بی خیال
معنی کلمه بی خیال در فرهنگ معین

بی خیال

معنی کلمه بی خیال در فرهنگ معین

(ص مر. ) ۱ - بی فکر، بی اندیشه . ۲ - غافل . ۳ - بی غم ، لاقید.

معنی کلمه بی خیال در فرهنگ عمید

۱. بی فکر، بی اندیشه.
۲. بی غم.

معنی کلمه بی خیال در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) بی فکر بی اندیشه . ۲ - غافل. ۳ - بی غم لاقید . ۴ - غفله ناگهان. ۵ - بدون اراده بدون قصد .

معنی کلمه بی خیال در دانشنامه عمومی

بی خیال ( به انگلیسی: Nevermind ) دومین آلبوم استودیویی گروه راک آمریکایی نیروانا است که در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۱ منتشر شد. تهیه کنندهٔ بی خیال بوچ ویگ بود و این، نخستین آلبوم گروه بود که از طریق دی جی سی رکوردز منتشر می شد. خوانندهٔ اصلی کرت کوبین در این آلبوم توجهش را به ساختِ قطعاتی معطوف کرد که از آنچه که به صورت روتین توسط گروه های راک سیاتلی ارائه می شد متفاوت باشند و ساختارِ ترانه ها به گونه ای باشد که مسیر رفت و برگشتی از شلوغی به آرامش و بالعکس را طی کنند. بی خیال باعث شد تا نیروانا از یک گروه زیرزمینی تبدیل به یک گروه مشهور در سطح بین المللی شود.
آلبوم در زمان انتشار در ایالات متحده به سرعت محبوب شد و تمام ۵۰٬۰۰۰ نسخهٔ اولیه در زمان کوتاهی به فروش رسید به شکلی که برای مدتی نایاب شد. بی خیال نخستین آلبومی بود که پیدایش موسیقی گرانج را نوید داد و آن سبک را تبدیل به یک پدیدهٔ بین المللی کرد. بی خیال همچنین نخستین آلبوم موسیقی پانک است که نزد اکثریت مخاطب عام بسیار محبوب شد. آلبوم به سرعت وارد جدول ۱۰ آلبوم پرفروش روز آمریکا شد و خطرناک مایکل جکسون را از صدر جدول پرفروش ترین آلبوم ها به زیر کشید. بی خیال در زمان انتشارش در بریتانیا تا رتبهٔ ۷اُم جدول پرفروش ترین آلبوم ها صعود کرد و به مدت ۹۰ هفتهٔ متوالی ( از اکتبر ۱۹۹۱ تا ژوئن ۱۹۹۳ ) در آن جدول حضور داشت.
نشریهٔ رولینگ استون این اثر را آمیزه ای از آکوردهای گیرا، انرژی دیوانه وار، صداهای کنترل شده و ساختار قوی و ملودیک معرفی کرده و شیوهٔ اجرای قطعات آلبوم را هارد راک روتینی دانسته که مانند آثار سانیک یوث و پیکسیز آغاز می شود اما با جیغ های جنون آمیز خواننده و صدای گوش خراش گیتار دیسترت شده همه چیز ویران می شود. بی خیال از آلبوم هایی بود که در سال های آغازین دههٔ ۱۹۹۰ به دوران محبوبیت مطلق هنرمندان هیر متال خاتمه داد و یک تغییر سلیقهٔ حیاتی در میان مخاطبان موسیقی راک پدیدآورد.
بی خیال از زمان انتشارش تا تاریخ ۲۴ مارس ۱۹۹۹ ۱۰ گواهی پلاتینیوم را از آن خود کرد و در نهایت به عنوان چهارمین آلبوم آلترنتیو راک تاریخ که فروشی بیش از ۱۰ میلیون نسخه داشت، گواهی نامهٔ الماس انجمن صنعت ضبط آمریکا را دریافت کرد.
بی خیال (فیلم). بی خیال ( به انگلیسی: Befikre ) یا بی فکر فیلمی است محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی آدیتیا چوپرا است. در این فیلم بازیگرانی همچون رانویر سینگ، وانی کاپور، جولی اردن ایفای نقش کرده اند.
اداره مرکزی مجوز فیلمِ هندوستان، درباره صحنه های بوسه و سکسِ فیلمها بسیار محافظه کار است، تاجایی که برخی از صحنه های آخرین فیلم جیمز باند هم پیش از نمایش در هند حذف شد. اما فیلم «بی فکر» سرانجام توانست برای سنین بالای ۱۲ سال در هند مجوز پخش بگیرد.
بی خیال (فیلم ۱۹۹۹). بی خیال ( به هندی: Mast ) یا طلسم شده ( به انگلیسی: Enchanted ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۹ و به کارگردانی رام گوپال وارما است. در این فیلم بازیگرانی همچون اورمیلا ماتوندکار، آفتاب شیودسانی، آنتارا مالی، دالیپ تاهیل، نیراج وورا و راجپال یاداو ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه بی خیال در فرهنگ عمید

معنی کلمه بی خیال در ویکی واژه

بی فکر، بی اندیشه.
غافل.
بی غم، لاقید.

جملاتی از کاربرد کلمه بی خیال

آسمان آبی خیال، آوازِ قو، باد، باغ سبز، برجِ سکوت، تابستان سرد، تنهایی تلخ، جادهٔ نمناک، چشم اسفندیار، چنگار، دیروز امروز فردا، روح، رؤیاها، سال اسب، شبانه‌ها، میراث، وسوسهٔ سیب (چاپ اول ۱۴۰۱ نشر واژه‌های کاغذی)، داستان بلند روزگارِ رفته و و (هوشی در مکتب‌های هنری از دوران باستان تا دوران مدرن
دل ز سودای کسی بی غم مباد بی خیالت خاطرم خرم مباد
گفتم: شبی خیال تو نزدیک من رسید؟ گفت: اوحدی، به خواب توان دیدن این خیال
ز فکر مرغ چمن نیست غنچه فارغبال سری که بر سر زانوست، بی خیالی نیست
بی خیال روی او نقشی نبیند چشم ما بی هوای عشق او در کوه سنگی هست نیست
خنده ای کن که بی خیال لبت درد خسرو ندید دارویی
دل بی خیال طایر شهپر بریده است بی فکر روح پای به دامن کشیده است
ترا که نیست خیالی به خواب رو صائب من آن نیم که مرا بی خیال خواب آید
به هر حالی که می باشم نباشم بی خیال تو وگر بی تو دمی بودم پشیمانم به جان تو
می زند بر گردنش محراب شمشیر از دو رو بی خیال ابرویش هر کس که طاعت می کند
دمی وصال تو از هر چه در جهان خوشتر شبی خیال تو از ملک جاودان خوشتر