همانطور كه آيات پنجگانه اول يعنى از جمله(قال له صاحبه ) تا كلمه (طلبا) بيان زبانى بود براى خطاى مرد كافر در كفرو شركش ، همچنين اين دو آيه يعنى از جمله (و احيط بثمره ) تا جمله (و ما كانمنتصرا) حكايت بيان عملى آن است . آرى خطاى آن شخص تا بود يكى اظهار غرورش درهنگام ورود به باغ بود كه گفتارش يعنى جمله (ما اظن ان تبيد هذه ابدا) حكايت گر آنبود كه بعد از بيان زبانى خطا. بودن آن عملا نيز متوجهش كردند كه آنطور كه توخيال مى كردى نبود بلكه از بين بردن باغ تو براى خدا كارى ندارد، اينك ببين كهچگونه زير و رو شد.
6 عذاب هاى دنيوى ، بيدارباشى براى وجدان هاى خفته و دلهاى غافل است . (احيط بثمره ... يقول ياليتنى )
3 حوادث و عذاب هاى الهى ، پيامد افكار و اعمال بد ماست . به دنبالِ كفر و كفرانِ صاحب باغ در آيات قبل ، (احيط بثمره ) آمده است .
معناى احاطه در اين آيه مشابه معناى احاطه در آيات : (انا اعتدنا للظالمين نارا احاط بهمسرادقها)، (878) (وظنوا انهم احيط بهم ...)، (879) (واحيط بثمره فاصبح يقلب كفيهعلى ما انفق فيها)، (880) (لتاتننى به الا ان يحاط بكم )، (881) (ان جهنم لمحيطهبالكافرين ) (882) و مانند آن ، احاطه قهرى و تعذيبى است .
O ((ثَمر)) به انواع ميوه و به انواع مال و دارايى و حتّى به درخت نيز گفته مى شود. چنانكه در آيه ى 42 مى خوانيم : (اُحيط بثمره ) كه قهر خدا تمام باغ و درختان را احاطه كرد، نه تنها ميوه ى آن را.
1 خداوند محيط است ، (واللّه محيط )(263)؛ هم لطفش احاطه دارد، (رحمتى وسعت كل شى ء) (264) وهم قهرش فراگير است . (اُحيط بثمره )