بی ریا

معنی کلمه بی ریا در لغت نامه دهخدا

بی ریا. [ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + ریا ) مخلص و راستباز و صادق. ( آنندراج ). صادق. مخلص. راست و باصداقت.( ناظم الاطباء ). بدون تظاهر و خودنمائی :
اختیار دست او جود است جود بی ریا
اعتقاد رای او عدلست عدل بی عوار.منوچهری.زین جهانداران و شاهان و خداوندان ملک
هر که نبود بنده تو بی ریا و بی نفاق
هریکی را مال گردد بی ربا دادن حرام
هر یکی را زن شود بی هیچ گفتاری طلاق.منوچهری.پس از آن آمدن بدرگاه عالی از دل و بی ریا. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 332 ). به رغبتی صادق و حسبتی بی ریا روی بعلاج بیماران آوردم. ( کلیله و دمنه ).
چیست جواب تو بیاور که این
نیست خطا بل سخن بی ریاست.ناصرخسرو.از سر صفا متابعت بی ریا پیش گرفت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 157 ).
یک زمانی صحبتی با اولیا
بهتر از صد ساله طاعت بی ریا.مولوی.زیرا این دلق کهن فرعون وقتم بی ریا
میکنم دعوی که بر طور غمش موسی منم.سعدی.بدور لاله قدح گیر و بی ریا میباش
ببوی گل نفسی همدم صبا میباش.سعدی.رجوع به ریا شود.

معنی کلمه بی ریا در فرهنگ عمید

کسی که دورویی و ظاهرسازی نکند.

معنی کلمه بی ریا در فرهنگ فارسی

( صفت ) بدون ریا بدون سالوس صادق و مخلص .

معنی کلمه بی ریا در ویکی واژه

ingenuo

جملاتی از کاربرد کلمه بی ریا

خراباتست و ما سرمست و ساقی جام می بر دست حریف نعمت اللهیم ، صحبت بی ریا خوشتر
که مارتین هیچ علاقه ای به شهرت و زندگی پر تلاطم نداشت.مردم مارتین را به دلیل زندگی بی ریا و ساده دوست داشتند اما در
رئیس و نخست‌وزیر توسط مجلس عالی اتحاد انتخاب می‌شوند. معمولاً شیخی از ابوظبی ریاست و شیخی از دبی نخست‌وزیری را بر عهده دارد. همهٔ نخست‌وزیران به جز یکی به‌طور همزمان معاون رئیس بوده‌اند. شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بنیانگذار امارات متحدهٔ عربی است و به‌طور گسترده‌ای به خاطر اتحاد هفت امارت در یک کشور مورد احترام است. او اولین رئیس امارات متحدهٔ عربی از زمان تأسیس کشور تا زمان مرگش در ۲ نوامبر ۲۰۰۴ بود. در روز بعد، مجلس عالی اتحاد پسرش، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان را به این سمت انتخاب کرد.
با وقوع انقلاب اسلامی ایران، فریدون سحابی ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را به دست گرفت.
در طول مدت اقامت سید محمد تقی خوانساری در شهر خوانسار، سید محمدتقی غضنفری (امام جمعه خوانسار) اقامه نماز جمعه را به وی واگذار نمود و اقامه این نماز با شکوه و با عظمت و همچنین بی ریایی و نداشتن حب دنیا میان علماء، بعنوان یکی از خاطرات به یاد ماندنی در اذهان عموم مردم قرار دارد.
کریم بی ریا آن اهل دل را می توان گفتن که فرق از دوست تان دشمن نباشد پیش احسانش
«فکرش خالق، سخنانش درخشان، فعالیت‌هایش پرطاقت، عشق اش بی ریا و در آموزش خستگی ناپذیر بود و در اخلاق وی نه تکبر و نه چاپلوسی هیچ‌یک نتوانستند رخنه کنند. مطابق اطلاعات مورخین ارمنی، ماشتوتس همچنین در نواحی مرزی ارمنستان نیز به فعالیت‌های فرهنگی دست می‌زند.»
نفس سرکش بی ریاضت رهنما کی می شود؟ اژدها فرعون را در کف عصا کی می شود؟
بگذر ز کبر و رو به درش کن که بی ریا مردان راه، رو به در کبریا کنند
داناست بی معلم و داهی است بی دسیس راد است بی سپاس و کریمست بی ریا
در خرابات باده می نوشم عمل خوب بی ریا این است
اگر چند عدد دارای مجموع مقسوم علیه‌هایی یکسان باشند، «متعادل» خوانده می‌شوند؛ مانند ۱۵۹، ۵۵۹ و ۷۰۳ که مجموع مقسوم‌علیه‌های هر سه عدد برابر با ۵۷ است. گویا کهن‌ترین متن ریاضی که این اعداد را معرفی کرده، کتاب التکملة فی الحساب ابن طاهر بغدادی (درگذشته ۱۰۳۷ میلادی) است. پس از وی در چندین رسالهٔ حساب فارسی و عربی ریاضیات دورهٔ اسلامی روی این اعداد بحث شده‌است. یکی از ریاضی‌دانان متاخر که برخی هنوز بر این باور مانده‌اند که وی نخستین کسی است که این اعداد و قاعدهٔ استخراج آنها را ارائه کرده، محمدباقر یزدی (قرن هفدهم میلادی) است. نخستین زوج متعادل معرّفی شده توسّط وی در کتاب عیون الحساب ۳۹ و ۵۵ هستند.
به صبح و شام می گویم دعای دولتت دایم دعای صادقان در شأن یاران بی ریا باشد
آن کعبه مجاز بود با ریا و کبر این کعبه حقیقت بی کبر و بی ریاست
این گروه در دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک گروه دانشجویی اسلامگرا ایجاد شد و به عنوان جبهه منشور اسلامی شناخته شد. از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ پس از سرنگونی دولت رئیس‌جمهور ابراهیم عبود، حسن الترابی ریاست آن را بر عهده داشت. در این دوره، آی سی اف از حق رأی دادن زنان حمایت کرد و نامزدهای زن را کاندید کرد. در سال ۱۹۶۹، دولت توسط ژنرال گافر النیمیری با کودتا سرنگون شد و پس از آن اعضای جبهه منشور اسلامی در بازداشت خانگی قرار گرفتند یا از کشور فرار کردند. ان آی اف اگرچه به شدت مخالف کمونیسم بود، اما سازمان آنها را کپی کرد. جبهه ملی اسلامی خود به دنبال شکست کودتای ضد نومایری به رهبری انصار در ژوئیه ۱۹۷۶ تأسیس شد.
ولیک حاجت دانادلان به حضرت او روا بود چو دعاهای بی ریا کردن
گر کسی را ناخوش آید باک نیست راست می گوید نزاری بی ریا