بازپروری

معنی کلمه بازپروری در فرهنگستان زبان و ادب

{rehabilitation} [مهندسی محیط زیست و انرژی] احیای زمین تخریب شده برای دستیابی به سطح قبلی تولید و پایدار نگهداشتن آن

معنی کلمه بازپروری در دانشنامه عمومی

بازپروری (ترانه ایمی واینهاوس). «بازپروری» ( به انگلیسی: Rehab ) تک آهنگی از هنرمند اهل بریتانیا ایمی واینهاوس است که در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۶  ( ۲۰۰۶ - 10 - ۲۳ ) منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم بازگشت به سیاهی قرار داشت.
این تک آهنگ در چارت های نروژ، در رتبه اول و در چارت های اسپانیا، دانمارک، بریتانیا جزو ده ترانه اول قرار گرفت.

معنی کلمه بازپروری در ویکی واژه

احیای زمین تخریب‌شده برای دستیابی به سطح قبلی تولید و پایدار نگهداشتن آن.

جملاتی از کاربرد کلمه بازپروری

در آغاز، این اردوگاه آلمانی‌هایی را دریافت می‌کرد که یا برای اورگانیتزاسیون توت کار می‌کردند یا به احکام بازپروری سبک محکوم شده بودند. با گذر زمان، زندانیان فرانسوی نیز به اردوگاه هینزرت آورده شدند. اما مهم‌ترین زندانیان اردوگاه را بازداشتیان شب و مه تشکیل می‌دادند که در پاریس دستگیر شده و از مه ۱۹۴۲ تا سپتامبر ۱۹۴۳ به این اردوگاه گذر داشتند. در اکتبر ۱۹۴۳ و با پیشروی نیروهای متفقین به سوی آلمان، واپسین نفرات شب و مه اردوگاه را ترک کردند.
یکی دیگر از روش‌های متداول و نسبتاً جدید در اصلاح و بازپروری لکنت زبان روش تغییرات و اصلاحات رفتاری است. نظریه مدافعان این روش در این است که یکی از علل لکنت زبان کودک رفتارهای سازش نایافته یا ناهنجار اوست؛ لذا در این روش سعی بر اصلاح رفتارها و بالطبع تقلیل لکنت زبان کودک است.
در آتش‌سوزی مرکز بازپروری معتادان در باکو ۲۴ نفر جان خود را از دست دادند و ۳۱ نفر نجات یافتند. تعدادی از نجات یافتگان زخمی شدند که به بیمارستان منتقل شدند.
در اکتبر ۲۰۱۶، دولت آلمان از ارائه پیش نویس قانونی برای عفو حدود ۵۰۰۰۰ مرد به دلیل تعقیب‌هایی که به دلیل تمایلات جنسی متحمل شدند، خبر داد. در ۲۲ مارس ۲۰۱۷، کابینه آلمان رسماً این لایحه را تصویب کرد. این لایحه، که همچنین غرامت ۳۰۰۰ یورویی (۲۶۰۰ پوند) برای هر محکومیت، به اضافه ۱۵۰۰ یورو (۱۳۰۰ پوند) برای هر سال حبس را پیش‌بینی می‌کند، پس از آن باید تصویب پارلمان را دریافت می‌کرد. در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۷، بوندستاگ (پارلمان آلمان) به اتفاق آرا لایحه اجرای طرح بازپروری مردان همجنس‌گرا و دوجنسه را تصویب کرد. سپس این لایحه برای تصویب نهایی به بوندسرات بازگشت و توسط رئیس‌جمهور آلمان فرانک والتر اشتاین مایر در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۷ به قانون تبدیل شد.
آتش‌سوزی ۲۰۱۸ باکو روز جمعه ۲ مارس در پایتخت جمهوری آذربایجان در یک مرکز بازپروری معتادان رخ داد و باعث کشته شدن ۲۴ نفر گردید.
روز جمعه ۲ مارس ۲۰۱۸ آتش‌سوزی در یک مرکز بازپروری معتادان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به وقوع پیوست که بعد از سه ساعت از شروع آتش‌سوزی مأموران آتش‌نشانی توانستند آنرا خاموش کنند.
در این روش به بازپروری و پرورش جنبه‌های دوگانه فکری و زبانی اهمیت فراوان داده می‌شود. این روش بیشتر در مورد کودکان ۳ تا ۷ ساله استفاده می‌شود و معمولاً نتایج ثمر بخشی دارد. هدف این روش در واقع پرورش دوگانه‌ای از قدرت و صحت تفکر، قدرت و صحت بیان است. به عنوان مثال برای نیل به این منظور به کودک می‌آموزند که افکار خود را اصلاح و روشن دریابد، فقط افکار واضح و روشن خود را به زبان جاری نماید و کلمات و جملات را دقیق و رسا بازگو نماید.
فرودو در آخرین لحظه‌های مأموریتش شکست خورد و حلقه بر او چیره گشت و حلقه را در انگشت کرد ولی گالوم سهواً بر روی فرودو پرید، حلقه را از انگشت او درآورد و برای خود تصاحب کرد ولی در همان موقع تعادلش بهم خورد و همراه حلقه به درون آتش کوه سقوط کرد. قدرت سائورون در آنجا نابود گشت و تمام نیرویش تحلیل رفت. روح او همچون ابری سیاه بر فراز موردور سایه انداخت ولی بادی از غرب وزید و او را عقب راند. سائورون برای همیشه از کار افتاد و دیگر توانایی بازپروری خود را ندارد. سارومان نیز از سرانجامی همچون سائورون رنج می‌برد.