ترک کردن

ترک کردن

معنی کلمه ترک کردن در لغت نامه دهخدا

ترک کردن. [ ت َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) بهشتن. رها کردن. هشتن. واگذاشتن. یله کردن. بگذاشتن.بینداختن و گذشتن از چیزی. صرف نظر کردن از هر چه موجود است. ( از یادداشت های دهخدا ). هجران :
هر چیز که هست ترک می باید کرد
وز ترک اساس برگ می باید کرد.خواجه عبداﷲ انصاری.صورتگر زیبای چین ، گوصورت و رویش ببین
یا صورتی برکش چنین ، یا ترک کن صورتگری سعدی جمله مرغان ترک کرده جیک جیک
با سلیمان گشته افصح من اخیک.مولوی.یک دو روزِ چه که دنیا ساعتی است.
هر که ترکش کرد اندر راحتی است.مولوی یار جسمانی بود رویش چو مرگ
صحبتش شوم است باید کرد ترک.مولوی - ترک ِ آزار کردن ؛ نرنجاندن. آزار نرساندن. کسی را آزرده نکردن :
بگفت ای فلان ترک ِ آزار کن
یک امشب به نزد من افطار کن.سعدی ( بوستان ).- ترک پارسائی کردن ؛ از زهد کناره گرفتن. بی پروائی کردن در ناشایستها.
- ترک ِ تصابی کردن ؛ دست بداشتن از لهو و لعب :
چندان که ملامت دیدی وغرامت کشیدی
ترک تصابی نکردی. ( گلستان ).
- ترک ِ خطّ نفس کردن ؛ ترک ِ کامروائی. ترک هوی و هوس. دست برداشتن از لذّت نفسانی :
در نگارستان صورت ترک خط نفس کن
تا شوی در عالم تحقیق برخوردار دل.سعدی ( خواتیم )- ترک ِ خدمت کردن ؛ دست کشیدن از خدمت. رها کردن وظیفه :
وگر ترک خدمت کند لشکری
شود شاه لشکرکش از وی بری.( بوستان ).- ترک ِ دنیا کردن ؛ دست از دنیا کشیدن. رهبانیت :
ترک دنیا هر که کرد از زهد خویش
پیش آمد پیش او دنیا و بیش.مولوی.- ترک ِ رضا کردن ؛ ایثار. از خودگذشتگی. ترک ِ علایق و هوی کردن. ترک کام کردن. ترک حظنفس کردن :
یار آن بود که صبر کند بر جفای یار
ترک ِ رضای خویش کند در رضای یار.سعدی - ترک ِ سفر کردن ؛ از رفتن به سفر چشم پوشیدن. خودداری ورزیدن از سفر :
پس از آن ترک ِسفر کنم و به دکانی بنشینم. ( گلستان ).
- ترک صحبت کردن ؛ ترک یاری و مصاحبت کردن. ترک دوستی و معاشرت نمودن :
ما همانیم که بودیم و محبت باقی
ترک صحبت نکند دل که به مهر آکندند.سعدی ( خواتیم )

معنی کلمه ترک کردن در فرهنگ معین

(تَ. کَ دَ ) [ ع - فا. ] (مص م . ) واگذاشتن ، رها کردن .

معنی کلمه ترک کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر )وا گذاشتنرها کردن ول کردن دست کشیدن .

معنی کلمه ترک کردن در دانشنامه عمومی

ترک کردن (کمی گریه کن). ترک کردن ( کمی گریه کن ) ( به انگلیسی: Letting Go ( Cry Just a Little ) ) تک آهنگی است از خوانندهٔ پاپ اهل هایتی، کوت که به همراه رپر کوبایی - آمریکایی، آقای جهانی ( پیتبول ) خواننده شده است. این آهنگ از آلبوم میکس شده به نام آلترادنس ۱۴ ( رقص فوق العاده ) از شرکت آلترا رکوردز است. این آهنگ توسط کوت و پیتبول نوشته شده است و توسط The Crew تهیه کنندگی شده است. این آهنگ نمونه ای از آهنگ گریه ( فقط کمی ) از گروه میکس آمریکایی، بینگو پلیرز است.
موزیک ویدئو ی این آهنگ توسط دیوید روسو کارگردانی شده است. موزیک ویدیئو این آهنگ در شهر لس آنجلس در یک خانهٔ خالی ضبط شده است. کل داستان موزیک ویدئو، دربارهٔ یک اختلاف خانوادگی و مشکلات یک زن و مرد است. کوت و سوزانا جانسون، نقش زن و مرد موزیک ویدئو را بازی می کنند. پیتبول در یک تلویزیون در حال اجرای کنسرت می باشد و سوزانا جانسون آن را تماشا می کند. در آخرین گفته های پیتبول، سوزانا به تلویزیون لگد می زند. در آخر موزیک ویدئو، کوت و سوزانا با هم آشتی می کنند. این موزیک ویدئو در یوتیوب دارای ۱۹۵٬۸۲۴ بازدید دارد و دارای ۵۲ پسنده است. .

