یک صدایی
معنی کلمه یک صدایی در دانشنامه عمومی
موسیقی در اروپا تا قرن رنسانس به صورت یک صدایی بود.
جملاتی از کاربرد کلمه یک صدایی
یک مکبر (خوب) میبایستی به مسائل مربوط به نماز آگاه باشد و از لحاظ ظاهری صلاحیت لازمه را دارا باشد. همچنین یک مکبر بهتر است که دارای صدایی مناسب باشد، اگرچه ضرورتی ندارد که بالغ باشد.
ز گردون و زمین هر دم صدایی که ای تیر و سنان آخر خطایی
از صد یکی به سوز نهانی نمی رسد ای کمتر از سپند، صدایی بلند کن
ریچارد کروسپه بهدنبال صدایی شبیه صدای ماشین کمباین در خیالاتش بود.
خاطر ما شکوهای از جور گردون سر نکرد بارها بشکست و زین مینا صدایی برنخاست
چو گشتی بینوا برکش نوایی فکن در گنبد گردون صدایی
تجویدی به موسیقی نیز گرایش نشان میداد و از شاگردان مکتب درویش خان بود. او نخستین بار در اصفهان ردیفهای آواز را از نایب اسدالله نوازنده نی یادگرفت. پس از عزیمت به تهران مدتی نزد غلامحسین درویش خان به تارنوازی پرداخت. او در تارنوازی شیوهای خوشایند داشت و از صدایی خوش بهرهمند بود. فرزند بزرگترش علی تجویدی ردیفهای آواز را از او آموخته بود.
فناوری هیچ هواپیمای بی سرو صدایی نمیتواند به پیچیدگی خفاشها باشد.
باختین در آثار داستایوسکی، بازنمایی واقعی «چندآوایی» را یافت؛ چندآوایی به معنای وجود چندین صداست. هر شخصیّت در آثار داستایوسکی، بازنمای صداییست که یک خودِ فردی را ـ جدای از دیگران ـ نمایندگی میکند. اندیشهٔ چندآوایی به مفاهیمِ «پایانناپذیری» [ن.ک. به مدخلِ خودِ پایانناپذیر در همین مدخل] و «خود و دیگری» [ن.ک. مدخلِ رابطه و نسبتِ خود و دیگران در همین مدخل] مربوط است؛ چراکه پایانناپذیری افراد است که چندآوایی واقعی را پدیدمیآورد. [ن.ک. به کارناوال در همین مدخل]
سینت سایزرها با روشهای متعددی به تولید سیگنالهای الکتریکی صداهای مختلف میپردازد که این روشهای تولید و ترکیب سیگنالهای صدایی، منجر به دستهبندی انواع مختلفی از این وسیله میشود که عبارتند از: سینت های افزاینده و کاهنده، سینت های جدول امواج، سینت های فرکانس تلفیق، سینت های فاز اغتشاش، سینت های سمپل پایه و سینت های قالبسازی فیزیکی.
صد جان به حسرت سوختی، آهی ز جایی برنخاست از دل شکستن های ما، هرگز صدایی برنخاست
نباشد نوحه گر، مرگ من مردانه همّت را صدایی از شکست برد باران برنمی خیزد
بر سر کوی تو غوغای قیامت میبود گر شکست دل عشاق صدایی میداشت
در جایگاه یک نوازندهٔ فلوت، اندرسون یک موزیسن خودآموخته بهشمار میآید. او در نواختن فلوت بهوفور از تکنیک زبانلرزه استفاده میکند و گاهی با آواز یا زمزمه (و حتی بعضی اوقات با صدایی شبیه خرناس) سازش را همراهی میکند که تأثیرگرفته از شیوهٔ نوازندگی رولند کِرک است.
نالیدن بلبل ز نو آموزی عشق است هرگز نشنیدیم ز پروانه صدایی
همراهی ملودی یکی از رایجترین بافتها در موسیقی غربی است. بافت هوموفونیک حاوی صدایی چندگانه است که ملودی در آن برجسته میشود و بقیهٔ صداها نقشی هارمونیک دارند. اگر این صداهای چندگانه ریتم یکسانی داشته باشند، میتوان این بافت هوموفونیک را هارمونیک نیز نامید که از بافتهای غالب در موسیقی دوره کلاسیک و رمانتیک بود و این در حالی است که موسیقی عامیانه در قرن بیستم میلادی بهطور تقریبی کاملاً هوموفونیک هستند و بیشتر در موسیقی جاز است که برخی نوازندگان با اجرای بداههنوازی، باعث ایجاد بافت پولیفونیک نیز میشوند.
به گوش آمد صدایی در چنانم که کرد از هزیمت مرغ جانم
چون بانگ سماع در که افتاد ای کوه گران کم از صدایی
اما به جای جواب دادن به او، احمد این بار ایستاد و با صدایی شنیدنی گفت: خدا بزرگ است… این رسالت او بود و شما هرگز نفهمیدید.
در نقش صدایی که ری را یاری میکند تا پدربزرگش (پالپاتین) را از بین ببرد.