ته مجلسی
جملاتی از کاربرد کلمه ته مجلسی
چینیی در نگارخانه ی چین مجلسی ساخت همچو خلد برین
تا جایی که برخی شیعه را مذهب مجلسی دانستهاند.
زوال دور مبیناد مجلسی که دروست بتی که نیست چو او در بهشت رضوان را
سید روحالله خمینی در سخنرانیای دربارهٔ تعداد کم نمایندگان گفت که نگویید مجلس مؤسسان کوچک نمیخواهیم و مجلس مؤسسان پانصد-ششصد نفری میخواهیم. مگر مجلس مؤسسان چیست؟ باید حتماً ششصد-هفتصد تا باشند تا نوبت به شما هم برسد؟ اگر تمام ملت پنجاه نفر را تعیین کردند مجلس مؤسسان نمیشود؟ تازه ما پس از رسیدن قانون به نظر روحانیان و عالمان و نمایندگان مردم در نظر افکار عمومی میگذاریم و خود ملت میزان است. وی دربارهٔ نام مجلس نیز گفت: ما برای این که نِقها کم شود مجلسی درست کردهایم. اگر شما دلتان میخواهد غربی باشید اسمش را بگذارید مجلس مؤسسان.
بتا بیا می گلگون ز نو به ساغر کن مشام مجلسیان را دمی معطر کن
او به حال من بگرید خون و من بر حال دل چون فتد در مجلسی چشم من و مینا به هم
رفت و گنهان برد و نکرد ایچ شکایت ای مجلسیان اینت گرامی مهمانی
سفینةالبحار کتاب فهرست موضوعی بحارالانوار علامه مجلسی است در مدت ۲۰ سال به پایان رسیدهاست ؛ شیخ عباس خود مینویسد این کتاب بهترین اثر بجا مانده از وی است ؛ او آن را در دو جلد تنظیم نموده و در جهت آسان نمودن مراجعه به بحارالانوار نوشتهاست.
به مجلسی که تو با گلرخان قدح نوشی هزار نرگس مستت خونفشان از تو
بهروز وحیدی آذر فعالیت حرفهای خود را همراه با تحصیل در کنسرواتوار تهران آغاز کرد. پس از آن با ارکستر سمفونیک تهران به همکاری پرداخت. سپس به همراهِ ارکستر مجلسی تلویزیون ملی در کشورهای اروپایی از جمله ازبکستان در اتحاد جماهیر شوروی به اجرای برنامه پرداخت. پس از انقلاب اسلامی، در جشنواره موسیقی فجر جایزه سخت کوشی برای ایجاد ارکستر سمفونیک جوانان را دریافت کرد. او هر چند سال یک بار، با کمک مالی والدین، شاگردان خود را در ارکستری گرد هم میآورد و رهبری آنها را بر عهده میگیرد. وی از سال ۱۳۷۰ به دعوت ارکستر مجلسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را در آن واحد از سر گرفت و ارکستر سمفونیک تبریز را در سال ۸۲ تأسیس کرد و به روی صحنه برد.
مجلسی آراست کاندرو ز همه ملک انجمن آیند بخردان هنرور
ای باد بهار کز تو خوشبوست مجلسی به روایح عبیرم
۲- مجلسی حدیثهای منسوب به پیامبر را نقل میکند تا ثابت کند که اطاعت بی چون و چرا و مطلق از پادشاهان نه تنها امری خداپسندانه و دستور است، بلکه امنیت شخصی فرد را بیشتر تأمین میکند و از خشم شاه دوری میکند. مجلسی بر اساس این احادیث معتقد است که مردم نباید پادشاهان خود را تحقیر کنند، با آنها مخالفت کنند و با آنها مبارزه کنند. مجلسی معتقد است که دشمنی و مقاومت در برابر پادشاهان برای مخالفان آنها بدبختی و سختی خواهد آورد. مجلسی برای مخالفت با شاهان مجازاتهای مذهبی را نیز تعیین میکند. وی به روایتی منسوب به پیامبر اشاره میکند: «کسی که از اطاعت پادشاهان امتناع کند، خدا را نافرمانی کردهاست».
