انسان‌دوستی

انسان‌دوستی

معنی کلمه انسان‌دوستی در لغت نامه دهخدا

انسان دوستی. [ اِ ]( حامص مرکب ) دوست داشتن افراد انسانی. بشر دوستی.

معنی کلمه انسان‌دوستی در فرهنگ فارسی

دوست داشتن افراد انسانی بشر دوستی .

معنی کلمه انسان‌دوستی در فرهنگستان زبان و ادب

{philanthropy,philanthropism,humanitarianism} [جامعه شناسی] گرایشی فلسفی و اجتماعی مبتنی بر دوست داشتن هم نوع و قائل شدن به دگردوستی و بهبود موقعیت انسان ها در جوامع مختلف

معنی کلمه انسان‌دوستی در دانشنامه عمومی

انسان دوستی یا نیکوکاری ( به انگلیسی: philanthropy ) به اعمال یا اوقافی گویند که در راه اهداف بشردوستانه و برای مقاصد نیکوکاری انجام شده باشد.
در آمریکا بخشش تاریخی، دیرینه و به صورت یک فرهنگ عامیانه مرسوم گشته است. بسیاری از دانشگاه های کنونی آمریکا یا توسط وقف های ارضی و مالی احداث شده اند، یا توسط هدایای افراد خیّر به فعالیت های علمی خود ادامه می دهند.
در میان اعمال بخششی که در تاریخ آمریکا ( به غیر از موارد فراوان موسسات آموزش عالی همانند تأسیس دانشگاه هاروارد ) معروف می باشد، می توان به تأسیس ۱۰۵ کتابخانه عمومی توسط اندرو کارنگی و اهدای ۲۰۰ میلیون دلاری به ان پی آر اشاره کرد. بسیاری از پارک های ملی آمریکا نیز ( همانند پارک ملی گراند تیتون ) توسط ثروتمندان و برای حفظ طبیعت و عموم خریداری شدند.
در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۴۰ میلیاردر آمریکایی متعهد شدند حداقل نصف ثروت خود را برای مقاصد نیکوکاری و بشردوستانه به سازمان های غیرانتفاعی و ان جی او ببخشند. در میان این افراد خیّر می توان اسامی بیل گیتس، مایکل بلومبرگ، جورج لوکاس، وارن بافت، لری الیسون، پیر امیدیار، و پل آلن را دید.
امروزه در آمریکا، بخشش و اوقاف حتی یک رشته تحصیلی نیز می باشد که در سطوح دکترا و کارشناسی ارشد مدارک ارائه می دهد.
در تمامی سنت ها و مذاهب اصیل دنیا اعم از مسیحیت، اسلام، آیین هندو و غیره از صدقه یا زکات به عنوان یکی از نیکوترین اعمال انسانی یاد شده و از آنجا که صدقه در سنت ها و تفکر مردم سنتی محدود به افراد با وسعت مالی زیاد نبوده و همه طبقات مردم از درویش تا پادشاه خود را ملزم به این امر می دانسته اند صدقه منحصر برای قشر خاصی نبوده و به مفهومی جدای از زندگی اطلاق نمی شده. درست در مقابل فیلانتروپی ( انسان دوستی ) امروز که این سنت را تبدیل به کارزار ثروتمندان و یک مفهوم غیر وابسته به زندگی مردم عادی کرده است.
در ادیان الهی، و به طور نمونه فرهنگ اسلامی نیز زکات سابقه طولانی در میان پیروان این دین داشته است.
در فهرست زیر از برخی خیرترین افراد جهان نام برده شده است:
• ۳۱ میلیارد دلار از وارن بافت به بنیاد بیل و ملیندا گیتس
• ۹ میلیارد دلار از چاک فنی به بنیاد بشردوستی آتلانتیس
• ۲ میلیارد دلار از عظیم پرمجی به بنیاد عظیم پرمجی
• ۵۰۰ میلیون دلار از تی بون پیکنز به دانشگاه ایالتی اوکلاهاما
• ۵۰۰ میلیون دلار از والتر آننبرگ برای تعمیر مدارس دولتی در ایالات متحده
• ۳۵۰ میلیون دلار ( مبلغ ۷ میلیارد دلار در شرایط فعلی ) از اندرو کارنگی در سال ۱۹۰۱ کسی که بیشتر ثروت خود را به کارهای خوب اختصاص داد. از کارهای وی می توان به ساخت تالار کارنگی در نیویورک سیتی اشاره کرد.
• ۴۲۴ میلیون دلار از ریدرز دایجست به موزه متروپولیتن نیویورک
• ۳۵۰ میلیون دلار از طرف مایکل جکسون کسی که بیشتر ثروتش را صرف امور نیکوکارانه برای مردم فقیر و کودکان بی بضاعت جهان کرد. او از ۳۹ جنبش خیرخواهانه پشتیبانی کرد و بنیاد خیریهٔ دنیا را التیام بده را تأسیس کرد و نامش به عنوان «نیکوکارترین فرد مشهور» در سال ۲۰۰۱ به کتاب گینس اضافه شد. به وصیت او، ۲۰ درصد از هر درآمدی که بعد از مرگش بدست آمد نیز باید به خیریه بخشیده شود.
• ۳۵۰ میلیون دلار از یارک بری
• ۲۲۵ میلیون دلار از طرف ریموند و روت پرلمن، پدر و مادر رونالد او. پرلمن، به دانشکده پزشکی پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۱
• ۲۰۰ میلیون دلار از طرف جوآن بی. کروس به رادیوی عمومی ملی در سال ۲۰۰۳
• ۱۰۰ میلیون دلار از جان دیویس راکفلر به بنیاد راکفلر در سال ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴
• ۱۰۰ میلیون دلار از طرف هنری و بتی روآن به کالج ایالتی گلسبرو
• ۱۰۰ میلیون دلار از کیانو ریوز به امور خیریه

معنی کلمه انسان‌دوستی در ویکی واژه

گرایشی فلسفی و اجتماعی مبتنی بر دوست داشتن هم‌نوع و قائل شدن به دگردوستی و بهبود موقعیت انسان‌ها در جوامع مختلف.

