بی سیم
معنی کلمه بی سیم در فرهنگ معین
معنی کلمه بی سیم در فرهنگ عمید
۲. (صفت ) ویژگی چنین دستگاهی: تلفن بی سیم، تلگراف بی سیم.
معنی کلمه بی سیم در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بی سیم در دانشنامه عمومی
واژه بی سیم پس از اختراع تلگراف بی سیم و در مقابل «مخابرات باسیم» ( Transmission en fil ) ابداع شد. بی سیم ها انواع گوناگون دارند و در کاربردهای مختلف رسانه ای، صنعتی، نظامی، تفریحی، و در باندهای فرکانسی و توان های ارسال و دریافت متفاوت در کاربردهایی مانند تلفن سلولی، سامانه موقعیت یاب جهانی، دستگاه های کنترل از راه دور، صفحه کلید بی سیم و تلویزیون ماهواره ای مورد استفاده قرار دارند.
قدیمی ترین ارتباط بی سیم به دوران ماقبل دنیای مدرن بازمی گردد که از دود، آتش، پرچم، و غیره برای انتقال پیام در فواصل دور استفاده می شد. نظریه ریاضی امواج الکترومغناطیسی توسط ماکسول در سال ۱۸۷۳ میلادی پیشنهاد شد. هاینریش هرتز در سال ۱۸۸۷ میلادی وجود این امواج را نشان داد. مخابرات بی سیم رادیویی حدود سال ۱۸۹۷ میلادی توسط گولیلمو مارکونی ابداع شد. مارکونی موفق به ارسال تلگراف بی سیم برای حرف S در فاصله حدود سه کیلومتری شد. تلگراف بی سیم برای اولین بار توسط ارتش انگلستان در آفریقای جنوبی در سال ۱۹۰۰ در جنگ بوئر دوم مورد استفاده قرار گرفت. در این جنگ نیروی دریایی انگلیس از دستگاه مارکونی برای مکالمه میان کشتی هایش در خلیج دلاگوا استفاده کرد. تا سال ۱۹۰۱ میلادی پوشش رادیویی در سرتاسر اقیانوس آتلانتیک فراهم شده بود. از آنجایی که دریانوردان اولین مشتریان تلگراف بی سیم بودند، ارتباط بی سیم تا سال ۱۹۱۲ میلادی که کشتی تایتانیک از آن برای ارسال پیام کمک استفاده کرد مرسوم شده بودند. در سال ۱۹۰۶ میلادی رادیو با مدولاسیون دامنه توسط رجینالد ابری فسندن برای ارسال موسیقی ابداع شد. در سال ۱۹۱۸ میلادی ادوین هاوارد آرمسترانگ گیرنده سوپرهترودین را اختراع کرد که با استفاده از آن اولین مخابره رادیویی در سال ۱۹۲۰ میلادی در شهر پیتسبورگ انجام پذیرفت. در سال ۱۹۲۱ میلادی برای اولین بار دستگاه همراه بی سیم زمینی توسط پلیس دیترویت مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۲۹ ولادیمیر زورکین اولین آزمایش ارسال تلویزیونی را انجام داد. در سال ۱۹۳۳ میلادی ادوین هاوارد آرمسترانگ مدولاسیون فرکانس را کشف کرد. اولین سیستم تلفن همراه برای عامه مردم در سال ۱۹۴۶ میلادی در پنج شهر آمریکا راه اندازی شد. این سامانه نیمه دو طرفه بود و از ۱۲۰ کیلوهرتز طول موج اف ام استفاده می کرد. در سال ۱۹۵۸ ارسال ماهواره SCORE شروع عصر مخابرات ماهواره ای را رقم زد. در حدود اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی، پهنای باند اف ام به ۳۰ کیلوهرتز کاهش داده شده بود. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ رادیو ترانک اتوماتیک پیشنهاد شد که به وسیلهٔ آن سامانه کاملا دوطرفه پیشنهاد شد. در دهه ۱۹۷۰ میلادی مفهوم مخابرات سلولی همراه در آزمایشگاه های بل پیشنهاد شد. در دهه ۱۹۸۰ سامانه های نسل اول، دهه ۱۹۹۰ سامانه های نسل دوم استفاده شدند. در طی قرن بیستم میلادی گونه های مختلفی از سامانه های بی سیم به وجود آمده و بعدها رو به زوال گذاشتند. به عنوان مثال در حالی که ارسال سیگنال تلویزیونی در ابتدا توسط فرستنده های بی سیم رادیویی انجام می شد، این فرستنده ها به تدریج جای خود را به خطوط کابلی می دهند. مدارهای ریزموج انتقال نقطه به نقطه ای که پشتوانه شبکه مخابراتی بوده اند در حال جایگزینی با فیبرهای نوری هستند. از طرف دیگر بخشی از سیستم های تلفن که قبلاً تماماً شبکه ای سیمی بوده جای خود را به تلفن های همراه داده است. این تغییرات معمولاً تحت تأثیر ظهور تکنولوژی های جدید صورت می پذیرد.
