اعتقاد جازم
معنی کلمه اعتقاد جازم در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اعتقاد جازم در دانشنامه اسلامی
قبول کردن و پذیرفتن نسبت محمول به موضوع، خواه به درجه یقین برسد، خواه نرسد را اعتقاد گویند. اگر قبول نسبت محمول به موضوع، به درجه یقین برسد، آن را در اصطلاح اعتقاد جازم گویند. بنابراین اعتقاد جازم عبارت است از حکم به وقوع نسبتی مقارن با حکم به اینکه نقیض آن ممتنع است.«و جازم مقارن حکم بود به امتناع نقیض آن تصدیق، مقارنتی به فعل یا به قوتی نزدیک به فعل».
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۴۱.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۴۱.
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۲۲.
...
جملاتی از کاربرد کلمه اعتقاد جازم
بدان ! كه طالب حق هرگاه اعتقاد جازم كند به اينكه فاعلى نيست مگر خدا وحول و قوتى نيست مگر به خدا او اينكه تمامى علم و قدرت بر كفايت بنده ، براى اوست .و بعد از آن بداند كه مهربانى و رحمت و عنايت او به همه بندگان است و اين كه نيست وراى قدرت او و نه وراى علم او و نه وراى عنايت او، عنايتى ، لامحاله دل او بر خداى تعالى اعتماد مى كند و به سوى غير او التفات نمى نمايد.
یقین در اصطلاح اهل نظر، اعتقاد جازم مطابق ثابت است یعنی آنچه در اثر تشکیک مشکک زائل نشود، و اتقان علم است. و در اصطلاح اهل ذوق و عرفان اطلاقات متعددی دارد. و نزد سالکان در معنی یقین اختلاف است و تعاریفی برای آن شدهاست
آرى علت همان است كه : ماها هنوز ايمان ثابت و اعتقاد جازم بتكليف و روز جزاء و بلكه پروردگار تواناى جهان پيدا نكرده و ظلمت جهل و شهوات و غفلت از دل هاى ما خارج نشده است
و ثانيا بايد بدانيد كه ايمان به وحدت الله و وحدت معبود و وحدت موثر. آن چنان كه بايد و شايد به قلبت نرسيده ، كوشش كن كلمه توحيد را كه بزرگترين كلمه است و والاترين جمله است از عقلت به قلبت برسانى ، كه عقل همان اعتقاد جازم برهانى است و اين حاصل برهان اگر با مجاهدت و تلقين به قلب نرسد، فايده و اثرش ناچيز است . چه بسا بعضى از همين اصحاب برهان عقلى واستدلال فلسفى بيشتر از ديگران در دام ابليس و نفس خبيث مى باشند پاى استدلال يانچوبين بودو آن گاه اين قدم برهانى و عقلى تبديل به قدم روحانى و ايمانى مى شود كه از افقعقل به مقام قلب برسد و قلب باور كند آنچه استدلال اثبات عقلى باور كرده (است )
ابو سالم كمال الدين ، محمّد بن طلحة بن محمّد قريشى نصيبى است كه در كتاب (مطالبالسؤ ال ) در باب دوازدهم به اعتقاد جازم و اصرار بليغ ، اثبات اين مطلب را نموده و پاره اى از شبهات منكرين را ذكر كرده و رد نموده وبا بيان راثقه و عبارات موثقه ، آنجناب را مدح نموده و نسخه آن كتاب شايع و در تهران و نيز در لكنهور از بلاد هند طبع شده .
كوشش كن كلمه توحيد را كه بزرگترين كلمه است ، و والاترين جمله است ، از عقلت به قلبت برسانى ، كه حظ عقل همان اعتقاد جازم برهانى است ، و اين حاصل برهان اگر با مجاهدت و تلقين به قلب نرسد، فايده و اثرش ناچيز است .