دوجنسه

معنی کلمه دوجنسه در دانشنامه آزاد فارسی

دوجنسه (hermaphrodite)
(یا: هرمافرودیت؛ نر ـ ماده) جانداری با اندام های جنسی نر و ماده. نر ـ مادگی در گونه هایی مثل کرم های خاکی و حلزون ها عادی و در گیاهان گل دار نیز رایج است. لقاح متقابل در بین جانداران نرـ ماده شایع است. در این صورت، هر کدام از آن ها هم زمان به صورت نر و ماده، یا هر یک از آن ها به صورت یکی از دو جنس در مراحل گوناگون نموشان عمل می کنند. حالت نر ـ ماده در انسان بسیار نادر است. نر ـ ماده های کاذب اندام های جنسی داخلی یک جنس را دارند، ولی ظاهر خارجی آن ها از جنس دیگر است. جنس واقعی نر ـ ماده های کاذب در زمان بلوغ، وقتی فعالیت هورمونی طبیعی متناسب با اندام های داخلی شروع به فعالیت می کند، آشکار می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه دوجنسه

رابطه بین دو آیه ذکر شده در بالا توسط فریسیان نیز مورد بررسی قرار گرفت. آنها اعتقاد داشت که آدم اصلی یا آدام کادمون دوجنسه (مرد-زن) آفریده شده بود. آنها اعتقاد داشت که جدا شدن دو جنسیت بعداً توسط عمل ثانویه بر روی بدن آدم اصلی ایجاد شد.
با اینکه در کابالا خدا به نظر دوجنسه می‌آید (مردانه-زنانه،...) ولیکن پیروان کابالا اعتقاد دارند که کابالا بر وحدت خدا تأکید می‌کند. از این رو در هر بحث مردانه-زنانه بودن خدا دید وحدانی خدا به نام عین سوف بالاتر قرار دارد. توانایی خدا در مستور بودن به عنوان منع شناخته می‌شود.
کابالیستها بر اساس آیه کتاب پیدایش که می‌گوید: «بگذارید انسان را در تصویر خود ایجاد کنیم»، معتقدند که انسان اولیه که توسط خدا ایجاد شد دوجنسه بوده‌است. از این رو اعتقاد بر این است که خداوند دارای نیروهای مذکر و مونٍث مساوی می‌باشد که با یکدیگر تعادل دارند. از این رو در دنیای بالا که دنیای خداوند است جنسیت وجود نداشته و انسان که در تصویر او خلق شده بوده‌است به صورت دوجنسه بوده‌است؛ ولیکن در این دنیای زمینی انسان از قسمت مونٍث تصویر خداوند جدا شده‌است.