاً زبان‌های پشتو و دری را به‌کار می‌برند. این دو زبان توسط ۳۲ میلیون نفر در افغانستان به‌کار برده می‌شود. در نتیجه این دو زبان رسمی بخش عمده‌ای از ادبیات افغانستان را پوشش می‌دهند. ادبیات افغانستان به لحاظ تاریخی توسط شاعران و نویسنده‌گان ثبت شده‌است. نویسندهٔ فرانسوی به‌نام جیمز دارمستتر در ۱۸۸۶ میلادی پیرامون زمینه تاریخی ادبیات افغانستان و نقش شاعران نوشت.
در اواخر قرن ۱۹، ایران‌شناس فرانسوی جیمز دارمستتر عنوان کرد که گاتاها را باید در قرن اول قبل از مسیح نوشته باشند، زیرا میان آموزه‌های گاتاها و اندیشه‌های نوافلاطونی شباهت زیادی وجود دارد. برای دارمستتر، زرتشت تنها یک شخصیت افسانه‌ای بود که زندگی‌اش را در کتاب‌های پهلوی توصیف کرده‌اند و نامش را به عنوان نویسنده بر روی مطالبی که به لحاظ زمانی نمی‌تواند به او مربوط باشد، قرار داده‌اند. او انکار نمی‌کرد که شاید چنین شخصی واقعاً وجود تاریخی داشته باشد، اما هیچ ارتباطی میان او و گاتاها قائل نبود.