بعهده

معنی کلمه بعهده در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی نَّصِیرٍ: همیشه یاری دهنده - بسیار یاری دهنده (در عبارت "خالدین فیها ابدا لا یجدون ولیا و لا نصیرا "فرق بین ولی و نصیر این است که : ولی هر کس عبارت است از کسی که تمامی کارهای او را انجام دهد ، و آن کس خودش به کلی کنار باشد . ولی کلمه نصیر به معنای آن کسی است ...
ریشه کلمه:
ب (۲۶۴۹ بار)عهد (۴۶ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بعهده

در تفسیر نیشابوری پیرامن آیه ی: «ان تقول نفس یا حسرتا علی ما فرطت فی جنب اله »، گوید: «ابوالفتح بن برهانی که در فقه چیره دست بود و بر مردمان پیشوائی داشت و مالی بسیار بدست آورده بود، و نیز زمانی که به بغداد آمده بود، تدریس در نظامیه بعهده اش نهاده شده بود، بهمدان از دست رفت.
استاد خرناس نخستین بار از سال ۱۳۶۸ در برنامه رادیویی عصرانه که به صورت زنده اجرا می‌شد معرفی و شخصیت پردازی گردید. داریوش کاردان که از سال ۱۳۶۸ بمدت ۵ سال مجری برنامه عصرانه در رادیو بود، ایفای نقش شخصیت استاد خرناس در آن برنامه بعهده داشت.
شفیعی برای اینکه اسلام را از شاگردی دکان فتوکپی و مخصوصاً از زیر دست صاحب کار درویش خاکسار خوش ظاهر سر به زیر موزمار برهاند، رفت توی جلد اسلام که بیا خودت یک دکان فتوکپی باز کن. سرمایه اولیه را هم شفیعی بعهده گرفت.
برسر مالکیت آن مناقشه‌ای بین دو شهرستان دماوند و آمل برپاست و هم‌اکنون مدیریت و ادارهٔ این امامزاده بعهدهٔ اوقاف شهرستان دماوند می‌باشد. این امامزاده در نزدیکی کتل امامزاده هاشم از توابع دهستان بالا لاریجان قرار دارد که سبب بروز مناقشه مالکیت در بین دو شهرستان است.
بعهدهای گذشته امین من آن بود که شعر خوانم بر آنکه سیم بستانم
به همراهی قبیلهٔ بنی خالد که ریاست آن را بعهده داشتند نقش چشمگیری در تاریخ عربستان ایفا کردند.
پدر روحانی ماجرا را به پلیس می‌گوید و ویجی (آمیتاب باچان) که افسر پلیس است پرونده را بعهده می‌گیرد. دیوید با لباس مبدل نزد پلیس می‌رود تا دربارهٔ سه قربانی با بازرس روپ کمار صحبت کند و در دفترش او را به قتل می‌رساند. ویجی رابطه عاشقانه با دختر رئیس پلیس یعنی وینیتا (سری دیوی) دارد. ویجی با استفاده از دستگاه شنود اتاق متوجه می‌شود که نام قاتل دیوید است و با بررسی پرونده اش قربانی‌های آینده را هم پیدا می‌کند. دیوید وینیتا را گروگان می‌گیرد تا به دکتر ورما برسد ولی بعد از اینکه عکس ویجی را در گردنبند او می‌بیند متوجه می‌شود که او عروس آینده اش است و رهایش می‌کند. همچنین دکتر ورما را که در هتلی تحت محافظت پلیس است به قتل می‌رساند و ویجی را از سقوط نجات می‌دهد.
پدر وی اوگسن میرزویان نیز وزنه‌برداری بود که در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۸ سئول موفق به کسب مدال طلا شد و سپس مربیگری تیم ملی وزنه‌بردار ارمنستان را بعهده داشت و هم‌اکنون رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ارمنستان است.
«به خواهش قلبی پادشاه ورامشاپوه، این مأموریت خطیر یعنی اختراع حروف ارمنی را مسروپ ماشتوتس بعهده می‌گیرد و پس از زحمات طاقت فرسا و تلاش فراوان موفق به انجام این امر تاریخی می‌گردد.»
وَ أَقامَ الصَّلاةَ ای المفروضة و آتَی الزَّکاةَ الواجبة وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا معطوف است بر اوّل آیت ای و لکن البرّ... المؤمنون و الموفون بعهدهم و این عهد هم با مخلوق است و هم با خالق، و بوفاء هر دو فرموده‌اند.
و هو الذی اخذ علیهم یوم المیثاق و امره ایاهم بعهده.
قوله: وَ اغْفِرْ لِأَبِی إِنَّهُ کانَ مِنَ الضَّالِّینَ. قال الحسین بن الفضل: یعنی علی شریطة الاسلام، و کذلک قال فی قوم لوط: هؤُلاءِ بَناتِی هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ، علی شریطة الاسلام یؤیّده قوله. و ما کان استغفار ابراهیم لابیه الا عن موعدة وعدها ایّاه، و قیل انّما دعی له وفاء بعهده و وعده الّذی وعده ایّاه من قوله: سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی.