معنی کلمه ترک کردن در ویکی واژه

lasciare
واگذاشتن، رها کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترک کردن

پس از درگیری لفظی بین ذوالنور و وکیلی، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم، مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان، نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد و احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در مجلس در اعتراض به اقدام اخیر هیئت رئیسه برای عدم اعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهور در پشت صندلی‌های هیئت رئیسه به نشانه تحصن، بسط نشستند که پس از مدتی با حضور مسعود پزشکیان نمایندگان تحصن کننده جایگاه هیئت رئیسه را ترک کردند.
اما ملامت بر سه وجه است: یکی راست رفتن، و دیگر قصد کردن و سدیگر ترک کردن.
پس از آن استر باردار شد و فرزند اول او به دنیا آمد، نام او را «فریا» نهادند و کمی بعد نیز پسر آن‌ها «فین» چشم به جهان گشود. در همان زمان دنیای قدیم را ترک کردند و به سوی دنیای جدید حرکت کردند و استر پس از سومین بارداری نام پسر خود را «الایژا» نهاد. مایکل شوهری خوب و پدری بود که فرزندانش خصوصاً که فریا را دوست می‌داشت و ستایش می‌کرد.
ز اولین ضربت قوی خوردند در دوم فتنه کمترک کردند
تا سال ۲۰۱۹، ۹۷ درصد از کودکان واجد شرایط در ثبت نام مدارس ابتدایی کرده‌اند. این تعداد با بحران پناهجویان سوری به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌است و بسیاری از کودکان سوریه‌ای در طول این بحران مدرسه را ترک کردند.
به بازماندگان دیگر کشتی لیفده نیز اجازه داده شد تا آزادانه به تجارت خارجی بپردازند. در سال ۱۶۰۵ بسیاری از بازماندگان کشتی لیفده ژاپن را با کمک از دایمیوی هیرادو ترک کردند. همراهان آدامز ملخیور فان سانتفورت و یان یوستن فان لودنشتاین در ژاپن باقی ماندند و درگیر تجارت بین ژاپن و جنوب شرقی آسیا شدند و ثروت بسیاری از این راه به دست آوردند.
اگر سر میرود ما را حقیقت نخواهم ترک کردن دید دیدت
به دلایل سیاسی والدینش که اکنون فاقد فرزند بودند، درسدن را به همراه عمه‌اش ترک کردند و به برلین رفتند، جایی که پدرش به خدمات دولتی پروس پیوست.
راحت تن ترک کردن کار مرد زاهدست عاشق آن باشد که از راحات جانی بگذرد
ترک کردن تکیه بر این چوب سست دفع رنجوری ز خود کردن نخست
بیش از ۴۰ ناحیهٔ ارمنی‌نشین، در شمال قره‌باغ، شامل خان‌لر (گوی‌گول)، کارهاد (شهرستان داش کسن)، شمخور، شهرستان گدابیگ، و ۴۰٬۰۰۰ نفر سکنهٔ ارمنی شهر کیروف‌آباد (گنجه) به اجبار خانه و کاشانه‌شان را ترک کردند.
اقوام دیگری نیز در دوره‌های مختلف در این شهر ساکن بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به کلیمیان اشاره کرد. جمعیت کلیمیان اهواز در قرون وسطی به سرعت رو به رشد بود به‌طوری‌که این شهر در دوران اشغال جنوب ایران به دست انگلستان یکی از مراکز صهیونیزم به‌شمار می‌آمد و از شهرهای دیگر یهودیان به این شهر مهاجرت می‌کردند. پس از ۱۹۴۸ میلادی بسیاری از کلیمیان مهاجرت کرده به اهواز به اسرائیل و تهران مهاجرت کردند سایر آنان نیز پس از انقلاب ۱۳۵۷ اهواز را ترک کردند به‌طوری‌که در اوایل سده ۲۱ کمتر از ۵ خانواده کلیمی در اهواز زندگی می‌کردند. یهودیان بیشتر در حرفه داروسازی فعالیت داشتند.
در نوامبر ۲۰۰۶، ائتلاف اقلیمی جوانان استرالیا شامل جوانان و کودکان مدرسه برای سازماندهی جهت اقدامات تغییرات آب و هوایی تشکیل گردید. در سال ۲۰۱۰ در انگلستان نیز دانش آموزان به دلیل تغییرات آب و هوایی، مدرسه را ترک کردند که در ارتباط یک کمپین مربوط به تغییرات آب و هوایی قرار داشت.
لازمت باشد اگر عاشق شوی ترک کردن عقل و مجنون آمدن
