[ویکی فقه] حکم خودداری از انفاق (قرآن). خداوند متعال در قرآن مجید اهل کتاب را که با خودداری از انفاق در راه خدا به جمع آوری و احتکار ثروت می پردازند، به عذابی دردناک انذار می نماید. خودداری از انفاق موجب دچار شدن به عذاب الهی است: «یـایها الذین ءامنوا ان کثیرا من الاحبار والرهبان لیاکلون امول الناس بالبـطـل ویصدون عن سبیل الله والذین یکنزون الذهب والفضة ولا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم؛ ای کسانی که ایمان آورده اید بسیاری از علما (ی اهل کتاب) و راهبان، اموال مردم را به باطل می خورند و (آنان را) از راه خدا باز می دارند، و آنها را که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان) می سازند، و در راه خدا انفاق نمی کنند، به مجازات دردناک بشارت ده.» (وعده عذاب در ذیل آیه، دال بر حرمت خودداری از انفاق است.) ← پیامدهای ترک انفاق «هـانتم هـؤلاء تدعون لتنفقوا فی سبیل الله فمنکم من یبخل ومن یبخل فانما یبخل عن نفسه والله الغنی وانتم الفقراء وان تتولوا یستبدل قومـا غیرکم ثم لا یکونوا امثــلکم؛ آری شما همان جمعیتی هستید که دعوت برای انفاق در راه خدا می شوید و بعضی از شما بخل می ورزند، و هر کس بخل کند نسبت به خود بخل کرده است، و خداوند بینیاز است و شما همه نیازمندید و هرگاه سرپیچی کنید خداوند گروه دیگری را بجای شما می آورد که مانند شما نخواهند بود.»(تهدید و هشدار در ذیل آیه، دال بر حرمت خودداری از انفاق است.)
جملاتی از کاربرد کلمه حکم خودداری از انفاق
در ۲۱ نوامبر، محمد کامل عمرو وزیر امورخارجه مصر و هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا برقراری آتشبس را اعلام کردند. این اعلامیه به خصومتها پایان داد در حالی که اسرائیل و حماس به مذاکرات برسر خواستههای خود ادامه دادند. برطبق متن توافقنامهٔ آتشبس، دو طرف به مذاکرات برسر مواردی چون "بازکردن گذرگاهها و تسهیل رفتوآمد مردم و نقلوانتقال کالاها و خودداری از اعمال محدودیت بر عبورومرور آزاد ساکنان و هدف قراردادن آنها در مناطق مرزی و روشهای پیادهسازی (این موارد)" پس از گذشت ۲۴ از برقراری آتشبس ادامه خواهندداد. مصر پشتیبان این توافقنامهاست و باید از هر یک از طرفین، تضمینهای تعهد به قرارداد توافقشده را دریافت نماید.
در آن محفل که بیآتش سپند از جای برخیزد کجا خودداری از پروانه بیتاب میآید؟
در دوران قدیم زمانی که مادر هنگام زایمان از دست میرفت، شیر گاو نزدیکترین جایگزین برای شیر مادر بود. همچنین پهن گاو (که در آب و هوای هندوستان به سرعت خشک میشود) به عنوان یک پوشش تمیز و گندزدا برای کف خانه، نیز یک کود کشاورزی طبیعی و یک ماده سوختی کاربرد دارد. ادرار گاو نیز در آیورودا (طب سنتی هند) مورد استفاده است. گاو نر منبع اصلی انرژی در کشاورزی و حمل و نقل در دوران کهن بودهاست و از آنجا که هند دارای کشاورزی است، گاو در آن حیوانی بسیار مفید شمرده میشدهاست. این احترام موجب خودداری از کشتن گاو برای مصرف خوراکی شدهاست؛ مثلاً اگر در زمان قحط سالی مردم روستایی گاوهای نر را میکشتند آنگاه در سال کشاورزی آینده دیگر برای به کار انداختن گاوآهن به آنها دسترسی نداشتهاند.
گهر به علت خودداری از محیط جداست نباید این همه بر طبعها گران گردید
«ایران به دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورهاست و در این چارچوب در پی افزایش تنش با ایالات متحدهٔ آمریکا نیز نیست. من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروههای فشار جنگطلب، میتوان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید. در این چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بینالمللی باید مبنا باشد؛ البته در این زمینه انتظار ما از واشینگتن، شنیدن صدای واحد است.»
از دل مجو به سینه سوزان من قرار خودداری از سپند به مجمر طمع مدار
در آن محفل که دیوار و در آتش زیر پا دارد کجا خودداری از پروانه بیباک می آید؟
در بعضی از مذاهب آمیزش جنسی بین زن و مرد گناه بهشمار میآید؛ از جمله این مذاهب میتوان به شیکرها، انجمن هارمونی و افرتا کلویستر اشاره کرد. این مذاهب هرگونه رابطه جنسی بین زن و مرد را گناهآلود بهشمار میآورند و خودداری از ازدواج را تبلیغ میکنند. بعضی از مذاهب نیز خودداری از ازدواج را لازمهٔ برعهده گرفتن نقشهای خاصی میدانند، مانند خودداری از ازدواج کشیشان کاتولیک؛ اگرچه کلیسای کاتولیک ازدواج را امری مقدس و لازم میداند.