معنی کلمه بی سیم در دانشنامه آزاد فارسی
نام اولیۀ گیرندۀ رادیو. در آزمایش های اولیه، برای ارسال امواج رادیویی، سیگنال ها را چنان که در تلگراف مرسوم است، با الفبای مورس ارسال می کردند. در رادیو، برخلاف تلگراف، از سیم برای ارسال سیگنال استفاده نمی شود و به همین سبب، آن را تلگراف بی سیم می نامیدند.
معنی کلمه بی سیم در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه بی سیم
نکشیدیم شبی سیمبری در بر خویش دست ماهمچو سبو ماند به زیر سر خویش
جز غم عاشقی ز بی سیمی صد هزاران غم دگر دارم
بی سیم سائل تونرفت ایچ قافله بی زر زایر تو نرفت ایچ کاروان
شیخ گفت ما مجلس بی علم کنیم ودعوت بی سیم.
حال شب اهلی چه شناسی تو که هر صبح چون گل ز برت غنچه لبی سیم تنی خاست
دوستانش را ز فیض دست رادش تا ابد داغ بی سیمی نخواهد بود و درد بی زری
گرت بی سیمیَست و بی زری هم ترا نمرودیسَت و آزری هم
گوئیم بتوفیق خدایتعالی که خبر است از رسول علیه السلام که روزی بیرون آمد سوی یاران خویش و اندر دست راست پاره زرینه داشت و اندر دست (چپ) پاره حریر گفتهذان محرمان علی ذکورامتی و حلال لا نسیها گفت این هر دو زر و ابریشم حرام است بر مردان امت من و حلال است بر مادگان امت من و بدین قول ظاهر او علیه السلام گفت که (اگر) مرد با پیرایه زرین چون انگشترین و کارد و کمر و جز آن چنانکه اندرو و هیچ چیز جز زر نباشد نماز کند یا جامه که تار و پود آن ابریشم باشد بی پنبه نماز کند نماز وی روا نباشد از بهر آنکه با حرام نماز روا نباشد و آنچه رسول گوید حرامست حرام باشد چنانکه خدایتعالی گفت قوله تعالی :و ما آتیکم الرسول فخدوه و ما نهیکم عنه فا نتهوا و اندر تاویل (اینکه) حرام است زر و ابریشم گوئیم آرایش جسم مردم بجامه است و پیرایه و ابریشم شریفتر از همه بافتنیهاست کزو جامعه ها کنند و زر شریفتر از گوهر های گداختنی است کزو پیرایه کنند و هر دو دلیلانند بز مرتبت ناطق که او شریفتر از همه خلق است و ابریشم از نبات بمیانجی حیوان پدید آمده است و نماز را بر جامه باید کردن کز نبات باشد رسته از خاک و خاک دلیل است بر مومن و نبات دلیل است بر باطن شریعت و علم حقیقت و دعوتیکه او تاویل نماز است بمومن سزاوار است بعلم باطن و نبات دلیل است بر امام که او از خاک بی میانجی پدید آمده است همچنانکه امام از اساس بی میانجی پدید آمده است و ابریشم دلیل است بر حجت که او بمیانجی امام پدید آمده است از اساس و امام بدعوت که او نماز حقیقی است سزاوارتر از حجت است و از آنست که نماز بر نبات بشاید کردن و بر ابریشم نشاید کردن و سیم دلیل است بر اساس و باسیم نماز شایسته است و سیم به بها همره