قران و ظهور حضرت مهدی

معنی کلمه قران و ظهور حضرت مهدی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قرآن و ظهور حضرت مهدی (کتاب). قرآن و ظهور حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف اثر علی اصغر رضوانی می باشد.
با مراجعه به قرآن کریم آیات بسیاری برخورد می نماییم که به موضوع مهدویت و ظهور منجی در آخرالزمان اشاره کرده است و از طرف دیگر وجود روایات تاویلی در حدیث شیعه است که آیات بسیاری به حضرت مهدی علیه السّلام ، ولادت، غیبت، ظهور و حکومت آن حضرت تاویل شده است. نویسنده نخست این آیات را استخراج و به شرح و تفسیر آن ها پرداخته است. و سپس در صدد اثبات این نکته برآمده است که آیات قرآن دارای تاویل نیز هستند و تاویل حقیقی آن ها مهدویت است.ناشر در مقدمه، هدف از چاپ این اثر را این گونه توضیح می دهد: «در عصر کنونی که دشمنان بشریت، افکار و عقاید انحرافی را در جامعه ترویج می کنند و منجی موعود واقعی را برای حیات و قدرت پوشالی خود خطرناک می دانند، درصدد ایجاد انحرافی فرهنگی برآمده و با پوچ گرایی، جامعه بشری و اخلاق و رفتار نیکو را مورد تعرض قرار داده اند، بر آن شدیم تا حقیقت مهدویت را با سلسله مباحث مختصر منجی موعود برای مشتاقان علم و فضیلت عرضه نماییم».
ساختار عناوین و گزارش محتوا
اثر از مقدمه ناشر و دو بخش با عناوین قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السّلام و بررسی آیات تاویلی مهدویت تشکیل یافته است. مؤلف در بخش اول، ده آیه از قرآن کریم که به موضوع مهدویت اشاره دارد، استخراج و سپس به شرح و تفسیر آن ها می پردازد. منابعی که مؤلف از آن ها در شرح و تفسیر این آیات از آن ها سود جسته می توان از: مفردات قرآن راغب اصفهانی و التحقیق فی کلمات القرآن الکریم مصطفوی برای شرح لغات و تفسیر کبیر فخر رازی، تفسیر ماوردی، تفسیر بغوی، تفسیر کشاف زمخشری، تفسیر قرطبی، تفسیر ابن کثیر، تفسیر الدقائق، تفسیر ابن ابی حاتم، تفسیر ثعلبی، تفسیر درالمنثور سیوطی، اساس فی التفسیر حوی، تفسیر روح المعانی آلوسی و شواهد التنزیل از تفاسیر اهل سنت و صحیح بخاری، صواعق المحرقه از منابع حدیثی اهل سنت و تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر صافی، مجمع البیان و تفسیر برهان از تفاسیر شیعه نام برد.از آیاتی که مؤلف آن ها را مورد بررسی قرار داده، می توان ازهوالذی ارسل رسوله بالمهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون، و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهمم ائمة و نجعلهم الوارثین، و قتلوهم حتی لاتکون فتنة و یکون الدین کله لله فان انتهوا فان الله بما یعملون بصیر الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة و آتو الزکوة و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور و آیات ۵۵/ نور ، ۵۴/ مائده، ۱۸/ محمد، ۵۱/ سبا و ۶۱/ زخرف نام برد.یکی از اشکالاتی که اهل سنت به شیعه داشته و دارد وجود روایات تاویلی در حدیث شیعه است. آیات بسیاری به حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، ولادت، غیبت، ظهور و حکومت آن حضرت تاویل شده است، آیاتی که شان نزول خاص داشته و با ملاحظه ظاهر آن ها هیچ گونه تناسبی بین آن ها و مورد روایت ملاحظه نمی شود. این ها چه نوع تفسیری است که در روایات آمده است؟ بخش دوم به بررسی این آیه ها و پاسخ به این تاویل ها می پردازد. مؤلف ابتدا لیستی از این آیات و تاویل آن ها ارائه می دهد و سپس به تعریف تاویل در لغت و اصطلاح، تفاوت تفسیر و تاویل، معنای بطن قرآن، ضابطه و ملاک تاویل، انواع نزول قرآن، دیدگاه علامه طباطبایی و ابن تیمیه درباره تاویل و نقد دیدگاه ابن تیمیه و عالمان به تاویل چه کسانی هستند؟ می پردازد. حال در پایان نمونه هایی از تاویلاتی که در این بخش آمده، ذکر می کنیم:آیه دوم و سوم سوره بقره ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب که از امام صادق علیه السّلام نقل شده: متقین شیعیان علی علیه السّلام و مقصود از غیب حجت (غائب) است.آیه فاستبقوا الخیرات اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا که از امام صادق علیه السّلام نقل شده که فرمودند: مقصود به خیرات، ولایت است.و لئن اخرنا عنهم العذاب الی امة معدودة از امام صادق علیه السّلام نقل شده که فرمودند: عذاب، خروج قائم است و مقصود از «امة معدودة» اهل بدر و اصحاب آن است.و من کان یرید حرث الدینا نؤته منها و ماله فی الاخرة من نصیب از امام صادق علیه السّلام نقل شده که فرمودند: نیست برای او در دولت حق با قائم نصیبی.ولقد آتیناک سبعا من المثانی والقرآن العظیم از امام باقر علیه السّلام نقل شده که فرمودند: آن هفت نفر از ائمه و قائم علیه السّلام است.
گزارش وضعیت
در پاورقی ها، آدرس و ارجاعاتی که در متن، مؤلف از آن منابع مطالب نقل نموده است، آمده است، فهرست مطالب در آغاز اثر گنجانده شده است.
[ویکی نور] قرآن و ظهور حضرت مهدی(علیه السلام). قرآن و ظهور حضرت مهدی(عج) اثر علی اصغر رضوانی می باشد.
با مراجعه به قرآن کریم آیات بسیاری برخورد می نماییم که به موضوع مهدویت و ظهور منجی در آخرالزمان اشاره کرده است و از طرف دیگر وجود روایات تاویلی در حدیث شیعه است که آیات بسیاری به حضرت مهدی(ع)، ولادت، غیبت، ظهور و حکومت آن حضرت تأویل شده است. نویسنده نخست این آیات را استخراج و به شرح و تفسیر آن ها پرداخته است. و سپس در صدد اثبات این نکته برآمده است که آیات قرآن دارای تاویل نیز هستند و تأویل حقیقی آن ها مهدویت است.
ناشر در مقدمه، هدف از چاپ این اثر را این گونه توضیح می دهد: «در عصر کنونی که دشمنان بشریت، افکار و عقاید انحرافی را در جامعه ترویج می کنند و منجی موعود واقعی را برای حیات و قدرت پوشالی خود خطرناک می دانند، درصدد ایجاد انحرافی فرهنگی برآمده و با پوچ گرایی، جامعه بشری و اخلاق و رفتار نیکو را مورد تعرض قرار داده اند، بر آن شدیم تا حقیقت مهدویت را با سلسله مباحث مختصر منجی موعود برای مشتاقان علم و فضیلت عرضه نماییم».
اثر از مقدمه ناشر و دو بخش با عناوین قرآن و ظهور حضرت مهدی(ع) و بررسی آیات تاویلی مهدویت تشکیل یافته است. مؤلف در بخش اول، ده آیه از قرآن کریم که به موضوع مهدویت اشاره دارد، استخراج و سپس به شرح و تفسیر آن ها می پردازد. منابعی که مؤلف از آن ها در شرح و تفسیر این آیات از آن ها سود جسته می توان از: مفردات قرآن راغب اصفهانی و التحقیق فی کلمات القرآن الکریم مصطفوی برای شرح لغات و تفسیر کبیر فخر رازی، تفسیر ماوردی، تفسیر بغوی، تفسیر کشّاف زمخشری، تفسیر قرطبی، تفسیر ابن کثیر، تفسیر الدقائق، تفسیر ابن ابی حاتم، تفسیر ثعلبی، تفسیر درالمنثور سیوطی، اساس فی التفسیر حوّی، تفسیر روح المعانی آلوسی و شواهد التنزیل از تفاسیر اهل سنت و صحیح بخاری، صواعق المحرقه از منابع حدیثی اهل سنت و تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر صافی، مجمع البیان و تفسیر برهان از تفاسیر شیعه نام برد.
از آیاتی که مؤلف آن ها را مورد بررسی قرار داده، می توان از هوالذی ارسل رسوله بالمهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون (توبه33/)، و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر انّ الارض یرثها عبادی الصالحون (انبیاء/ 39) و نرید ان نمّن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهمم ائمة و نجعلهم الوارثین (قصص/ 5)، و قتلوهم حتی لاتکون فتنة و یکون الدین کلّه لله فان انتهوا فان الله بما یعملون بصیر (انفال/ 39) الذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصلوة و آتو الزکوة و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور (حج/ 41) و آیات /55نور، /54مائده، /18محمد، /51سبأ و /61زخرف نام برد.

