بارونی

معنی کلمه بارونی در لغت نامه دهخدا

بارونی. ( ع ص نسبی ) نسبت به بارون و در تعریب نیز بارونی آید. ( دزی ج 1 ص 48 ). رجوع به بارون شود.
بارونی.( اِخ ) سلیمان بن شیخ عبداﷲ بارونی نفوسی. او راست :
1- الازهارالریاضیة فی ائمة و ملوک الاباضیةجزء 2 مطبعه بارونیه. ( بی تاریخ ).
2- دیوان ( سلیمان بارونی ) مطبعة الازهار البارونیة مصر 1346 هَ. ق. ( معجم المطبوعات ج 1 ستون 515 ).
بارونی. ( اِخ ) شیخ عبداﷲبن یحیی بارونی نفوسی. از علمای اباضیة و از مردم طرابلس مغرب است. او راست :
1-دیوان شیخ عبداﷲ بارونی و دیوان شاگردش شیخ عمروبن عیسی تندمیرتی ، چاپ سنگی مصر یا طرابلس غرب.
2- سلم العامة و المبتدئین الی معرفة أئمةالدین ، که آن را برای حاج سلیمان بن زیدالیفرنی بحدود 1290 هَ. ق. نوشته است. چ مطبعه نجاح 1324 هَ ق. ( معجم المطبوعات ج 1 ستون 515 ).

معنی کلمه بارونی در فرهنگ فارسی

از علمای اباضیه و از مردم طرابلس بوده

جملاتی از کاربرد کلمه بارونی

مورادگئا در سال 1815 از کاتولیک به لوتری تغییر مذهب داد. در سال 1828 به مقام بارونی ارتقا یافت و در سال 1817 به عضویت آکادمی سلطنتی علوم سوئد درآمد. در سال 1823 به عضویت افتخاری آکادمی سلطنتی ادبیات و در سال 1828 به عضویت انجمن سلطنتی علوم در اوپسالا مفتخر شد.
بارون هیو دسپنسر معروف به هیوی پدر مشاور ارشد شاه ادوارد یکم بود و از معدود کسانی بود که در ۱۳۰۸ از پیرس گیوستون حمایت کرد. دسپنسر پس از مرگ گیوستون در ۱۳۱۲ مشاور ارشد ادوارد دوم شد اما تامس لانکاستر در فوریهٔ ۱۳۱۵ توانست حکم اخراج او از دربار و از شورای بارونی را بگیرد. با این حال هیوی پدر توانست پسرش هیوی جوان را که پیشتر در دوران شاهزادگی ادوارد در ویلز در ملازمت او بود را وارد دربار کند و ادوارد او را در ۱۳۱۸ به مقام پیشکاری خود منصوب نمود.
برادر او ابوالقاسم فقیری نیز داستان‌هایی با مایه‌هایی روستایی نوشت که از آن میان می‌توان از «اجاق‌کور»، «باخودم در راه»، «بارونی» نام برد.
ترانه «تو بارونی تو آفتابی» با آهنگسازی منفردزاده و ترانه‌سرایی مینا اسدی را در سال ۱۳۵۱ اجرا کرد که تنها یک بار در برنامه صبح جمعه رادیو پخش شده بود. این ترانه را مینا اسدی برای عباس مفتاحی و اسدالله مفتاحی سروده بود.
وی با نام دوشیزگی آرمینه سارگسی بارونیان (ارمنی: Արմինե Սարգսի Պարոնյան) در ۱۸ اوت ۱۹۲۰ در دمشق، قیمومت فرانسه بر سوریه و لبنان به دنیا آمد والدین وی تیگرانوهی و سارگیس بارونیان اصلاً اهل آداپازاری بودند که در زمان نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط ترکان عثمانی به سوریه گریخته بودند. وی از فارغ‌التحصیل گشت. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون هنرمند مردمی ارمنستان (۱۹۶۷) شده‌است. وی در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۷ در سن سالگی در ایروان درگذشت.
ظهور رنسانس در سده پانزدهم باعث پدید آمدن رویکرد متفاوتی به دانش و جامعه نسبت به دوران قرون وسطی شد. در سده شانزدهم اصلاحات پروتستانی باعث کم‌تر شدن قدرت و سیطرهٔ کلیسای کاتولیک شد و به همین منوال ساختار فئودالی و بارونی جامعهٔ اروپا رو به تضعیف گذاشت. به عنوان نقطه عطف تلاش‌هایی که در جنگ‌های سی سالهٔ سده هفدهم در انگلستان شکل گرفت به همراه جنگ‌های داخلی که به اعدام شاه چارلز اول در ۱۶۴۹ منجر شد نهایتاً باعث شد تا پارلمان موفق شود و پادشاهی مشروطه را به عنوان نظام این کشور اعلام کند، این اقدامات که در سال ۱۶۸۸ به ثمر نشست با نام انقلاب باشکوه معروف است.
پیشرفت تکنولوژی در ایران در سال‌های ۱۳۵۳–۱۳۵۴ تأثیر زیادی در سبک غربی موسیقی رامش داشت. حال و هوای فانک لاتین در ترانهٔ «دلم برات هلاکه» و همچنین روح ریتم بوسا نوا در ترانهٔ «تو بارونی، تو آفتابی» با سینث‌سایزر آنالوگ درهم آمیخته شده‌است. ترانهٔ «درد عاشقی» گوش‌ها را با گیتارهای جاز، توقف‌های ناگهانی و دراماتیک احاطه کرده‌است اما او به سبک فانک با سازهای بادی برنجی برگشت او همچنین ترانهٔ «قسمت» را در سبک فانک شعرهای حماسی اجرا کرد.
در ۱۳۱۱ کمیته‌ای بارونی متشکل از ۲۱ نفر از بارون‌ها، پیش‌نویس سندی معروف به «احکام» را ارائه کردند و در آن خواستار تبعید گیوستون و محدودیت قدرت پادشاه در امور مالی و انتصابات شدند. ادوارد چنین وانمود کرد که به درخواست آنان گردن نهاده‌است و گیوستون را به خارج از کشور فرستاد، اما چندی نگذشت که به او اجازهٔ بازگشت داد. این موضوع خشم بارون‌ها را برانگیخت و به تلافی، گیوستون را هنگام بازگشت دستگیر نموده و در ژوئن ۱۳۱۲ اعدام کردند. سال بعد ادوارد به خونخواهی گیوستون برخاست و حکم به لغو «احکام» داد.