روش مولاژ (draping) شامل ایجاد الگوی ماکت پارچهای متقال با قرار دادن پارچه بهطور مستقیم روی یک مانکن، سپس انتقال طرح کلی و علامت گذاریهای پارچه متقال روی یک الگوی کاغذ یا استفاده از خود پارچه متقال به عنوان الگو است. طراحانی که لباس مجلسی یا لباس تشریفاتی تهیه میکنند از مقدار زیادی پارچه استفاده میکنند، که معمولاً اریب بریده میشود، از روش دراپینگ استفاده میکنند، زیرا تولید آن با الگوی صاف بسیار دشوار است.
محمدباقر مجلسی (۱۰۳۷–۱۱۱۰ هجری قمری) مشهور به علامه مجلسی و مجلسی ثانی، فقیه شیعه اخباری دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی و مؤلف بحارالانوار است. او اولین عالمی است که بهطور گسترده اقدام به نوشتن به زبان فارسی کرد و به این وسیله فاصله بین زبان فقها و تودهها را پر کرد و آثار او بیشترین نفوذ را در جامعه ایران داشتند. عبدالعزیز دهلوی در زمان مجلسی معتقد بود شیعه را باید مذهب مجلسی دانست.
ای میر مجلسی که تو را عشق نام گشت این چه قیامت است که از سر گرفتهای
ایالت آلمانی باواریا از سال ۱۹۴۶ یک سیستم قانونگذاری دو مجلسی داشت تا ۱۹۹۹ که سنا در یک رفراندوم برای اصلاحیه قانون اساسی ایالت لغو شد. پانزده لندر (ایالت) دیگر از زمان تأسیس شان سیستم یک مجلسی داشتهاند.
میرزا عبدالله فراهانی (زادهٔ ۱۲۲۲ ه. خ در شیراز – در گذشتهٔ ۱۲۹۷)، موسیقیدان برجستهٔ موسیقی ایرانی و نوازندهٔ سهتار و تار بود. او از چهرههای تأثیرگذار در موسیقی ایران بود و ردیف موسیقی ایرانی را به نظم درآورد. میرزا عبدالله، فرزند آقاعلیاکبر، نوازندهٔ تار دوران ناصرالدینشاه و پدر احمد عبادی نوازندهٔ نامدار سهتار بود. وی را تنظیم کنندهٔ مجموعهٔ گوشهها بر اساس تناسب مقامی در دوازده دستگاه و آواز، و گروهبندی به صورت هفت دستگاه و پنج آواز میدانند. ابتکار ساختن برخی قطعات ضربی از اوست که در قطعات مجلسی توأم با آواز پس از اجرای چند گوشه، برای تنوع قطعه ضربی مینواخت. وی در سال ۱۲۹۷ در سن ۷۵ سالگی در تهران درگذشت.
مطرب آن مجلسی خود را مکن هرجا گرو طالب آن باده بشکن صراحی و سبو
کلانشهر اصفهان با ۴۷۷۰۰ هکتار مساحت و حدود ۲ میلیون نفر جمعیت، دومین شهر مهاجرپذیر کشور در سال ۱۳۸۸ بعد از کلانشهر تهران بوده و توسعه فیزیکی و افقی این شهر و شهرهای مجاور آن در خلال ۳۰ سال اخیر به گونهای بوده که هماکنون محدوده قانونی و حریم شهرهای اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، شاهینشهر، لنجان و مبارکه در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان به یکدیگر متصل و موزاییک گردیده به طوری که محدوده ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان که فقط نزدیک به ۸ درصد از مساحت کل استان را دارد ۷۸ درصد از فعالیتها و جمعیت استان را داشته بیش از ۴٫۵ میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیونی استان اصفهان را در خود جای داده است. روند این تمرکزگرایی در استان از سالهای دهه ۳۰ شمسی آغاز گردیده و در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی به اوج خود رسیده است. گسترش ۳ برابری محدودهٔ شهر اصفهان، ایجاد شهرهای جدید شاهینشهر، فولادشهر، بهارستان و مجلسی، توسعهٔ صنعت با ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی، ایجاد شهرکهای صنعتی، تمرکز مراکز آموزشی، پزشکی و خدماتی موجبات بارگذاری بسیار سنگین در این منطقه گردیده است. به دلیل محدودیت اراضی شهری در اختبار دولت در شهر اصفهان، حوزههای نظامی استان با ارائهٔ درخواست تغییر کاربری پادگانهای نظامی مستقر در شهر اصفهان به مهمترین عرضهکنندهٔ زمین شهری طی دو دهه گذشته در شهر اصفهان تبدیل شدهاند.