جملاتی از کاربرد کلمه قران و ظهور حضرت مهدی

خداوند را در آل محمد صلى الله عليه و آله برنامه اى نيست !(383) يعنى آنقدر غيبت حضرت طولانى مى شود كه عده اى از معتقدين حضرت ماءيوس شده و ظهور حضرت را منكر مى شوند زيرا مى بينند ظلم و ستم و كفر و نفاق عمومى شده و هر چه انتظار مى كشند حضرت ظهور نمى كند.

آيا نه اين ست كه افراد مفسد و جانى و خطاكار از دادگاه عدالت و قاضى واهمه دارند؟ پس بهتر است اول خود را به گونه اى بسازيم كه مطمئن باشيم قيام و ظهور حضرت مهدى و حكومت عدل او بر ضرر ما و سبب توبيخ خود ما نخواهد شد، اگر چنين است خود را اصلاح كنيم و آنگاه منتظر حقيقى آن حضرت باشيم .

مسئله ولادت ، غيبت و ظهور حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه از مسلمات اسلام است كهقرآن و سنت نبوى و علوى بر حقيقت و حتميت آن تصريح و تاءكيد فراوان نموده اند و درعين حال شبهات و شكوكى را در پاره اى مسائل و برخى موارد برانگيخته كه نقشه و دستدشمن در انگيزش آنها دخالت مستقيم و غير مستقيم داشته و دارد. در اين زمينه كتب بسيارى درطول تاريخ غيبت نوشته شده كه از چند هزار جلد تجاوز مى كند.

همچنين وجود پاره اى اشكالات و ضعفها در نشانه هاى ظهور واحتمال تغيير و تحريف آنها از سوى دشمنان و يا ادعاهاى واهى برخى شيادان در موردسفيانى و يا اصل مهدويت ، هيچ گاه به اصل مهدويت و اعتقاد به ظهور قائم (ع )، آسيبى نمى رساند، زيرا اعتقاد به مهدويت و ظهور حضرت مهدى (ع ) مورد اتفاق فريقين است وبا تواتر ثابت شده و سخن علامه مجلسى كه بدان اشاره كرديم نيز، مؤ يد اين مطلب است .

پـس لازمـه انـتظار ظهور آن حضرت آن است كه ابتدا انسان سعى در اصلاح خود نمايد ، واخـلاق و اعـمـال خـود را از رذائل و زشـتيها پاك گرداند . و در اءمر به معروف ، و نهى ازمـنـكـر ، و اصـلاح جـامـعـه بـكـوشد ، و زمينه را براى فرج و ظهور حضرت مهيا سازد . وقـابـليـت مـصـاحبت با او را هم پيدا كند . و از جمله لوازم انتظار هم اعتقاد به ولايت و صدقمـودت بـا اءهـل بـيـت پـيـغـمـبـر اسـت ، و عـلاقـمـنـدى بـاقـامـهعـدل و اجـراى اءحـكـام و حـدود الهـى ، و عـلاقـه بـه رسـيـدن ونـيـل هـر مـوجـودى بـه كـمـالى كـه بـراى آن خـلق شـده ، و اصـلاححال مردم و رسيدن آنها به كمال و سعادتى كه مترتب بر ظهور و قيام آن حضرت است .
'رمان های فراموش ناشده'؛ سفر شب و ظهور حضرت: هومر در تهران. رضا نوری روزنامه‌نگار. بی‌بی‌سی فارسی
يعنى صابران را به فرج و ظهور حضرت حجت -عجل الله تعالى فرجه الشريف - بشارت ده .

در اين دوران غالبا بنى اسرائيل زير فرمان مشركان بودند و ظهور حضرت مسيح (ع )نيز در همين دوران بود كه شرح آن به طور مفصل خواهد آمد. همچنين در اين عصر احكام و قوانينى از طرف علماى يهود صادر مى شد و نمايندگان دول استعمارگر فرمان مى راندند. علماى يهود در مجمعى به نام سنه درين اجتماع مى كردند و درباره امور مذهبى تصميم مى گرفتند.(27)