ترک کردند آن جماعت چند روز چونکه بیرون رفت شاه دلفروز
در سده نوزدهم میلادی در بالکان همزمان با افول قدرت عثمانی، ملی‌گرایی اوج گرفت که بنیانگذاری یونان، صربستان، بلغارستان و رومانی مستقل در پی آن بود. در همان زمان امپراتوری روسیه مناطقی از قفقاز و دریای سیاه را به تصرف خود درآورده بود. این رخدادها باعث آواره شدن مسلمانان بسیاری از این مناطق شد. آزار مسلمانان در طول جنگ جهانی اول نیز با هجوم نیروهای روس در شرق و در زمان جنگ استقلال ترکیه در غرب، شرق و جنوب آناتولی توسط یونانی‌ها و ارمنی‌ها ادامه یافت. در پی جنگ یونان و ترکیه با رخداد یک جابه‌جایی جمعیت میان این دو کشور، بیشتر مسلمانان یونانی این کشور را ترک کردند. در این دوران مهاجران مسلمان از اقصی نقاط کشور در ترکیه ساکن شدند.
همچنین اقلیتی از مردمان آشوری و ارمنی در این شهر زندگی می‌کنند. در سال ۱۹۰۰ میلادی حدود نیمی از جمعیت شهر ارومیه مسیحی اعم از آشوریان و ارامنه بودند اما بسیاری از آن‌ها در میان درگیری‌های روسیه و عثمانی در سال ۱۹۱۸ شهر را ترک کردند.
و در اخبار داود علیه السلام وارد است که «من دلهای مشتاقین را از نور خود آفریدم و به داود وحی شد که ای داود تا چند بهشت را یاد می کنی و شوق به من را مسئلت نمی نمایی؟ داود عرض کرد که پروردگارا مشتاقان به تو چه کسان اند؟ فرمود: کسانی هستند که ایشان را از هر کدورت و غباری صاف نموده ام و روزنه ها در دل ایشان گشوده ام، که از آنها به من نظر می کنند و من دلهای ایشان را به دست خود برمی دارم و در آسمان می گذارم و ملائکه را می طلبم چون جمع شدند سجده مرا می کنند من می گویم شما را جمع نکردم که سجده مرا کنید خواستم که دلهای مشتاقان خود را به شما نمایم و به آنها بر شما مباهات کنم و دلهای ایشان در آسمان من از برای ملائکه من می درخشد چنانچه خورشید از برای اهل زمین می درخشد ای داود: من دل مشتاقان خود را از رضوان خود خلق کرده ام و به نور جمال پروریده ام و آنها را از برای حدیث خود فراگرفته ام و بدنهای ایشان را در زمین، محل نظر خود قرار داده ام و راهی از دلهای ایشان به خود بریده ام که نگاه به من می کنند و هر روز، شوق ایشان زیاد می شود ای داود کسانی که رو از من گردانیده اند اگر بدانند چگونه است انتظار من از برای آنها و مهربانی من به ایشان و شوق من به ترک کردن ایشان معاصی را هر آینه از شوق خواهند مرد و بند بند ایشان از دوستی من از هم جدای خواهد شد» و در بعضی از اخبار قدسیه رسیده است که «مرا بندگانی هست که ایشان مرا دوست دارند و من ایشان را دوست دارم و ایشان مشتاق من اند، من مشتاق ایشان ایشان مرا یاد می کنند و من ایشان را و اول عطای من به ایشان آن است که نور خود را به دل ایشان می افکنم، پس ایشان از من خبر می دهند همچنان که من از ایشان خبر می دهم و اگر آسمان ها و زمینها را در ترازوی ایشان نهم در حق ایشان کم می شمارم و رو به ایشان می آورم و کسی که من رو به او آورم احدی نمی داند که چه می خواهم به او عطا کنم» حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید که «مشتاق، طعام نمی خواهد و از شرابی لذت نمی یابد و او را خواب راحت نمی برد و به خویش و پیوندی، أنس نمی گیرد و در خانه ای مأوی نمی کند و در آبادانی ساکن نمی شود و جامه های نرم نمی پوشد و شب و روز، خدا را عبادت می کند و به زبان شوق به او راز می گوید و در دل خود را به او عرض می کند همچنان که موسی بن عمران در وقتی که به میعاد پروردگار می رفت از شوق، چهل شبانه روز چیزی نخورد و نیاشامید و نخوابید و خواهش به هیچ یک از اینها نداشت.
ترک کردن: قطع امل را گویند از چیزی.
بزرگان ما راست می‌گویند «خُلقی را که ثمره این باشد ترک کردن اولی است.»