آلونیت
معنی کلمه آلونیت در دانشنامه عمومی

آلونیت

معنی کلمه آلونیت در دانشنامه عمومی

آلونیت. آلونیت ( Alunite ) کانی سولفات است که برای اولین بار در قرن ۱۵ در رم دیده شد. در یک ساختار شش ضلعی در دستگاه بلوری لوزی پهلو با زوایای ۹۰ درجه و ۵۰ دقیقه تشکیل بلور می دهد. این کانی به رنگهای سفید، زرد و خاکستری یافت شده است. آلونیت سولفات پتاسیم آلومینیم است با فرمول شیمیایی KAl3 ( SO4 ) 2 ( OH ) 6، درصورتی که سدیم جایگزین پتاسیم شود و کانی سرشار از سدیم باشد نام کانی به ناتروآلونیت تغییر خواهد یافت؛ و اگر آهن +3 Fe جایگزین آلومینیم شود ژاروسیت را خواهیم داشت که یک کانی درجه دو سولفات آهن است. آلونیت در آب و اسیدهای ضعیف نامحلول است ولی در اسید سولفوریک حل می شود. این کانی ترد می باشد.
آلونیت در سنگ های آتشفشانی سرشار از پتاسیم مانند ریولیت و زبره سنگ به صورت رگه ای تشکیل می شود. نوعی از آن که در مجارستان یافت می شود بسیاز سخت است. این کانی تقریباً کمیاب است و در ایتالیا، آمریکا مانند کلرادو، گولدفیلد نوادا، در رشته کوه قرمز نزدیک آریزونا و… و همچنین در استرالیا یافت می شود.
↑ natroalunite

معنی کلمه آلونیت در ویکی واژه

(شیمی): سولفات آبدار آلومینیم و پتاسیم که در تولید زاج بکار میرود. آلونیت ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش آلون - اِیت قابل تجزیه باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آلونیت

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن آلونیت- هالوتریشیت- فیبروفریت و سایر سولفاتها است
برخی از آلوم ها به عنوان مواد معدنی وجود دارند که مهم ترین آنها آلونیت است. مهم ترین زاج ها – پتاسیم، سدیم و آمونیوم – به صورت صنعتی تولید می شوند. دستور العمل های معمولی شامل ترکیب سولفات آلومینیوم و کاتیون تک ظرفیتی سولفات است. سولفات آلومینیوم معمولاً از تصفیه مواد معدنی مانند آلوم شیست، بوکسیت و کرایولیت با اسید سولفوریک به دست می آید.
۲- آلوم پتاس: پتاس مربوط به سولفات آلومینیوم پتاسیم می‌شود و به عنوان یک قابض و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌گردد. زاج پتاس یک دئودورانت طبیعی است. همچنین زاج پتاس به‌طور گسترده‌ای برای تصفیه آب کاربرد دارد. مواد معدنی نظیر کائولینیت و آلونیت، منابع طبیعی تأمین زاج پتاس هستند.
آلونیت در سنگ‌های آتشفشانی سرشار از پتاسیم مانند ریولیت و زبره‌سنگ به صورت رگه‌ای تشکیل می‌شود. نوعی از آن که در مجارستان یافت می‌شود بسیاز سخت است. این کانی تقریباً کمیاب است و در ایتالیا، آمریکا مانند کلرادو، گولدفیلد نوادا، در رشته کوه قرمز نزدیک آریزونا و… و همچنین در استرالیا یافت می‌شود.