مسجد جامع ابهر

معنی کلمه مسجد جامع ابهر در لغت نامه دهخدا

مسجد جامع ابهر. [ م َ ج ِ دِ م ِ ع ِ اَ هََ ] ( اِخ ) رجوع به جامع ابهر شود.

جملاتی از کاربرد کلمه مسجد جامع ابهر

آن شنیدی که قوم بد طالع بر سر بام مسجد جامع
او پس از اتمام تحصیلات و رسیدن به مقام اجتهاد مجدداً راهی زنجان شد و در مسجد جامع شهر به اقامه جمعه و جماعت و تدریس پرداخت. در کنار این‌ها امامت جمعه زنجان نیز بر عهدهٔ وی بود.

مسجد جامع همی خوانندش اما جنتی است واندرو فواره ئی مانند حوض کوثر است

در مسجد جامع دمشق كنار ستون صافى نشسته بودم كه ديدم اين حشره قصد دارد روى آنسنگ صاف بالا برود و بالاى ستون كنار چراغى بنشيند. من ازاول شب تا نزديكيهاى صبح در كنار آن ستون نشسته بودم و در بالا رفتن اين جانور دقتمى كردم . ديدم 700 بار از روى زمين تا ميانه ستون بالا رفت و در اثنا شكست خورده ،به روى زمين افتاد؛ زيرا آن ستون صاف بود و پاى او را روى آن قرار نمى گرفت و دروسط مى لغزيد.
به کنج مسجد جامع، خوشا نماز کسی که طاق ابروی یارش به جای محراب است
مسجد جامع که ز فیض اله زمزمهٔ خطبهٔ او تا به ماه
مسجد جامع هرات (دگرنام: مسجد جمعه هرات) کهن‌ترین مسجد در هرات است که بسیار بازسازی شده‌است. بیشتر گسترش آن در دورهٔ طلایی عهد تیموریان بود.
شیر شاه به شرق عقب نشست اما همایون او را تعقیب نکرد. در عوض خود را به مدت طولانی در حرمسرا حبس کرد و مشغول عیاشی و سرگرمی خود به تجملات شد. هندال، برادر ۱۹ ساله همایون، با کمک به برادرش و پشتیبانی از او موافقت کرد، اما موقعیت خود را در آگرا رها و عقب‌نشینی کرد و در آنجا خود را سلطان خواند. وقتی همایون بهلول، مفتی بزرگ تا او را قانع کند؛ اما کشته شد. هندل در مسجد جامع به نام خود خطبه خواند.
مسجد جامع ز بعد آنکه از آتش نماند اندر او چیزی بجز انگشت و خاکستر اثر
مسجد تنها فضای معماری اسلامی مورد بحث در «اخلاق طوسی» است. مسجد جامع فاتح پور یکی از اولین فضایی بود که به سبک ایوان ساخته شد، و در زمان خود بزرگترین مسجد هند بود. پیش طاق تیموری یا دروازه مرکزی طاق دار که به نمازخانه راه پیدا می کرد،در سراسر ایران و آسیای مرکزی استفاده می‌شد؛ هنگامی که این طاق ها و گنبد‌های مورد استفاده در معماری محلی اسلامی ترکیب می‌شد، میتوانست کیفیت ترکیبی و فراگیر به آن بدهد.
پس از جنگ، در همان سال اول، روستا به طور کامل تخریب شد، و بر روی اراضی آن، در سال ۱۹۴۹، شهر یهودی‌نشین کریات‌شمونا ساخته شد. تا به امروز اهالی روستا آواره و اکثرا در لبنان هستند، و اجازه بازگشت نداشتند. تنها ساختمان به جا مانده از روستا، مسجد جامع آن است که به عنوان «موزه تاریخ کریات‌شمونا» استفاده می شود.
همچنین خانه پرمهر نیز که در کنار مسجد جامع رودبنه بود و از بناهای تاریخی محسوب میشد با ملحقاتش خریداری و واچینی و سپس در موزه میراث روستائی گیلان دوباره چینی گردید!
در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی به سبزوار بازگشت و تدریس علوم دینی و تبلیغ امور دینی مشغول شد. وی پس از بازگشت، امام جماعت مسجد جامع سبزوار شد.
مسجد جامع هر شهر ستورانشان را پایگاهی شده نه سقفش پیدا و نه در
بنایی است کوچک در محله سفلی سریزد در نزدیک مسجد جامع، این ناحیه محلی برای جمع‌آوری نامه بوده است. بنای نامبرده تاریخ ساخت دقیق ندارد اما زمان بنای آن به ۷۰۰ الی ۸۰۰ سال پیش بازمی‌گردد که چاپار بران (نامه رسانان) پیغام یک شاه را به شاه دیگری می‌رساندند.
شکل‌گیری بافت در لایه بالایی آن به صورتی است که آب جاری از تپه‌ها، وارد بافت نشود. در روزهای بارانی شدید، در محدوده چاه‌ها دریاچه‌ای تشکیل شده و آب‌انبار اصلی روستا پر از آب می‌شود. در این ایام این محل به عنوان یک مکان تفریحی در سطح منقطه قشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرریز آب چاه‌ها و آب‌انبار از محوطه اطراف مسجد جامع به دریا می‌ریزد.