بعد از شکست ایران در نبرد سالامیس، مردونیه به خشایارشا پیشنهاد داد که بهتر می‌داند که شخص پادشاه در یونان بماند و رهبری جنگ را بعهده بگیرد ولی اگر ارادهٔ شاه مبنی بربازگشت باشد، پیشنهاد دیگر او این بود که سیصد هزار تن از سپاهیان را در یونانی باقی گذاشته و رهبری این لشکر را به مردونیه واگذارد. خشایارشا دراین باره نیز با آرتمیس مشورت کرده و آرتمیس رأی به بازگشت شاه به ایران و سپردن امور جنگ را به مردونیه داد.
وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ قضاه و الفراغ منه کما قضی من مضی علی الوفاء بعهده کطلحة بن عبید اللَّه ثبت مع رسول اللَّه (ص) حتی اصیبت یده، فقال رسول اللَّه (ص): «اوجب طلحة الجنة».
پنداشتند کار شود زین به بیچارگان بعهده پنداران
احمد الابراهیمی در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ مسئولیت چندین وزارتخانه الجزایر را بعهده داشت و در انتخابات سال ۱۹۹۹ نیز کاندیدای ریاست جمهوری بود.
در زمانهای گذشته که تولید اسلحه محدود بود و تأمین آن نیز به سختی صورت می‌گرفت، به‌طور معمول پادشاهان فرد مطمئنی را جهت کنترل اسلحه‌خانه می‌گمارند و معمولاً این فرد نیز محافظ اول پادشاه می‌شد که در همه جا با تیم خود مراقبت از پادشاه را بعهده داشت.
بخت‌نصر طلب روزی را گرد لشکر و حشم وی می‌گشت، طلیعه‌ای از جهت صیحون به شام می‌شد با ایشان برفت، چون باز آمد از آنچ دیده بود و شنیده لختی با صیحون بگفت، صیحون او را بخود نزدیک کرد، کار وی بجایی رسید که در میان قوم محترم و مقرّب گشت، سرور و سالار لشکر شد، صیحون بمرد و بجای صیحون بر تخت ملک نشست، وهب منبه گفت: چون ملک بر وی مستقیم شد از دیار شام و بیت المقدس باز گشته و مسجد اقصی خراب کرده و تورات سوخته و چهل هزار مرد از علماء و احبار بنی اسرائیل کشته و هفتاد هزار از اولاد انبیاء ببردگی گرفته، و دانیال حکیم و قومی از اصحاب وی با خود برده. و این دانیال حکیم، قومی گفته‌اند که پیغامبر بود امّا نه مرسل بود، بعد ازین همه بخت‌نصر خوابی عجیب دید از آن بترسید و از کهنه و سحره تعبیر آن در خواست، ایشان ندانستند و از تعبیر و تفسیر آن خواب عاجز ماندند، و را گفتند: دانیال حکیم تعبیر خواب نیکو داند، او را بخواند چون بیامد در پیش وی سجود نکرد چنانک عادت ایشان بود، بخت‌نصر گفت، ما الذی منعک من السّجود لی؟ قال: انّ لی ربّا عظیما آتانی العلم و الحکمة و امرنی ان لا اسجد لغیره فخشیت ان اسجد لغیره ان ینزع منّی علمه الذی آتانی و یهلکنی، فقال: نعم ما عملت حیث وفیت بعهده و اجللت علمه، ثمّ قال: أ عندک علم بهذه الرّؤیا؟ بخت‌نصر گفت: خواب مرا تعبیر دانی؟ گفت دانم و پیش از آنک بخت‌نصر خواب خود حکایت کرد دانیال حکایت آن خواب کرد گفت: بتی دیدی سر وی از زر سرخ، سینه وی از سیم سپید، شکم وی از مس، هر دو ران وی از آهن، هر دو ساق وی از سفال، آن گه سنگی از آسمان فرو آمد آن را بشکست و خرد کرد و آن سنگ می‌افزود و بزرگ می‌شد تا میان مشرق و مغرب از آن سنگ پر شد، آن گه درختی دیدی اصل آن در زمین و شاخ آن در آسمان، و مردی بر آن درخت تبری بدست گرفته و منادی ندا می‌کند که بزن شاخ این درخت را تا مرغان از بالای آن و ددان از زیر آن بر کنده شوند و اصل و بیخ آن درخت بر جای می‌دار، اینست خواب که دیدی ای ملک.
بعهدها وزرا بوده اند دست نشین ولیک تاج بحق برسرآمدازهمگان
امام کاظم (ع) به این یقطین گفت: چیزی را بهرمن بعهده گیر، در عوض سه چیز را بهر تو بعهده می گیرم، برعهده گیر که هیچ یک از یاران ما را در دارالخلافه نبینی مگر آن که بانجام کارش برخیزی.