دل پخته چو شد به خاک می افتد خودداری ازین ثمر نمی آید
زینتالنسا در ۵ اکتبر ۱۶۴۳، احتمالاً در اورنگآباد زاده شد. مادر او دلرس بانو بیگم، همسر اول و اصلی اورنگزیب و شاهدختی از خاندان برجسته صفوی ایران و دختر میرزا بدیعالزمان صفوی، نایبالملک گجرات بود. پدربزرگ پدری وی پنجمین شاه مغول شاه جهان بود که در زمان سلطنتش زینتالنسا زاده شد. زینتالنسا دقیقاً مانند خواهر بزرگترش، شاهدخت زیبالنسا و خواهر کوچکترش، شاهدخت زبدهالنسا، از آموزههای اسلام آگاهی عمیقی داشت. وی از آموزگاران خصوصی و دانشپژوهان علمآموزی کرده و با خودداری از ازدواج، تصمیم گرفته بود که تمام زندگی خود را مجرد بماند.
اعتیاد به شکر برخی از محققان اعتقاد دارند که خودداری از خوردن شکر میتواند باعث بروز علائمی اعتیادگونه یا حتی تغییرات مغزی گردد.
«آبانبارهای کهن در آغاز گودالهایی بودند که خود به خود از آب باران و سیلابها پر میشدند و مردم از آن آب برمیداشتند، کمکم آدمی خود به ساخت انباری برای نگهداری آب اقدام نمود و پس از آن روشهای ساخت نیز گسترش یافت. آبانبارها در ایران، مودریا (مصر) و میانرودان (بینالنهرین) و در یونان و روم دارای پیشینهای کهن هستند. در ایران از روزگاران کهن به انگیزه کمبود آب و گرم و خشک بودن بخش بزرگی از کشور، همواره آب از ارزش بالایی برخوردار بودهاست و با توجه به نقش مهمی که در زندگی روزمره مردم داشتند از موقعیت خاصی در فرهنگ این سرزمین برخوردار بودهاند. حرمت گذاردن به آب و خودداری از هدر دادن و آلوده ساختن آن از دورانهای بسیار کهن در فرهنگ مردم سرزمین ما ریشههای بس ژرف داشتهاست. برای نمونه مردم ستایشگاههای بزرگی برای نیایش ایزد نگهبان آب «آناهیتا» (ناهید) بر پا میکردند.
وظیفه یا تکلیف گاهی به مفهوم بسیار وسیع برای اشاره به اعمالی (یا حتی خودداری از اعمالی) بکار برده میشود که به وسیلهٔ قوانینی امر یا نهی میشود که بر حوزههای مهم زندگی اجتماعی حاکم بوده یا به عنوان قوانین حاکم بر هر نوع همکاری مورد قبول باشند.
چه خواهد کرد گاه جلوه مستانه، حیرانم سهی سروی که با خودداری از وی ناز می ریزد
با روی تو صبر از دل بیتاب نیاید خودداری ازین آینه چون آب نیاید
حسن را خودداری از اظهار مانع می شود ورنه بهر عندلیبان غنچه هم خونین دل است
به عقیدهٔ حسین باستانی روزنامهنگار، رویهٔ معمول حکومت ایران در مواجهه با رخدادهایی اینچنین، بستن نامحسوس پروندههای مهم، انتشار انبوه ضداطلاعات در کوتاه مدت و خودداری از توضیح بیشتر در درازمدت است؛ به این امید که با رسیدن پروندههای جدید، پروندههای قدیمی مشمول مرور زمان شده و فراموش شوند. او ضمن اشاره به عملکرد مسئولان و رسانههای حکومتی در قبال حوادث آبان ماه، بر این باور است که در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ هم همان رویه اتخاذ شده است.
طاقت خودداری از امواج دریا بردهاند داد ما را عشق در بیاختیاری اختیار
کجا خودداری از پروانه بی تاب می آید؟ در آن محفل که با مجمر به رقص آید شرار او
اعتصابات سراسری دانشجویان در پی اعتراضات سراسری از ۴ مهر ۱۴۰۱ آغاز شد. در این اعتراضات تعداد زیادی از دانشجویان در تجمعها، خوابگاهها یا حتی خانههای خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. دانشجویان چند دانشگاه ایران اعلام کردهاند که در اعتراض به برخوردهای امنیتی با دانشجویان، بازداشت دانشجویان معترض و همچنین مجازی شدن آموزش، از شرکت در کلاسهای درس خودداری میکنند. در پی اعتراضات و اعتصاب دانشجویان دانشگاههای سراسر ایران، تعدادی از استادان دانشگاه نیز با خودداری از شرکت در کلاسها به دانشجویان معترض پیوستند و تعدادی نیز استعفا کردند.