پی غلط. [ پ َ / پ ِ غ َ ل َ ] ( اِ مرکب ) کنایه از محو و ناپدیدی اثر و نشان غلط کردن و این در محل فریب بوده و با لفظ زدن و کردن مستعمل [ است ]. ( آنندراج ) : درکعبه و در دیر بجستیم و ندیدیم از پی غلط خود ز که پرسیم سراغی ؟حیاتی گیلانی.رجوع به پی غلط افشردن و پی غلط راندن و پی غلط زدن و پی غلط کردن شود.
معنی کلمه پی غلط در فرهنگ فارسی
( اسم ) ناپدیدی اثر پا محو رد پای برای فریفتن پی جویان : در کعبه و در دیر بجستیم و ندیدیم از پی غلط خود ز که پرسیم سراغی ? ( حیاتی گیلانی )
جملاتی از کاربرد کلمه پی غلط
عرفی ار بی خبرت خواند، غلط نشماری گوهرش گر بشناسی ز چه کان است، غلط
و از آنچه ذكر گرديد، معلوم شد كذب ادعاى گفتن نصارا اينكه نسبت ابن اللّه به حضرتمسيح ( عليه السّلام ) مثل گفتن ثاراللّه است به حضرت حسين ( عليه السّلام ) و هردو مجازو براى تشريف است و بر فرض صدق ادعاى مزبور گوييم فرق است بين گفتن شيعه((ثاراللّه )) را به حسين ( عليه السّلام ) و گفتن نصارا ((ابن اللّه )) را به مسيح ( عليهالسّلام و آن فرق اين است كه لازم است در اراده معناى مجاز از كلمه اينكه قرينه صارفهموجوده باشد كه لفظ را از معناى حقيقى اش باز دارد و به معناى مجازحمل نمايد و اگر قرينه مزبور موجود نباشد،استعمال مزبور غلط و صحيح نيست پس مى گوييم در كلمه ثاراللّه قرينه صارفهموجود است كه عبارت باشد از ضرورت مذهب و اينكه ارتكازى هر فرد شيعه است عدمجسميت خداوند تعالى و اما در مذهب نصارا چنين قرينه نيست بلكه قرينه بر خلاف است كههمان مذهب تثليث و اقانيم ثلاثه و ساير امورى كه اساس مذهب ايشان است همه صريحند درجسميت و تعدد حقتعالى و صريحا مى گويند: ((قدتسجد الكلمة الازليّة )) و كلمه را عينخدا مى دانند چنانچه قبلا اشاره شد.
و در آيه بعد به يكى ديگر از اعمال خلاف آنها اشاره كرده ،بسيارى از آنان را ميبينى كهطرح دوستى و محبت با كافران ميريزند (ترى كثيرا منهم يتولون الذينكفروا) بديهى است كه دوستى آنها ساده نبود، بلكه دوستى آميخته با انواعگناه و تشويق آنان به اعمال و افكار غلط بود، و لذا در آخر آيه مى فرمايد: (چه بد.
که دل ز افغان زارت مرغ و ماهی را بدرد آمد غلط گفتم که سنگ خاره را زان داغ هجرانی
خلاصه سياست على در متن دين بود، و از قرآن و سنت اتخاذ مى گرديد، و هرگز از آنهاتجاوز نمى كرد، و هر كجا تزاحمى پيش مى آمد، دينش را بر سياستهاى غلط و قلدرىترجيح مى داد.
دانشمندانى مانند راجرز(149) فردريك پرلز(150) ، از صاحبان اين نظريه اند.اساس اين نظريه را راجرز، چنين بيان مى كند: انسان ، ذاتا موجودى خلاّق و تواناست وطبيعتش بر خير است و براى هدفى ارزشمند كوشش مى كند. مراجعه كننده هم كه دچار كجرفتارى يا اختلال عاطفى و يا با مشكل ديگر رو به رو مى شود.انسان است و از اين گونهويژگيها برخوردارمى باشد،ولى بر اثر تربيت غير صحيح و آگاهيهاى غلط و يارفتارهاى انحرافى ، برايش مشكل پيش آمده است . مشاور با كمك غير مستقيم به وى يعنىآگاه ساختن او به خودش و موقعيتش در جهان هستى و هدف والاى زندگى و امورى مانند آن ،مراجعه كننده را به حالت طبيعى اوّليه برمى گرداند و او خود به راهحل براى مشكل خويش مى رسد.