زر است چنانکه تاویل معنی تنزیل است و مردان اندر دعوت حدود دین اند چون ناطق و اساس و امام و حجت و داعی و ماذون وزن اندر دعوت مستجیب است و نماز دلیل است بر پیوستن بخداوند دور و معنی این قول که گفت زر بی سیم و حریر بی پنبه حرامست بر نران امت من آنست که گفت ناطق حدود دین را از راه تاویل باید پیوستن بمن تا مرتبت مرا بشناسند از راه تنزیل و ظاهر شریعت و بدانچه گفت ایندو چیز مر مادگان را از امت من حلال است آن خواست که مر مستجیبانرا رواست که بظاهر پیوسته باشند بمن از بهر آنکه چون حجت و داعی که ایشان خداوندان دعوت باشند و تاویل بدانند و کار ببندند ایشانرا مرتبت مردی باشد و ناطق و اساس را بحقیقت بشناسند و اگر مستجیب ظاهری را نپذیرد و از راه ظاهر بدعوت پیوسته نشود و باطن را خود نیافته باشد نه مرد باشد اندر دین و نه زن باشد و تاویل آنکه زن را نشاید که بمسجد اندر آید آنست که مسجد مثل است بر داعی یعنی بر مستجیب نشاید که بی ظاهر شریعت بداعی پیوندد و از آن گفتند که زنان را نیکوتر باشد که با پیرایه و ابریشم نماز کنند و ابریشم مثل است بر ظاهر کز باطن پیدا آمده است از بهر آنکه نبات دلیل است بر باطن و کرم چون چیزی از نبات خورد آنگه از باطن خویش مر خویش را چیزی ظاهر می سازد چنانکه پیله از دهن بیرون آرد و کرم دلیل است بر ضد دعوت که او از باطن همی ظاهر پدید آرد و لطیف را همی کثیف گرداند پس بدین سبب نماز روانیست با ابریشم محض مگر که باو پنبه باشد آنگه روا باشد همچنانکه پرستش خدای باید که بظاهر و باطن بیکجای باشد این است آن چیز که یاد کرده شد و السلام.
آن که تا دست کرم گسترش آمد به کرم تنگ دستی نکشیدیم ز بی سیم و زری
کارم از بی سیمی ار چون زر نباشد گو مباش بینوائی را نوائی گر نباشد گو مباش
برای اتصال به اینترنت، منافع میتوانند از استحکام فیبر چشمی یا اتصال بی سیم استفاده کنند. این سیستم انواع پیچیدهای دارد. نوع ابتدایی آن خطوط نیرویی بودهاند که ذاتاً یک محیط نویزی هستند. هر بار یک وسیله روشن یا خاموش میشود یک ضربه ناگهانی یا صدایی در خط ایجاد میکند.
محامدپور ، کمال. «اصول مخابرات بی سیم و سیار». انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۸۷۰۳-۵۶-۶. دریافتشده در ۱۲ می ۲۰۲۱.
آستارا به هیچ وجه چهره یک شهر مرزی را که با افکار مردم تداعی میشود را ندارد، و یکی از بی تنشترین و آرامترین مرزهای زمینی کشور در طول دهههای گذشته بهشمار رفتهاست. این امر زمانی نمود مییابد که خانههای مردم آستارا در ۱۰ متری مرزها ساخته میشود و کشاورزان در روستاهای مرزی نظیر کشفی در یکوجبی سیم خاردارها به کاشت برنج مشغول میشوند.