جملاتی از کاربرد کلمه انسان‌دوستی

انگلیسی‌ها یقین داشتند تا او مصدر کار است، ممکن نیست بتوان در امور داخلی ایران رخنه کرد. نویسندگان بریتانیایی، که در آن تاریخ در ایران سیاحت می‌کردند، مانند لیوتنان کونولی، وولف و فریزر، همه در عین ستایش، قائم‌مقام را به دوستی با روس‌ها و تحریک عباس میرزا، نایب‌السلطنه، به سرپیچی از نصایح دوستان انگلیسی و طرح نقشهٔ تصرف هرات متهم می‌کنند و حس بدبینی و دشمنی خود را نسبت به او که در آن هنگام تنها کسی بود که می‌توانست ایران را به خوبی اداره کند، پنهان نمی‌دارند. او نمونهٔ بارز تدبیر و تیزبینی آمیخته با انسان‌دوستی میهن‌پرستانه بود.[نیازمند منبع]
داستان حماسی و افسانه‌ای ساسونتسی داویت دارای ارزش‌های والای آرمانی و زیبائی شناسانه است. مردم قهرمان سمبولیک خود داویت را با ویژگی‌های عالی و برجسته فوق انسانی پرورده‌اند. میهن پرستی سوزان و لغزش ناپذیر، انسان‌دوستی، مهرورزی و دلبستگی به زحمتکشان و ستمدیدگان از هر ملیت و نژاد، خوشبینی و امید به پیروزی نیکی و زیبائی و عدالت بر پلیدی و زشتی و ستم، از ویژگی‌های ذاتی این قهرمان ملی افسانه‌ای است.
دیکنز، در اوایل داستان اسکروج را چنین توصیف می‌کند: «سردی درون او چهرهٔ قدیمی‌اش را منجمد کرد، بینی نوک تیزش را سیخ کرد، گونه‌اش را چروک کرد، راه رفتنش را سفت کرد، چشمانش را قرمز و لب‌های نازک‌اش را آبی کرد و زیرکانه با صدایش صحبت کرد.» در پایان رمان، سه روح اشتباهات راه خود را به اسکروج نشان می‌دهند و او مردی بهتر و سخاوتمند می‌شود. نام خانوادگی اسکروج به‌عنوان کلمه‌ای برای حرص و آز و انسان‌دوستی وارد زبان انگلیسی شده‌است.
ادیان ابراهیمی از بسیاری جهات اشتراک دارند. در تمامی این ادیان "انسان‌دوستی و دوری از گناهان، با تکیه بر اعتماد به خالق یکتا" اصل اساسی است. همهٔ این ادیان خداوند را خالق و منشأ قانون اخلاقی می‌شناسند و به زندگی پس از مرگ و حساب رسی (قیامت) معتقدند. در متون مذهبی آن‌ها، شخصیت‌ها و مکان‌ها و روایت‌های تاریخی گاه با اختلافات و گاه مشابه وجود دارند. دیدگاه‌ها و قوانین ذکر شده در متون مذهبی این ادیان نیز غالباً جهت‌گیری و کیفیت یکسانی دارند.
مشیرالسلطنه سواد خوبی داشت و به اصول مذهبی سخت پای‌بند بود به همین دلیل مدرسه و مسجدی در خیابان مولوی ساخت که هم‌اکنون پابرجاست که به نام مسجد مشیرالسلطنه شناخته می‌شود و موقوفاتی نیز برای آن اختصاص داده شده‌است. غالب تاریخ نویسان مشروطه در حالی که از استبداد و خودسری مشیرالسلطنه مطالبی نوشته‌اند ولی هیچ‌کدام نتوانسته‌اند منکر سادگی، نجابت و انسان‌دوستی وی شوند. مشیرالسلطنه یکی از چند رجالی است که در تاریخ مشروطیت به عنوان نماد استبداد دانسته شده‌است، در حالی که او احساسات ملی و مذهبی داشت و تحت تأثیر دوست خود حاج شیخ فضل‌الله نوری موافق با مشروطهٔ مشروعه بود.
او در هنگام انقلاب فوریه در ۱۹۱۷، دوازده ساله بود و از الکساندر فیودورویچ کرنسکی در برابر تزار نیکلای دوم حمایت می‌کرد. در گیرودار انقلاب، کمونیست‌ها داروخانه و کسب و کار داروسازی پدر او را با توجیه «نفع مردم»، توقیف و مصادره کردند. این کار باعث شد رند از کمونیسم و شوروی متنفر شود و تأثیر زیادی بر دیدگاه او تا پایان عمر بگذارد. او این نفرت را به هر نوع جمع‌گرایی، هر تلاشی برای توزیع ثروت، هر نوع مقررات و حتی انسان‌دوستی تعمیم داد و به جای آن، خودپرستی و خودخواهی را ستایش کرد.