الکتریسیته ساکن

معنی کلمه الکتریسیته ساکن در دانشنامه آزاد فارسی

اِلِکتریسیتۀ ساکِن (static electricity)
بار الکتریکی در حال سکون. معمولاً از راه مالش یا القای الکتروستاتیکی در جسم پدید می آید. مالش اجسام به هم ممکن است منجر به تولید الکتریسیتۀ ساکن شود. نمونه های آن را در جرقه های پدیدآمده به هنگام شانه کردن مو یا درآوردن لباس های نایلونی از تن می توان مشاهده کرد. در این موارد، نیروی اصطکاک سبب کنده شدن الکترون ها از مدارهای اتمی شان می شود. در این صورت، الکترون از جسمی به جسم دیگر منتقل می شود. جسمی که الکترون می گیرد، به صورت منفی باردار می شود و ماده ای که الکترون از دست می دهد، بار مثبت پیدا می کند. الکتریسیتۀ ساکن را در بعضی فرآیندها به کار می برند. از آن جمله در پاشیدن رنگ روی قطعات که قطعات را با بار مخالف قطرات رنگ باردار می کنند. نمونۀ دیگری از کاربرد الکتریسیتۀ ساکن، عملیات زیراکس و تصویربرداری است. نیز ← الکتروستاتیک

معنی کلمه الکتریسیته ساکن در ویکی واژه

جمع‏شدگی بارهای الکتریکی ساکن در مواد عایق و خازن و مانند آنها.

جملاتی از کاربرد کلمه الکتریسیته ساکن

آلیاژها معمولاً در حالت غیر مغناطیسی ماشینکاری می‌شوند. ساماریوم-کبالت باید با استفاده از فرآیندسنگ زنی مرطوب (خنک‌کننده‌های مبتنی بر آب) و چرخ سنگ زنی الماس سنگ زنی شود. در صورت ایجاد سوراخ‌ها یا سایر ویژگی‌هایی که محدود شده‌اند، همان نوع فرایندها مورد نیاز است. ضایعات سنگ زنی تولید شده نباید به‌طور کامل خشک شوند زیرا ساماریوم-کبالت نقطه اشتعال پایینی دارد. یک جرقه کوچک، مانند جرقه ای که با الکتریسیته ساکن تولید می‌شود، به راحتی می‌تواند فرایند احتراق را شروع کند. آتش تولید شده می‌تواند بسیار داغ و کنترل آن دشوار باشد.
این الکتروسکوپ برای تشخیص الکتریسیته ساکن طراحی شده، بار الکتریکی قرار داده شده روی کلاهک، روی میله و برگه پخش می‌شود، و چون هردو بارهای هم نام دارند، میله و برگه هر دو یکدیگر را می‌رانند؛ و این باعث دور شدن برگه از میله می‌شود.