[ویکی الکتاب] معنی مُّبْصِرُونَ: روشنگران - نور دهندگان - بینا کنندگان (جمع اسم فاعل از مصدر ابصار) ریشه کلمه: بصر (۱۴۸ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه مبصرون
و در كافى به سند خود از ابى بصير از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه گفت: از آن حضرت معناى آيه (اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون ) راپرسيدم ، حضرت فرمود: درباره بنده اى است كه تصميم مى گيرد گناهى مرتكب شود،ناگهان بياد خدا افتاده و خوددارى مى كند، و اين است معناى : (تذكروا فاذا هم مبصرون).
اين است معنى قول خداى تعالى ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروافاذاهم مبصرون سوره اعراف آيه 201 به درستى كه آنان كهپرهيزكارند، هرگاه داخل شود در دلشان وسوسه اى از شيطان متذكر ياد خدا ميشوند پسآنگاه ايشان بينا و دل آگاه مى گردند. خبر داده حق تعالى در اين آيه ، به آنكه جلاىدل ، حاصل مى شود به ذكر خدا و به آنكه پرهيزكاران ، ياد خدا كنندگاند ، پرهيزكارىدرى است كه باز مى شود به ياد خدا و ياد خدا درى است كه از آن در، مى رسند به فوزاكبر، كه آن لقاء الله است چنانچه حق تعالى فرموده است : فمن كان يرجوا لقاءربه فليعمل عملا صالحا ولايشرك بعبادة ربه احدا سوره كهف ، آيهآخر پس آن كسانى كه اميدوار به ثواب پروردگارش است ، پس بايد كار شايستهبكند و شريك نگرداند در پرستش پروردگارش هيچكس را.
پرندگان در ساختن آشيانه امن ، نخست مواد و مصالح ساختمانى آن را فراهم مى آورند واگر محل آشيانه امن ، نخست مواد و مصالح ساختمانى آن را فراهم مى آورند و اگرمحل آشيانه را امن يافتند و محدوده آن را مزاحم خالى ديدند، با طمانينه ، ابتدا آشيانه مىسازند و سپس در آن تخمگذارى كرده ، از تخمهاى خويش مراقبت مى كنند تا جوجه هايشاناز تخم درآيند و حركت كنند. شيطان نيز قلب منافق تبهكار و كافر را براى ساختنآشيانه خود جاى آرامى مى يابد، برخلاف قلوب پرواپيشگان كه با نزديك شدن شيطانبه حريم دلشان برق آسا بيدار شده ، او را از محدوده كبريايى قلب خويش مى رانند: (ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذاهم مبصرون ) (750)
مى كند كه : پرهيزكاران هنگامى كه وسوسه هاى شيطانى ، آنها را احاطه مى كند به يادخدا و نعمتهاى بى پايانش ، به ياد عواقب شوم گناه و مجازات دردناك خدا، مى افتند، دراين هنگام ابرهاى تيره و تار وسوسه از اطراف قلب آنها كنار مى رود و راه حق را بهروشنى مى بينند و انتخاب مى كنند (ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذاهم مبصرون ).
پس شرط اول : آنستكه اهل (تقوى ) باشد، كسانيكه متقى شدند، هنگاميكه شياطين بهدلشان حمله مى كنند... چون متقى است به مجرّد نزديك شدن شيطان به حق متمسّك مى شود، انّ الّذين اتّقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون .
ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون
إ ن الذين اتقوا إ ذا مسهم طئف من الشيطن تذكروا فإ ذا هم مبصرون (201)
و امـا ايـنـكه امام فرمود: (قلب مردمى كه در طائف بودند) منظور از طائف چند فرسنگىمـكـّه مـعـظـمـه نـيـسـت بـلكـه مـنـظـور از طـائف شـيـطـانـى اسـت كـه بـسـيـار بـه سـراغدل آدمى مى آيد، و پيرامون دل طواف مى كند، همچنان كه فرمود: (ان الذين اتقوا اذا مسهمطـائف مـن الشـيـطـان تـذكـروا فاذا هم مبصرون )، پس معناى روايت چنين است كه قومى باطائف شيطانى زندگى مى كنند، و شيطان لحظه به لحظه پيرامون دلشان طواف مى كندتـا بـمـيرند، اگر در حالى كه همان شيطان طوافگر با ايشان باشد بميرند، هلاك شدهاند، و اگر در حال ايمان بميرند نجات يافته اند.
جمله اذا هم مبصرون (به هنگام ياد خدا چشمشان بينا مى شود و حق را مى بينند) اشاره بهاين حقيقت است كه وسوسه هاى شيطانى پرده بر ديد باطنى انسان مى افكند، آنچنان كهراه را از چاه و دوست را از دشمن و نيك را از بد نمى شناسد، ولى ياد خدا به انسانبينائى و روشنائى مى بخشد، و قدرت شناخت واقعيتها به او مى دهد، شناختى كه نتيجهاش نجات از چنگال وسوسه ها است .
ب - روشنايى به دسيسه هاى شيطان : تقوى براى صاحبش نورانيتى را مى آورد كه باآن عيوب نفسانى و عملى و نيز راههاى نفوذ شيطان را مى فهمد و اين يكى از رمزهاىموفقيت انسان در مسير تكامل مى باشد از اين جهت قرآن كريم مى فرمايد: انالذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون (894)،(همانا كسانى كه با تقوى هستند هنگامى كه گروهى از شياطين با ايشان تماسگرفته و بخواهند وسوسه كنند، ناگهان متذكر شده و بينا مى شوند)، على عليهالسلام نيز مى فرمايد: كسى كه تقوى شعار قلبى او باشد هدايت مى شود(895)).