بیگانگی آموز که با مسلک راست با خلق زمانه آشنائی غلط است
چو خودرایان به خود جستی تو، مارا غلط کردی که: بی ما رهنما نیست
عمر کردم صرف او فعلی عبث کردم، عبث ساختم جان را فدای او غلط کردم، غلط
من در این مدت هر جا که در مورد مهاجرت یک حرف غلطی مثلاً در یک همایشی میشنوم، دقیق رصد میکنم و آن فرد را پیدا میکنم و از او میخواهم که به ما بگوید با چه سند و منبعی آن را گفته است. بالأخره اغلب این افراد هم دانشمند یا تحصیلکردهاند و یک آدم تحصیلکرده نباید بدون منبع صحبت کند. اغلب هم میبینیم که جوابی برای این صحبتها ندارند. بعد هم خیلی جدی به آنها فشار میآوریم که یا تکذیب کنید یا منبع آن را به ما بگویید.[۱]
گهش گفتهام یادگار مسیح غلط میکنم اعتبارِ مسیح
من مظهر و مرآت تو، مرآت وجه و ذات تو نی نی غلط گفتم شها هم خویشتن را مظهری
همچنین یک باور غلط رایج در مورد خطر ناشی از اشتعال منیزیم وجود دارد در صورتی که این آلیاژها در طول پنجاه سال گذشته بهبود یافتهاند و هیچ حادثه ای از آتشسوزی چرخهای منیزیم گزارش نشدهاست.
4 - هرگاه در يك آيه يك كلمه يا يك حركت غلط خوانده شود يا زياد و كم كنند بدونانديشه متوجه مى شود و خبر مى دهد.
مدار صبر ز سرگشتگان طمع صائب که بیقرار بود گوهری که غلطان شد
خداش گفت : من به آنچه گفتى نياز ندارم ! حضرت فرمود: مى خواهم با تو تنها باشم ؟خداش گفت : هر رازى نزد من آشكار است ! (سخن محرمانه ندارم ) حضرت فرمود: تو را بهآن خدائيكه از تو به خودت نزديك تر است و ميان تو ودل تو مانع مى شود و خيانت چشمها و راز سينه ها را مى داند: آيا زبير آنچه را من به توپيشنهاد كردم (خوردن و آشاميدن و...) به تو سفارش نكرده ؟ گفت : خدايا چنين است ،حضرت فرمود: اگر بعد از آنچه از تو خواستم (يعنى بعد از آن سوگندهاى شديد) حقرا كتمان مى كردى ديگر چشم بر هم نمى زدى (سريعا هلاك مى شدى ). تو را به خداسوگند آيا او به تو چيزى ياد نداد كه وقتى نزد من آمدى آن را بخوانى ؟ خداش گفت :خدايا چنين است ، حضرت فرمود: آيه سخره بود؟ گفت : آرى ، فرمود: بخوان آن را، اوخواند و حضرت آيه را تكرار مى كرد و هر جا غلط مى خواند اصلاح مى فرمود تا آنكههفتاد بار آن را خواند!
گفت هی هی غلط چرا کردی نیست جز جام و باده روح حجاب
پاسخ بگفته غلط: اسلام دين شمشير و اجبار است و مخالف روش انبياى سلف مىباشد!
عوامل و ايادى استعمار كه مى دانند با آشنايى ملتها بخصوصنسل جوان تحصيلكرده به اصول مقدسه اسلام ، سقوط و نابودى استعمارگران و قطعدست آنان از منافع ملتها و كشورهاى استعمار شده قطعى خواهد بود، به كارشكنىپرداخته و مى كوشند كه با سمپاشى ها و مشوب ساختن اذهان و افكار جوانان ، از جلوهگر شدن چهره تابناك اسلام جلوگيرى نمايند و با عناوين فريبنده و مكتب هاى رنگارنگ، جوانان ما را منحرف سازند. بر شما جوانان مسلمان لازم است كه در تحقيق و بررسىحقايق اسلام در زمينه هاى سياسى ، اقتصادى ، اجتماعى و غيره اصالت هاى اسلامى را درنظر گرفته و امتيازاتى كه اسلام را از همه مكاتب ديگر جدا مى سازد، فراموش نكنيد.مبادا قرآن مقدس و آئين نجاتبخش اسلام را با مكتب هاى غلط و منحرف كننده اى كه از فكربشر تراوش كرده است خلط نمائيد.
بسکه در هر حالتی طبعت به شوخی مایل است ون در غلطان ترا در خواب هم آرام نیست